Z-wave/Zigbee 12V/24V for stoppekran

Jeg har en elektrisk kuleventil som jeg ønsker å styre fra Futurehome direkte. Er det noen som kjenner til en kombinert trafo/bryter som kan benyttes ?

1 Like

Om du skal bruka den på stoppekran og har hus bygd etter Tek10 eller nyare (eller berre vil ha litt rabatt på husforsikringa) er det verdt å tenkja på om du heller burde gå for ei løysing som er FG godkjent. Uansett, det er ein link med aktuelle produkt på denne sida:

Takk. Det er et godt poeng. Egentlig er vel det temaet verdt en egen tråd. FH lanserte jo lekkasjesensor med brask og bram, så det burde vel være å forvente at det også kommer funksjonalitet for stenging av vann ved lekkasje. FG godkjent sådan. @espen har dere noen ess i ermet?

For min del har jeg hverken sjekket om det er noe å hente på forsikring eller et hus etter TEK10. Jeg har to ønsker; 1) kunne skru vannet av/på ved feriemodus 2) kunne stenge ved oppdaget lekkasje fra sensorer i FH. Etter å ha sett på de fleste variantene i den listen så vet jeg det finnes muligheter for å koble til eksterne signaler (les: FH) for noen av systemene. Men det frister ikke så veldig å betale for enda et properitært system i huset. Jeg ønsker også å styre unna magnetventil.

Den mest lovende løsningen i mine øyne er Arjonstop som faktisk har Zigbee (og nogenlunde smarte funksjoner). Det er dog umulig å få greie på om den kan kobles til noe annet enn Arjonsmart aka. Salus. Den koster jo også litt.

Ventilen jeg har kjøpt er for øvrig Flowstop sin. Planen er nå å bruke den med en enkel trafo og smartplugg. TBC.

Mulig Fibaro Smart Implant er løysing for deg? Om du har noko 24V strøm i nærleiken så slepp du kanskje ein ekstra trafo. Har gått til innkjøp av ein i påvente det riktige formålet skulle dukka opp men har ikkje tatt meg tid til å testa den endå.

Støttar denne, legg gjerne inn ein feature request!

Nokon spesiell grunn til dette?

Jeg ønsker at ventilen stenges ved strømbrudd. Da må jeg ha en NC magnetventil. Denne blir da stående på mesteparten av tiden med påfølgende behov for utskifting. (trafo og pakning varer ikke evig). Videre må jeg også bygge en buypass for å kunne få vann hvis jeg er hjemme og strømmen går. Flowen er visst også bedre i en kuleventil og vi har dårlig nok trykk/mengde fra før.

Har en smart implant og det fungerer fint, men trenger likevel en trafo så da blir det nok enklere med en plugg.

Heatit har nylig lansert lekkasjestopper med z-wave som er FG godkjent😊

https://www.thermo-floor.no/heatit-controls/4566651/heatit-lekkasjestopper-z-wave-ventilmotor-z-wave

2 Likes

Ser man det! Men kvifor har dei så ikkje tatt seg bryet med å få den inn her?

Det kommer noe om ikke så lenge :slight_smile: som er FG-godkjent :slight_smile:

3 Likes

Er det mulig å røpe noe angående prisen? Om det er verdt å vente i stedet for å kjøpe heatit😅

1 Like

Er det mer smarthusgoodies bygget inn f.eks. I form av mengdemåling? Trykkmåling og mikrolekkasjedeteksjon hadde også vært gull :star_struck:
Mikrolekkasjedeteksjon er egentlig lett å få til om man har trykkmåling og styrbar ventil :sunglasses:

1 Like