Vannlekkasjesensor/vannstopp

Er det noen som har erfaring med dette? Etter det jeg har funnet ut finnes det ikke noen z-wave som er FG godkjente.
Jeg ser også at Grohe sin løsning (som er FG godkjent) er forsøkt integrert i par smarthusløsninger, men api’et virker ikke å være åpent tilgjengelig.

Er det noen som har erfaring med andre FG godkjente løsninger?

Dette lurer jeg også på! For vår del, så sparer vi ca.1500kr i året på forsikringen ved montering av FG godkjent vannstopp

Litt OT, men ikea har nettopp lansert en vannstopp på zigbee med fjernbryter. Koster 799, og går inn som en egen rørdel en da skrur på etter stengekran/på kjøkkenet f.eks. - FG godkjent eller ei, så håper jeg på rask FH støtte som lekkasjesensor, og med evt manuell overstyring (i.e. feriemodus osv)

3 Likes

Svarer meg selv her. Jeg går for Waterguard. Velprøvd. Sensorene går på batteri, men varer typisk 5 år.

Det er mulig å få til status/styring ved å benytte denne her: REMOTE INTERFACE MASTER.
Hva med å lage en løsning for interface mot denne Futurehome? Den er vel en av de mest solgte løsningen.

Generelt så savner jeg fokus på FG godkjenning i smarthus verden.

Jeg har også en case med komfyrvakt. Her går jeg for Microsense. FG godkjent, kan monteres både på vegg og i tak.
Sistnevnte sensor ser ut til å snakke en 433 MHz protokoll, men ikke et åpent API.

1 Like

Tror du skal kunne bruke kablingen fra Remote Interface Master inn på en f.eks Fibaro Flood sensor.
Den støtter også 12/24 VDC. Har ikke prøvd dette selv, men legger ved manualen
https://manuals.fibaro.com/flood-sensor/#post-140

Ser ikke noen grunn til å smartifisere komfyrvakt mer enn den allerede fungerer isolert. Poenget er jo å slå av plate ved tørrkoking f.eks, og da er du stort sett i huset. Er du ikke det, så slår den av strømmen, og evt avverger krisen. Om det skulle utvikle seg kan du ha en smarthus røykvarsler på kjøkkenet som ekstern varsling kanskje.

Jeg er forsåvidt enig i det. Man er antagelig i nærheten.

Jo, det går antagelig, men tror jeg foretrekker waterguard sensoren. Fibaro Flood sensor er ikke FG godkjent såvidt jeg kan se, altså ikke tukle med automatikken.
Kan være mer interessant å hente ut status (alarm og ventilposisjon), samt mulighet for å åpne/stenge ventil og resette alarm fra appen. Bør være mulig å få til dette ved å bruke interface til WTG-35A Master som jeg linket til.

Du kan jo ha en waterguard i kjøkkenskapet, men som en dobbel safety, ha en z-wave ventil på hovedkranen, og fuktsensor, slik at, om lekkasjen skulle være før waterguard (f.eks på røret, før vakten) så stenges hovedkranen også? Da har du FG godkjenning, men en ekstra personlig sikkerhet for å begrense skaden og således beskytte HELE VVS anlegget i bolig/leiligheten. Tror ikke du pr i dag får en waterguard som kan detektere fukt i kjøkkenbenken, men stenge ventil på eks. vaskerom 20m unna. Med mindre det har kommet en wifi løsning fra bransjen da - og wifi har sine svakheter det også.

“Sensoren kommuniserer med sentralenheten på radiofrekvensen RF868 Mhz. Rekkevidden er under gunstige forhold 2-300 m i fri sikt, og 50 m innendørs.”

Jo, som lgrubbmo skriver så fungerer nok det. Det sitter allerede en waterguard magnetventil på inntaket mitt (montert av rørlegger i går). Jeg vil bli veldig skuffa hvis sensoren på kjøkkenet ikke stenger ventilen ved lekkasje :grinning:.

Hentet fra hjemmeautomasjon.no:

Styring av Waterguard med Fibaro Smart Implant:
Den har to innganger for alarm/feil og en utgang til manuell stenging av vannet.

Vedkommende har testet og kan bekrefte at Fibaro Smart Implant fungerer med waterguard:
Automatisk (z-wave vannsensor) og manuell styring av magnetventil og innhenting av alarm fra Waterguard.
Den støtter også temperatursensorene som mange her bruker på VVB for å måle varme, så kan koble det til samme implant for de som trenger det.

Manual: https://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGBS-222/FGBS-222-EN-T-v1.0.pdf

Kilde: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/4918-smartifisering-av-waterguard/

2 Likes

Heatit har lansert FG godkjent lekkasjestopp med z-wave så jeg nå👍🏻
Koster riktignok litt, men for vår del vil reduksjon i forsikringspremie gjøre at den er inntjent på 3 år

https://www.thermo-floor.no/4512-heatit-1/4566651/heatit-lekkasjestopper-z-wave-ventilmotor-z-wave

1 Like

Såg ikkje så dum ut den der, men det var ein vaksen prislapp, ja… :heavy_dollar_sign::heavy_dollar_sign::heavy_dollar_sign:

Er det noen som har testet den fra Heatit?