Har ikke fått noe respons fra support på dette, så jeg tenkte å høre om det er flere som har samme problemer, og evt har funnet løsninger på dem.
Strømmålingen fra HAN sensor faller helt bort til tider. Statistikken viser 0 kWh, men live måling viser ikke 0. Se screenshot. Har prøvd å legge HAN sensoren utenfor sikringsskapet uten at det hjelper.
Jeg har en tidsstyrt automasjon som slår på et apparat (zigbee relé) kun mellom kl 3 og 5 på natta. Likevel måler det forbruk gjennom hele døgnet, se grønne søyler på screenshot.
Hvorfor står det av og til “Handling kreves” på appen?
Etter tre uker med dette systemet er det nesten verre enn jeg fryktet. Strømkontroll, kalte de det, men jeg har like lite kontroll som før. Det virker som jeg har havnet i et dugnadsbasert utviklingsprosjekt for programmerere, for det er jo kun en håndfull ildsjeler her på forumet som har noe fornuftig å bidra med, men det går langt over hodet på meg.
Men nok sutring. Jeg setter pris på tilbakemeldinger på de tre punktene, og at dere holder dere minst like saklige som det jeg klarte i dette innlegget😅
Punkt 3 - når jeg har sett det, er det dårlig forbindelse mellom hubben og apparaten. Jo flere zigbee enheter man har som fungerer som en “mellom-rele” yo bedre. Om det er en elbillader/plugg/rele som står ute, kan veggene være årsaken til problemet. (Edit: dette can være noe med brannalarm system (som du har ikke) - da kan dette ignores.)
Punkt 2 er litt uvanlig. noen rele trekker litt strøm hele tiden, men her er det ikke alltid - jeg vet ikke hvilken type rele det er, men det kan være årsaken.
På punkt 1 og 2, anbefaler jeg at du ringer til support - når man har de på telefon går ting mye kjappere, og du slipper epost forsinkelser. De kan også bekrefte at punk 3 er dårlig forbindelse.
Generelt, “Smarthus” kan være vanskelig i starten, og egentlig hele konseptet er ganske ny når du sammenlingner det med TV, PC, osv. Jeg har lært meg selv å bli litt ekstra tålmodig - jeg har nå kanskje 100 lys, rele, varmeovner, VVB, osv i system og forventer at det blir av å til krøll ellers problemer etter oppdatering. Men jeg bruker det avtivt og vet jeg sparer en god del penger.