Zigbee dimmepille og zwave kanalbryter

Hei.

Jeg leser at zigbee responderer raskere og tenker at det virker å være et godt alternativ for belysning.

Dimmepiller med zigbee virker å være greit å finne, men når jeg ser etter 8-kanals bryter finner jeg ikke noe zigbee. Vil det allikevel være en grei løsning med zwave brytere til zigbee dimmepille? Ser at det er begrensning på 5 noder på zwave (4 grupper), hva betyr det i praksis?

Hei!
Jeg ser også at Namron har sluttet å produsere Zigbee bryterne sine. Det kan være du finner noen hos Unilamp?
Om du ønsker å bruke bryterne til å dimme, ville jeg frarådet å kjøpe Z-wave-bryter til Zigbee-dimmer. Disse klarer ikke å snakke sammen direkte, siden det er to forskjellige språk og frekvenser.

En Z-wave bryter til en ZigBee dimmer vil være helt greit. I henhold til protokoll vil ikke ZigBee kunne “prate” utenom hub uten Touchlink, så uansett vil du ende med at det er via hub. Årsaken til påstanden, er at det er ytterst få smartbrytere som har støttet Touchlink. 5 noder 4 grupper, vil i praksis si at du kun kan assosiere 5 Z-Wave komponenter i ditt nettverk til hver gruppe (gruppene har forskjellige formål, det kan du lese i bruksanvisningen til bryteren). Assosieringen kan du kun bruk for Z-Wave dimmer til Z-Wave bryter, så for ditt scenario, så har dette ingen betydning. Da du må via HUB uansett.