Anbefalte panelovner?

Gikk over til Futurehome i slutten av november etter at jeg skulle bytte alle termostatene til varmekablene uansett. I øverste etasje beholdt jeg de gamle Nobø-panelovnene som nå styres via Fibaro veggkontakt og en Fibaro multisensor som temperaturmåler. Dette funker fint.

Nå skal jeg installere to panelovner på soverom, for disse er litt for kjølige normalt sett om vinteren. Jeg har en liten Nobø igjen, som jeg kan kjøre samme oppsett. Men burde jeg gå over til to nye ovner som er litt mer oppdaterte? Må jeg ha eksterne sensorer uansett? Hvilke ovner anbefales og kan lett integreres med Futurehome?

Mill sine wifi ovner kan brukes uten ekstern sensor, via Mill appen i playground👍🏻

Personlig synes jeg ekstern sensor fungerer best, da den kan plasseres til å måle temperaturen der du oppholder deg, og ikke akkurat der hvor ovnen er montert.
Men på et soverom spiller det sannsynligvis ikke så stor rolle😊

1 Like

Jeg hadde kjørt nobøen og en ny mill ovn, men uten wifi. Jeg har mill ovner uten wifi, men med fibaro plugg og ekstern sensor like ved sengen til ungene så jeg får vet temp der de sover er noenlunde setpunkt :+1:

Futurehome har mill integrasjon, men jeg benytter meg av zigbee og zwave der jeg kan for best mulig mesh OG på zwave frekvensen forstyrres det ikke av wifi og andre elektriske produkter som gjerne støyer på 2,4ghz.

1 Like

Hvilke sensorer bruker dere og som går godt sammen med FH?

Jeg har en Fibaro Motion (øyet) og en Fibaro røykvarsler som også skal rapportere temperatur, men jeg får ikke noe fra dem. Har plutselig kommet inn noe, men da med mange dagers mellomrom. Har prøvd å endre parametre med å senke terskel og hyppigere rapporter, men uten at noe skjer. Bevegelse blir detektert, men usikker på røykvarsleren, den varslet ikke til FH når den pep grunnet røyk fra ovnene en dag.

Har nå i kveld lagt til en Aotec Multisensor 6. Den har jeg måtte legge til mange ganger før alle services dukket opp, kom bare med batteri i starten. Nå er alle der, men sender så langt bare detektert bevegelse. Håper det kommer etterhvert, den er nå forsynt med strøm via usb.

Sliter mye med sensorer som går på batteri, blir veldig usikker på om dette blir bra.

Har du nok 230v zwave enheter med ikke for lang avstand til hub eller batterienheter? Høres ut som mesh problemer

De 3 nevnte sensorer står mellom 2 og 5 meter fra hub, ingen vegger mellom. Står 1 z-wave fibaro veggplugg like under røykvarsler. Burde ikke det holde?

Symptomene er iallefall mesh. Men de kan ekskluderes og inkluderes på nytt, for å se om de rapporterer. Inne på enhetene, tar du skjermbilde? Står en liste over egenskaper nederst.

Vedlagt skjermbilde fra Fibaro røykvarsler og bevegelsessensor. Jeg hadde enhetene bare 1 meter fra hub når de ble lagt til.

Optimus, virker som du har god kontroll.
Jeg har fullt oppsett med varme og lys; installert av elektriker.

Etter ca 2 år ble det trøbbel med sensorer for bevegelse. Aeotec Multisensor 6 koblet med strøm. De registrerer helt fint når jeg kommer inn i rommet. Men når jeg er i rommet registrerer de ikke bevegelse, og lyset slår seg av som oppsatt. Jeg må ut av rommet et par minutter, før de igjen registerer og setter på lys…

Noen tanker??

Hei!
Anbefaler deg å forsøke med å sette noen parameter.

Parameter 3 - lengde 2 - verdi 60
Dette definerer hvor lenge sensoren er “blind” etter første bevegelse.

Parameter 4 - lengde 1 - verdi 5
Tvinger høyeste sensitivitet.

Hei…

Jeg kom til skade å bruke parametre i vedlagte mail- på varmekabler og ikke lys.

Jeg får nå opp at temperaturen i rommet er 58 grader.

Har du noen parametre som ordner dette…

Jeg kjørte både parameter 3… Og 4…

Se nedover i mailkorrespondanse så skjønner du.

I tillegg hadde jwg arbeidere som var innom, og de kappet steømtilførselen til vsrmefolie i stuen.

Etter at de ble koblet på igjen, fungerer ikke modusene - altså de ser riktig ut i appen men signaler blir ikke sendt ut til termostater. Jeg har forsøkt det meste av restart mm uten at det blir bra.

Mvh Ivar Gjelsvik
Tlf.: 90 80 11 69

Hei igjen!
Jeg fant ikke noe mail på dette.
Anbefaler absolutt å ringe support for å få rettet opp i denne feilen. Tlf: 23 50 68 47

Håper det undernevnte problemet løste seg her. Angående Aoetec sine sensorer så har jeg, etter å ha hatt de i 3 forskjellige smarthus-system og forsøkt å “trimme” parametrene funnet ut at de har en “timeout” for bevegelse, på lik linje med de nye fra ikea. Det vil si at ved deteksjon, så har de en død-tid der de ikke registrerer noe nytt, på 1 minutt utav boksen. Den enkleste måten å omgå det for min del, var faktisk bare å sette lys i rommet på litt lengre. F.eks 5min ved deteksjon. Ellers kan du, som nevnt, endre parametrene. Da er det positivt at de går på kabel. Min gjør ikke det - den står i en 3dprintet ramme i takpunktet, så det ble for batteri-intensivt😊

1 Like