Åpne Thingsplex remote

Som overskriften sier. Er det mulig å koble seg på Thingsplex selv om jeg ikke er på samme nettverk?
Eventuelt om det er mulig å åpne thingsplex og skrive koder som jeg da senere kan ta med meg hjem og teste når jeg er koblet på det lokale nettet?

Utfjordingen min ligger i at jeg sjeldent har tid når jeg er hjemme, men i jobbreiser og dødtid foran en laptop skulle jeg gjerne satt meg inn i/øve meg på å lage koder i Thingsplex?
Eventuelt andre tips får å “trene” på koding mottas gjerne

Jeg bruker VPN, og er meget fornøyd

Har ingen erfaring med VPN, så jeg får spørre så dumt som det går:P
Må jeg ha en maskin hjemme som er koblet på det lokale nettverket som jeg da kjører VPN gjennom, at den fungerer som en server?

Er heller ikke min skarpeste side, men jeg satt det opp i routeren.
Det kan sikkert gjøres på flere måter.

Jeg har også VPN til hjemme via routeren min fra UniFi.
Du kan også kjøpe en raspberry pi eller lignende å kjøre piVPN eller lignende (har ikke testet denne selv, men ut fra det jeg har lest skal det være grei å sette opp).

Du kan også eksponere thingsplex til det åpne internett med port forwarding, men det ville jeg ikke anbefalt.

Mange routere har jo VPN innebygd , så det er relativt lett å bruke .

Jeg har satt opp port routing , slik at port xxxx eksternt routes til intern.ip port 8081 , og kun den .

Det betyr at en hacker må vite xxxx port , og intern server IP.

Litt security by obscurity , men er ikke ofte jeg ser at det kjøres full port scan mot min adresse. Skrur på og av ved behov. Og benytter selvsagt ikke 168… som internt nettverk. Og heller ikke 0.0.0.0 som første adresse.

Å mappe extern port 8081 rett til intern port 8081 for alle IP er jo noe helt annet, og ikke å anbefale.

På hytta godtar jeg bare min egen faste ip adrese inn. Men forøvrig likt.

På alle mine andre Linux/unix servere benytter jeg GitHub - itemir/apache_2fa: Apache two-factor (2FA) authentication with Google Authenticator based on Time-based One-Time Password (TOTP) or HMAC-based one-time password (HOTP) Algorithms.

Dermed har jeg kode generator på mobil og 101% security ?