Aqara

@Gjaevert Og dette fikk du til med zigbee-ad 0.3.12?

Yes, jeg er på zigbee-ad 0.3.12.

Jeg trykket en gang, flere ganger etter hverandre. La oss si 1sek mellom hver gang.
Gjorde det en del ganger, så trykket jeg “cancel” siden appen ikke registrerte noe. Men når jeg er ute i device listen så er den der og fungerer.

Dog ser jeg nå at den forsvant etter 15min :stuck_out_tongue: Jeg er usikker på om det er en FH-bug eller om det er fordi jeg lot sensoren ligge åpen (fra hverandre) for lenge på pulten her.

La til på nytt nå så får vi se!

Det samme opplevde jeg når jeg prøver å legge til Aqara vannlekkasjedetektor: Jeg får vanligvis lagt den til etter flere forsøk: den dukker ikke opp i appen som funnet under søkeprosessen, men så kommer den noen ganger likevel opp på enhetslisten etterpå. Og så forsvinner den igjen etter en stund (alt fra 1-36 timer).

Er nok en Futurehome-bug. Futurehome sier de jobber med saken. Se også annet emne om saken.

Aha, da var jeg kanskje litt rask. Får følge med fremover jeg da.

Er det noe nytt om dette. Jeg har et par Aqara temp sensorer jeg har ventet lenge med å få brukt, men jeg klarte ikke å legge det til. Har v 0.3.13

Det stod noe om at sensorene ikke måtte ha for gammel firmware. H ordan ved jeg firmware versjon og hva som er for gammelt?

Jeg har alt oppdatert men jeg har ikke fått det til. Min dør/vindu sensor er også listet på støttende produkter…

Jeg har Zigbee 0.3.13 og dør/vindu sensoren jeg har fungerer utmerket. Har holdt seg i systemet og rapportert fint de siste 2 ukene

Usikker på dette med firmware, men jeg kjøpte min Aqara på Elektroimportøren hvis det betyr noe. Mulig de litt “eldre” versjonene kjøpt på AliExpress ikke vil fungere (?)

Hvordan inkluderte du dem?? Trykk 3 ganger??

Jeg trykket ganske kontinuerlig på knappen. Det virker ikke som om den fungerer på samme måte som de “vanlige devicene”.
La oss si jeg trykket hvert 2-5 sekund. Prøvde sikkert 2-3 ganger på 1 min. Plutselig var den inne, men tror også jeg ikke fikk noe confirmation, den bare lå der når jeg gikk ut til device list igjen.

Så ikke helt smooth, men når den var inne så har den holdt seg n¨!

Noen tips på å få inkludert Aqara temp og fuktighetssensor?

Jeg trykte 3 ganger raskt og så holdt inne knappen 5 sek

Det kan virke som om det er en slags «hukommelse» i enten FH eller Aqara. Som nevnt i et av mine tidligere innlegg slet jeg med å legge inn Aqara-enheter jeg tidligere hadde lagt inn, men fikk det til etter mange forsøk. Jeg kjøpte (likevel) tre nye dørsensorer, men de gikk alle inn på første forsøk. Hvilket fikk meg til å lure på om det kunne være knyttet til en slags tidligere registrering/paring, selv om det virker rart. Merk at jeg fikk feilmelding da jeg la til en av dem, ingen melding med den andre, og en OK med den siste, men de dukket alle opp greit i enhetsoversikten likevel. Ingen av disse sensorene rapporterer batteristatus. Noen her som får det, eller vet om de skal gjøre det?

Takk! Fikk nå lagt den inn… ikke helt smooth nei😂

2 Likes

Jeg har prøvd mange ganger nå og tempsensor får jeg ikke lagt inn. Jeg ser at esken er datert 2018.05 (Production Date). Betyr det at den er for gammel kanskje?

Jeg har fått inn en del Aqara sensorer nå. Lys og dør fungerer som forventet, men temperatursensoren sliter jeg med å forstå rapporteringsintervalet på.
Er det noen her som vet hva som trigger ny temp rapport fra Aqara sensorene?

Har flere rom som varierer flere grader per dag, men ser likevel ikke noe oppdaterte verdier fra Aqara sensoren.

Har du også beta zigbee-ad? Hvis ja, var aqara sensorene lagt til før oppdatering?

Hos meg sluttet temp sensorene å rapportere etter oppdatering, så jeg måtte ekskludere/inkludere på nytt. Etter det har de fungert smertefritt, og jeg ser det er sjelden verdier som er eldre enn en halvtime

1 Like

Nei tror ikke jeg har den, for den må vel assignes helt manuelt til meg? (Jeg har vanlig beta app).

Ser nå at det kun er enkelte av sensorene som rapporterer veldig sjeldent, så mulig jeg skal prøve å legge til de på nytt.

Ja, den må installeres manuelt fra FH. Regner med den går public om ikke alt for lenge. Den har rettet problem med develco smart pluggger som forsvinner fra systemet osv👍🏻

1 Like