Assosiasjoner Heatit - Z-water fungerer ikke

Jeg har tidligere brukt HomeSeer, men ble overbevist av noen til å bytte til FH. Har bruk litt tid på å flytte over de fleste enhetene da interface (UZB) til HS tok kvelden tidligere i år. Viktigste er varmen: For vannbåren varme har jeg lagt til assosiasjon mellom Heatit temostat og Z-water, men opplever stadig at gulvet er enten varmt eller kaldt. Når jeg sjekker appen - her er et annet issue også, se lenger ned - så er det ikke samme status på termostat og ventil. Altså her har det hikka litt i statusskifte. Som regel funker det greit, men nå har det over flere måneder vært ett og to tilfeller hver uke hvor det har vært feil. Og det varierer om det er stue, kjøkken, vinterhage eller entre som ikke funker.
Jeg vet ikke hvordan jeg sjekker status på en assosiasjon, og om den evt. har forsvunnet ved et strømstans f.eks. eller om enheten har en eller annen korrupt kobling.

Hadde jeg vært i HS hadde en quick fix vært å lage en event som sjekket om status var samstemt hver time, men det gidder jeg ikke i appen (dessuten skjønner jeg ikke hvordan dette skulle vært utført som flow).

Issue 2: Appen er ikke live. Jeg må inn på Z-water, skifte til gjeldende kanal, gå til poll og så kan jeg se status. Dette er også utrolig irriterende.

Er det noen mulighet til å få litt mer live statussymbol i appen? I HS hadde jeg planer om å lage et touchskjerm design for en ipad el.liknende som kan henge på veggen.

Hei @Njotarheim!
Har du sjekket at kun kanalene for de ulike varmesonene som er i bruk på z-water er plassert i rom og har type satt til “varmeapparat”?
Sjekk også at Heatit termostatene dine er konfigurert med riktig kanaloppsett;

Satte du opp assosiasjon fra kanal 0 eller 1? Det er kanal 1 som skal brukes på Heatit Z-TRM2fx

Hei Espen. Takk for svar.
Jeg har lagt til kanal 1 og 3 på Heatit Z-TRM2fx til aktuelt rom. Kanal 1 som Termostat og Kanal 3 som Sensor.
Z-water er lagt inn på Teknisk rom og kanal 0 er angitt som Varmeapparat. De øvrige kanalene er angitt som vannventil (siden det er det aktuatoren egentlig er og gir mening i mitt hue). Skal jeg da skifte disse til varmeapparat? Når jeg bytter til varmeapparat, så forsvinner muligheten for å endre status av/på i appen. Det fører også til at jeg ikke ser status på ventilen når jeg poll’er. Er det riktig?

Ellers så ja, jeg satte opp assosiasjonen fra termostatene fra kanal 0 til Z-waters aktuelle kanal. Pga. forklaringen her:

Men da forstår jeg at for denne enheten skal jeg bruke kanal 1. OK, jeg gjør et forsøk på å endre.

Kan du i samme slengen si meg hvordan jeg evt. får nullstilt den assosiasjonen som jeg har lagt inn på kanal 0? Når jeg går inn på gruppe 2, så er det ikke huka av på noen assosiasjoner, så jeg er litt usikker på om den egentlig er registrert, men ikke vises i App-GUI.

Hei!
Z-water kanalene skal ha type som varmeapparat og vil bli styrt av termostaten som ligger i samme rom.
Om du er kjent med Thingsplex så kan du åpne “services” for den aktuelle enheten og åpne dev_sys på ch_0 og spørre om members for gruppe 2. Om du ikke får det til så kan vi hjelpe men ta gjerne kontakt via support@futurehome.no :slight_smile:

Jeg har også hatt problemer med at z-water ikke styrer sløyfene mine skikkelig - og har også z-water-kursene som Apparat for å kunne se status. Har byttet dem til Varmeapparat nå, og får da også problemet med at de forsvinner fra oversikten. Nå vet jeg ikke om de er åpne eller ikke… Kan dere mekke en Tile på dashboard som viser varmeapparat-status da?

Hei. Jon Ole. Jeg mener det samme. Det er ikke alltid at ON/OFF på termostaten samsvarer med ON/OFF på z-water, så et statussymbol i appen hadde vært flott!

Nå driver jeg å setter opp flere nye varmesoner. Har kjøpt HeatIt nr. 6 denne gang. Sliter forstatt med å forstå hvorfor det er forskjell på kanal 0 og 1 og at de begge har slider for å legge inn set-temp. Det er i alle fall ikke intuitivt for meg at begge kanaler er synlige og bare en av dem trekkes frem i grensesnittet på Klima.
Det kommer heller ikke helt tydelig frem om vi skal bruke z-wave assosiasjoner eller om det holder å bare legge til varmeapparatet i samme rom. Hva da om vi vil ha en romføler også? Hvilken temperatur skal Futurhome da bruke?? Gir ikke helt mening av default skal være så generell. Synes også Thingsplex har en litt for høy terskel for å sette i gang inni der.

Finnes det noen på dette forum som har lykkes med en robust løsning, som er villig til å vise noen skjermbilder og gi en “for dummies” guide for oss med Heatit av typen 2 og 3 og 6 og Z-water.

Jeg har også problemer med at aktuatoren ikke alltid aktiveres selv om termostaten indikerer at den varmer og at utgangen vises som aktiv i FH-appen, men jeg har tenkt at det skyldes dårlig signal da Zwater-modulen min står i et VVS-skap av stål og har bestilt antenne for å se om det hjelper. Jeg har satt Zwater-utgangene som apparat av samme grunn som jonole, for å kunne se status i appen.

Hvilken praktisk betydning har det å sette de som varmeapparat i stedenfor apparat?