Astrour nord norge

Hei,

Tar astrour-funksjonen til futurehome hensyn til at man bor langt mot nord og at det er mørkt her hele døgnet på vinteren?

Joachim

Nei.

Den feiler i Tromsø både i mørketid og på sommeren. Lysene slåes plutselig på selv om det er midnattsol. Jeg bruker den likevel fordi den er for det meste bra. Men slår automasjonen av et par måneder på sommer og vinter

Astrouret beregner en tid for soloppgang og solnedgang uansett. Om du googler f.eks “soloppgang Tromsø 15. januar” får du treff med et tidspunkt, selv om det i realiteten er mørkt. Så stort sett er den god, men som @Vorland sier, kan det være en idé å skru av automasjonen noen måneder.
image

Hei

Dette er jo greit, om futurehome tar hensyn til dette. Da kan jeg skru av lys 45 min etter soloppgang og på 45 min før solnededgang. I realiteten vil lysene alltid stå på da.

Men slik jeg forstår det benytter futurehome soloppgang/nedgang i oslotid, og da vil ikke det fungere.

Joachim

Hei!
Vi bruker solopp/nedgang basert på adressen som legges inn i stedsinnstillingene på husholdningen.
Så lenge det er en gyldig adresse som vil dukke opp ved et kart-søk, finner vi koordinatene og beregner uret ut ifra dette.
Hvis adressen ikke er gyldig eller vi ikke finner koordinatene vil den automatisk hente tiden fra Oslo.

Okei, det høres veldig bra ut. Da skal jeg gjøre et forsøk.

Joachim

1 Like

Testet nå, astrouret her i narvik følger oslotid. Skrur seg på ved solnedgang i Oslo. Hvordan får jeg den opp mot mitt postnr?

Hei!
Jeg sjekket opp adressen som din som er registrert i appen og sammelignet med Google maps, og ser at det ikke er helt match. Det kan ligge noe her.
Jeg forsøkte uansett å justere lokasjonen manuelt. Kunne du testet dette nå og melde ifra om det ikke funker? :smiley:

Har samme problem på min adresse. Følger Oslo soloppgang og solnedgang.
Har prøvd å opprette husholdning på nytt med samme resultat.

Det ser ut som om det virker bedre nå, jeg skal se litt nærmere på klokka i løpet av helga.

@FrodeH Det er litt merkelig. Det kan virke som systemet ikke kjenner igjen adressen din. Jeg testet akkurat dette på en hub utenfor Oslo og her fikk jeg riktig koordinater.
Du kan forresten prøve å endre adressen under innstillinger på huben, så slipper du å lage ny husholdning. Det kan være verdt et forsøk å endre til en annen adresse i nærheten, lage automasjonen og endre adressen din tilbake.

Funker som snus. Her bør dere sikkert se litt på hvorfor adressene ikke blir gjenkjent.

1 Like

Hej.
Jag har samma problem i Boden, i norra Sverige.
Jag ska prova detta.
Som det är idag så tänder den ca kl 15:55 men solnedgången är klockan 14:48.
Det vore bra om man kunde se i automatiseringen vilket klockslag den kommer att tända (som man kan i till exempel Telldus), då vet man om det kommer att fungera som tänkt.

Får det inte att fungera med min svenska adress heller. Den tar Oslo tid. Men om man går in i ThingsPlex och modifierar automationen / flow där så kan man ändra koordinaterna manuellt i Time Triggern. Fungerar fint.

Dock undrar jag vad som händer när soluppgången ändrar sig mycket över året.
Jag startar mina lampor kl 6.45 med en automation och stänger av de vid soluppgång med en annat.
Men när solen går upp 06.44 och tidigare på sommaren kommer de aldrig släckas.

Jag förstår inte varför man i appen måste ha separata automationer för tänd/släck och inte kan göra en automation som har lampan tänd under en period.

Tack, jag ska kika på ThingsPlex, erkänner lite skamset att jag inte bekantat mig med denna finess ännu.
Men nu har jag tagit en annan, välkänd, adress inne i stan, bara för att kolla hur det fungerar, så vi får se ikväll vad som händer.
Fenomenet med solens upp och nedgång och lampor som aldrig släcks får jag också brottas med varje år, för solen går ju inte ner vissa dagar på året.
I Telldus så kunde man inaktivera en automation, det vill säga låte den finnas kvar, men inte köras.
Så det var så jag löste det under ett par månader på sommaren, för det är ju trist om man helt måste plocka bort automationen, för att sedan behöva lägga till den igen.

1 Like

Hei!
Det er gode innspill dere kommer med. Det kunne vært fint med en “upcomming automations” øverst i timeline for eksempel.

Tidspunktet for soloppgang og nedgang er dynamisk og vil endre seg i løpet av året. Det skal derfor ikke være nødvendig å endre de manuelt. Om du google “ soloppgang” så er det denne tiden vi tar utgangspunkt i. Så lenge koordinatene er rett, skal det fungere.

Om du ønsker å deaktivere automasjonen kan dette gjøres uten å slette den. Gå til settings → automations → trykk den blå switchen på automasjonen.

1 Like

Tack för uppdateringen, jag visste inte att den blå switchen hade denna funktion, stort tack!

1 Like

Hej igen.
När jag ändrade till en vanligt förekommande andress innne i centrala staden så fungerar det :slight_smile:
Solen gick ner kl 14:19 idag, och det stämmer bra med automationen.
Ville bara återkoppla med informationen.
Tack för tipset.

1 Like