Bergvarme tibber - Ngenic Tune

Hei

noen som har erfaring med Ngenic Tune og tibber, kombinert med bergvarme pumpe?
er det noe å spare på det?

Har nå montert ngenic får se hvordan det fungerer

1 Like

@erlend hva er din erfaring etter litt bruk? Med dagens strømpriser er det fristene å se om dette kan få varmepumpen til å kjøre mer når prisene er lave.
Har en Nibe Fighter 1210 såpass gammel at den er dum som et brød, så tenkte dette kunne være måten å få den til å bli smartere i forhold til når den står på.

Hei @rune

Det ser ut til å ha en hvis effekt, men jeg synes nok ngenic kunne vært litt mere aggressiv på å styre tempen opp og ned, dvs at ngenic godt kunne endret temp mot varmepumpa raskere for å få stoppet pumpa før en strømtopp, i stedet for at den går litt inn i toppen før tempen justeres.

jeg har bytta til homey, det er ingen direkte integrasjon der heller, men bruker api’et til ngenic for å endre ønsket temp før/når strømprisen er høy

ngenic i seg selv har også innebygget logikk for å styre etter spottprisen (man definerer området i appen deres, eks N1)
så man skal egentlig ikke trenge å styre tempen noe for at den skal styre etter spottpris.
jeg justerer også temp for varmepumpa når elbilen skal lades, dette som forberedelse på ny nettleie som det per nå er usikkert når blir innført.

skal få kobla om pumpa og vvb til hver sin aeotec switch over nyttår, litt enklere å se konkret på forbruk da.

@erlend har du Tibber? I så fall kan en bruke den integrasjonen der?
Har du noe styring pr rom?

Har tibber ja

Bruker integrasjon der ja.

Jeg bruker også api’et til ngenic til en del ting direkte som det ikke er mulig å gjøre mot tibber I dag.

Innvendig temp sensor til ngenic står i stua, så det blir på en måte basis tempen

Har termostater I alle rom med egen sone for vannbåren varme.

Hva gjør du med API-et direkte som det ikke Tibber integrasjonen støtter? Er besparelsen på forbruket (bruk strøm når den er billig) verdt prisen til Ngenic?

Når man setter borte modus fra tibber, settes det opp en plan i ngenic, det er bra, men temp settes til 12c, noe som etter min mening er for lavt vinters tid.

Så jeg oppdaterer planen i ngenic via api’et deres, kommer mest sansynelig til å endre denne rutinen til bare å opprette planen direkte i ngenic, ulempen med det er at det ikke reflekteres i tibber.

Jeg har meldt ønske til tibber om å kunne sette en nedre grense for temp for ferie modus, uvist om det blir lagt inn med det første

Besparelse ja det ser slik ut, men skaffet tibber og ngenic omtrent samtidig så må gå tilbake på eldre fakturaer for å slå sammen forbruk året før ngenic og tibber.

Så du har en trigger fra ngenic eller tibber når bortemodus kommer også endrer du temp via ngenic apiet ?

Forbruket blir vel noe lunne det samme, men er vel besparelse ved at den kjører når det er billig strøm som er greia?

Hei, har ikke laget trigger på det enda.

Funderer på en måte å få gitt input til flow i homey med antall dager eller dato man skal være borte for å bruke det som input mot ngenic api.

Per nå setter jeg ferie periode i tibber api, som oppretter planene i ngenic, så når jeg setter ferie modus I homey så endre planen I ngenic.

Planen er å gjøre det i en operasjon fra homey. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke tibber kan åpne for å gjøre dette i apiet sitt.

Jeg har også testa integrasjon tibner>homey
Men vil helst ha homey til å være “master”
Mulig jeg tester den integrasjon igjen da jeg da kan sette ferie modus I tibber fra homey.

Hjelper den noe på å flate ut varmekurvene i hjemmet?
De man får når det er annenhver varm og kald dag pluss litt forsinkelse i vannbåren varme systemet?

Hei, fungerer veldig bra, nå har ngenic også fått spot price adoption i appen sin.

De jobber også med en del nye funskjoner som ikke er annonsert enda, bla. logikk som vil optimalisere forbruk om man har solceller.