På tide å dumpe Tibber - Funker FH til smartlading?

Hei!

Det er på tide å gi opp bankvirksomheten for Tibber og se seg om etter noe annet.

Burde jeg skrote Tibber pulse og kjøpe en annen HAN-måler, eller kan pulse fremdeles brukes?

Funker smartlading med Easee gjennom FH på lik linje med Tibber?

Takknemlig for hjelp :slight_smile:

Jeg vurderer også å kutte ut Tibber, men ønsker å beholde integrasjonen mellom FH og Tibber med Tibber Pulse. Jeg mener å ha lest at det går, men noen som kan bekrefte?

Fikk dette svaret fra Tibber nettopp:

Pulse vil fungere dersom man ikke er kunde av Tibber. Merk at du vil ikke få historiske verdier i appen, kun sanntidsforbruket.

1 Like

Det stemmer. Pulse vil fortsatt fungere selv om du/dere ikke er Tibber-kunder.
Det historiske forbruket vil være tilgjengelig i vår app, selv om det blir borte fra Tibber sin.

Interessert :slightly_smiling_face:
Hvordan vil du lastbalansere uttaket på eks 10 amp for å unngå høye nettleie? Dette fungerer veldig fint med Tibber i dag.

Ja, det er kjernen i mitt spørsmål. Vibb, som jeg har sett meg ut, tilbyr smartlading basert på pris, men har ingen lastbalansering.

Kan man på sikt i hvertfall bruke strømkontrollfunskjonen i FH til dette?

Jeg hadde tibber pulse noen uker før jeg fikk strøm fra de. Om jeg husker riktig, Easee klarte lastbalansering sammen med pulse.

Skal også dumpe tibber - fikk en estimat av 9000 nok for forskuddsbetaling for 2 uker. Estimat for hele måned fra tibber er under 8000 nok, så de “tar seg til rette.”

Jeg planlegger fortsatt bruk av tibber pulse intill videre.

Selv har jeg Zaptec Go…

Tibber sin smartstyring fungerer mykje bedre. Dei kan trinne laderen for å få skikkelig effektstyring. Futurehome har to trinn. Normal og lav som fungerer dårlig for mon del. For min del så beholder eg Tibber då strømmen må betales uansett og den blir betalt etter at eg har brukt den. Tibber har for min del vært pionerer i strømbransjen og eg trur ikkje vi hadde hatt denne konkurransen i markedet hadde det ikkje vert for dei.

3 Likes

Så Tibber Pulse fungerer med FH?
Ikke hos meg.

Om nokon kan anbefala eit strømselskap som i 2023 vil tilby fleire/betre integrasjonar, med ein bedre app og med betre vilkår tar eg gjerne imot tips. Slik eg ser det kan ingen oppheva tyngdekrafta - Tibber driv butikk etter samme forretningsmessige prinsipp som alle dei andre og var truleg nøydd å ta grep for å overleva. Inntil vidare tar eg sjansen på at dei overlever (og at forskuddet mitt er forsvarlig plassert) fram til strømmarknaden etter kvart stabiliserer seg (?) og at dei etter kvart vil gjeninnføra meir kundevennlige vilkår.

2 Likes

Det historiske forbruket fra Tibber i Futurehome er ikke å stole på, så det anbefales ikke.

1 Like

Enig med @FrodeH i det han sier om Tibbers rolle i strømmarkedet. Har også vært veldig fornøyd med appen og lastbalanseringen de har tilbudt. Resten av styringen har jeg kjørt via Futurehome.

At de måtte ta det grepet de har tatt er synd, og koster dem utvilsomt mange kunder. I disse tider er det også kjekt med gjennnomfakturering så man slipper å legge ut for strømstøtten i tillegg.

Nå om vinteren havner jeg uansett i 10-15kw-klassen for nettleie, så jeg håper Futurehome jobber hardt med strømkontroll så de kan styre ladehastighet på samme måte, i tillegg til å rotere laster rundt om i huset. Da er det mulig å kanskje holde seg under 10kw også om vinteren.

Målet må være å slippe å forholde seg til strømleverandør, og styre alt gjennom Futurehome. Nå er det meste på plass for min del, med unntak av den nevnte lastbalanseringen. Så fortsett å jobbe, så blir dette helt topp!

Heilt einig, men enn så lenge føles FH appen litt av mote ift. Tibber sin. Ta disse Tibberdiagramma for eksempel:

Automasjonar er sølv men følelsen av kontroll er gull.

1 Like