Develco Smart Plug Mini

Hei alle sammen. Vi kunne ikke reprodusere problemene med Develco smartplug på vår testlab. Kunne dere beskrive oppsettene deres? Hvor lenge etter inkludering faller enheten ut og hvordan skjer det egentlig?

1 Like

Det er varierende hvor lang tid etter inkludering de faller ut. Noen ganger etter noen timer, mens at den som falt ut til meg i går har virket i 2-3 uker uten å falle ut. Det mest vanlige er at de forsvinner etter 1-2 dager. Kan se ut som at de faller ut kjappere hvis de er avslått, mens de som står på hele tiden virker lenger🤔

Vår erfaring liknar veldig på det @lgrubbmo opplever.

Fyrst hadde me berre ein slik plugg. Etter at eg hadde lagt inn denne gjekk det vel kanskje ei snau veke før den plutseleg ramla ut. Avstand til smarthub kanskje seks-sju meter i luftlinje gjennom eitt golv og eit par veggar.

Då Elektroimportøren hadde desse på billegsal kjøpte me ein heil del. Eg prøva å kople opp fleire av desse berre for å sjå korleis dei gjekk.

Av åtte stykk er det no berre ein som ikkje har ramla ut. Denne siste er til gjengjeld den som er klårt lengst unna smarthuben… :joy: Dei var sette opp alt frå fire til sju meter unna smarthuben i luftlinje.

Den siste som ikkje har ramla ut er faktisk den fyrste eg kjøpte. Eg har sett den opp ein annan plass enn fyrste gongen, men i same rom og omtrent same avstand til smarthub. Ein av dei andre pluggane har ramla ut to gonger, med dei resterande har eg berre prøva ein gong.

Om der er nokon samanheng veit eg ikkje, men effektvisninga har vore ustadig heile vegen. Av og til ramlar den heilt ut. Dessutan har eg stussa på at “effekt” og “p_import” ofte syner ulike verdiar. Burde ikkje desse vere like? Forbruk ser derimot ut til å målast korrekt.

Til slutt kan det nemnast dette med at pluggane slår seg av når dei ramlar ut. Eg veit ikkje om det er FH eller pluggane i seg sjølve som er årsaka til dette.

Elles har me ingen andre Zigbee-einingar i systemet utanom ein EasyAccess-lås, men denne fungerer heller ikkje som den skal (melder signalproblem og kan ikkje styrast via FH).

Pluggene ramler som oftest ut dersom de er lengst borte fra hub, men har også opplevd de som er 2 m fra hub. Dørsensorer aqara og Elko super termostater faller ut når disse pluggene er installert. Mistenker at der er mesh-nettverket som blir laget som gjør at de andre enhetene «stoler» på pluggene og dermed blir det krøll. Det er garantert pluggene som er synderen for det sistnevnte (andre komponenter som slutter å fungere). For nå har vi tatt ut alle Develco pluggene og da er problemet borte. Dørsensorer som er laaangt unna hub fungerer utmerket nå, så har ingen tro på at det er rekkevidde som er problemet. Strømmåling har aldri fungert med disse pluggene i FH.

@diaa, no har eg vore i kontakt med Develco via E-post angåande problemet med at pluggane slår seg av når dei ramlar ut av nettverket. Dei påstår at problemet ligg hjå FH:

Hi Torfinn,

The Smart Plug is designed and certified according to the Zigbee standard. You need to address the gateway provider. He can solve the problem. It is not related to the smart plug.

Best regards,

Team Develco

Eg veit ikkje kva som er rett og gale, men det er tydeleg at der er litt avvikande teoriar om kor problemet ligg… :wink:

1 Like

Er medlem i iot og smarthus på Facebook også. Og det er utelukkende FH brukere som har problemer. Ikke homey og andre huber.

Hva er status på disse pluggene? Vi har 13 stk slike plugger som vi kjøpte fordi de var på lista over støttede produkter på FH sine sider. Nå ligger alle pluggene på en hylle og venter på at dere skal fikse problemet? De faller ut en etter en og forstyrrer andre zigbee-enheter som f.eks Elko Super termostater, slik at de til og med detter helt ut av systemet. Da jeg snakket med dere om dette i juni, så skulle det være snakk om uker, ikke måneder?!

Vi får ikke returrert varen, da vi ikke har eskene og de ikke vil motta de tilbake igjen.

I dette innlegget på Slack så seier @diaa at me kan få teste ein ny zigbee-ad som kanskje løyser problemet:

Trodde slack ikke skulle brukes lenger jeg? Hvorfor opererer man med to forskjellige forum? Har ikke innlogging til slack, så får ikke lest….

Per i dag så brukast forumet og Slack parallelt. Eg veit ikkje om der er konkrete planar om å kutte ut det eine eller det andre, eller om det kjem til å halde fram slik.

Uansett, det som vart sagt av @diaa på Slack er at FH ikkje klarar å reprodusere problema med desse pluggane. Vidare så har dei ei nyare utgåve av zigbee-ad som dei kan installere manuelt hjå dei brukarane som ynskjer å teste dette.

Viss dette er av interesse så ville eg ha teke kontakt med FH/@diaa. :+1:

Jeg har prøvd utallige ganger siden før sommerferien å få hjelp med disse.

Har seinest snakket med både kundeservice og prøvd å sende melding til diaa her på forum. Tyst som i graven…. Ingen hjelp å få der altså.

I tillegg så sender ikke brannvarslerne deres pushvarsel, og bugs med noe så viktig som brannvarslere er for drøyt. Vi har 10 sånne. Er vel en 14000 kr bare her. Begynner å bli lei slett kundeservice og at de ikke tar tak i ting. De skal alltid komme tilbake til meg, men hører ingen ting. Nå begynner jeg å gi opp. Har snakket med de, sendt Mail til support etc. en 10-12 ganger i løpet av de siste 4 månedene.

Din smarthub er nå oppdatert. Dette er en betaversjon og det er ikke garantert at oppdateringen skal hjelpe med Develco Smartplug.
Jeg har også videresendt din melding til support. Håper du hører tilbake snart :slight_smile:

Status etter 3 dager med beta-testing. Null problemer! Alle 11 smartplugger fungerer optimalt. (Dog ikke energimåling, som ikke er alfa omega for vår del) Aqara dørsensor fungerer også nå sånn som det skal, uten at det er bugs. Det lover godt for fremtiden for alle som har slitt med disse pluggene. Må påpeke at det var et lite h@&:;/ før jeg fikk manuelt opplastet denne beta-versjonen, så uansett hva dere har gjort av endringer, så funker det utmerket. Natt og dag når det gjelder Develco-pluggene i hvert fall.

3 Likes

Vedrørende Develco smartplugger og energivisning, så har jeg en automasjon såm bruker energirapport fra den ene pluggen.
Og den sender energirapport på nettverket, korrekt slik jeg opplever det. Men ingen info i app, så jeg tror det bare er en programmeringsbug.
Den ene pluggen flr oppgradering, viste et forbruk uasett status, den andre viste rett i noen sekunder før den gikk til 0.
Nå mener jeg de viser 0 hele tiden i app

En liten rettelse på mitt forrige innlegg: 2 av smartpluggene står på kjøkkenet og er koblet til en kaffetrakter og vannkoker. De viser energiforbruk i FH! De er da følgelig registrert som appliance og det kan nok være grunnen: de andre 9 pluggene brukes for å styre lamper rundt om i huset. Disse lampene er med i en «kveldsmodus» med mere dempet belysning. De to pluggene som er koblet til trakter og vannkoker er del av en automasjon som skrur av pluggene etter 25 minutter når den oppdager en watt-forbruk på mer enn 2 watt. (5minutter på vannkoker). Bør sikkert være en enkel ting å ordne dette for belysning også.

Eg lurar noko på om desse pluggane slit med energi-/effektvisning ved låg last. Dei eg hadde teke i bruk før alle problema oppstod syntest å vise null når lasta var låg, men når den vart noko høgare så virka det som om det vart rett.

Mye mulig, men har både hatt høy last og lav last uten at det har hatt noen forskjell.