Elko SmartDim og Nexa Switch

Hei,

Noen som har en metode for og få en Elko SmartDim bryter til å skru av og på en Nexa AN179 switch i tillegg?
De er begge koblet opp mot Futurehome.

Hei!
Kanskje dette kan hjelpe? https://support.futurehome.no/hc/en-no/articles/4434400906781-Zigbee-association-in-Thingsplex

Skal forsøke det!

Usikker på om det vil funke, i mitt tilfelle snakker vi en zigbee og en z-wave enhet …

Okei. Da vil ikke dette funke dessverre. Jeg var litt rask i konklusjonen.
Det skal derimot kunne fungere med en scene under automasjoner.
Sjekk ut denne artikkelen: https://support.futurehome.no/hc/no/articles/6563640175005-Oppsett-av-scene

Eg brukar scene for å få ein Z-Wave-brytar til å slå på to Zigbee-veggpluggar. Det fungerer som berre det. :blush: :+1:

1 Like

Har gjort noen forsøk på det, uten hell.
Har du noen tips til hvordan gå frem for å finne aktuelt scene id på min elko bryter?

Du kan gå på automasjoner i appen, velg Scene og finn bryteren du ønsker skal gjøre ett eller annet, trykk på knappen du ønsker skal gjøre noe, så kommer scene-id opp av seg selv i feltet. Slik som jeg gjorde med en Heatit Z-push bryter nå;

Dette og mer står i guiden som @Anders la ut.

1 Like

Glimrende!

Dukker selvfølgelig opp en ny utfordring når scenen er funnet.

Scenen fra elko smart-dim heter bare «toggle», når jeg skrur både av og på, jeg får derfor denne scenen til å enten skru Nexa av ELLER på.
Skulle helst ønsket at det var to scener for av og på som da kunne skrudd av og på Nexa switch tilsvarende.

Er det mulig å få en automasjon som kan «toggle» Nexa switch av/på når scenen fra Elko smart/dim kjøres? Eller kan dette eventuelt ordnes i thingsplex?

Er det eventuelt andre idéer der ute for hvordan jeg kan løse dette?

Interessant. Hvis du kjører toggle scene-ID til en if-node i TP, for så å kjøre True til en “På Action” som så setter en variabel til True, så kan du legge denne inn som en “AND” kriterie=false i “If-noden”. Deretter Rød-false til en Action “false” for så og sette en global variabel til “false”.

Hvis jeg tenker rett nå. Sikkert noen som kan korrigere meg, om det er feil, eller bekrefte om det er rett.

Om du er opptatt av at lys på = bryter på, så må du kjøre en Get status kommando etter Scene-ID for så å veksle til motsatt stilling. Dette må verifiseres mot at lys er på, så det blir to “get-kommandoer” for å sette to ulike variabler i en If-Node for å sette til “true” eller “false” på bryter.

Håper noen har en lettere løsning enn meg, for dette virker i overkant komplisert for en slik enkel funksjon.

Hei!
Min umiddelbare tanke rundt en slik automasjon er å sette “toggel” scenen som trigger → if nexa = on → action nexa off, else (if nexa off) → nexa on.
Det kan hende jeg har oversimplifisert og oversett noe vesentlig, men jeg tror dette skal funke :smiley:

Om du ønsker å bruke statusen til nexaen i andre automasjoner i tillegg, vill jeg satt opp variabelforslaget til @M.Stensrod.