Enova støtte

Var i kontakt med Enova pr. telefon og da kunne personen jeg snakket med informere om at det MÅ være montert en HAN-port kommunikasjons modul og minimum 2 faste laster.

Personen jeg snakker med mente at man måtte ha HAN-port kommunikasjons modul for å kunne styre forbruk ut ifra strømpris og total belastning.

Problemene for meg blir da

  1. Jeg har ikke VVB i leiligheten siden vi har fjernvarme. Jeg har heller ikke EL.bil.

  2. Måleren står i et teknisk rom i kjelleren med tykke betong vegger på alle sider.

Men jeg mener en løsning for meg kan være Aeotec Home Energy Meter da denne også leser total forbruk men et lite stykke etter selve måleren.

Åpen for alle forslag og idéer som kan løse dette slik at jeg kan søke støtte.

PS. Jeg jobber som elektriker og har fagbrev.

Hei!

https://oss.no/ Har en HAN måler som kan kommunisere på 4G om du har mobildekning hvor måler er plassert :slight_smile:

Det er ikke mobildekning der måleren står nei…

En annen mulighet er om du klarer å trekke en nettverkskabel ut av betongrommet og koble den til HAN-sensor på utsiden. Jeg har testet med 5-6 meters kabel på kontoret, og det fungerte helt fint :+1:

Det finnes to føringsveier mellom dette rommet og min eierseksjon. Det er et rør hvor nettverks forbindelsen kommer gjennom så det er nok fult… Og det andre er tilførsel til sikringsskapet fra måleren. Så det er nok også fult

I boretslaget har vi nett fra noe de kaller «hybridfiber», hvor kabel fra fiber sentral til hver eierseksjon er via koaks kabel.

Jeg kan ikke være første som støter på dette problemet, da dette ser ut til å være en standard i nye blokker å ha ett eller flere felles skap i tekniskrom for ALLE målerne til eierseksjonene. Da er også dette tekniskrommet gjerne lokalisert i parkeringskjeller eller tilstøtende rom.