Dette er ei interessant problemstilling som eg sjølv har filosofera ein del over.
Einkvan plass lyt driftsmidlane kome ifrå, det er heilt sikkert. Eg kan heller ikkje tru at sal av smarthusutstyr kan vere tilstrekkeleg i lengda. Kanskje dei får inn litt på BoSafe etter kvart, men om det er nok veit eg ikkje.
Eg for min del er viljug til å betale ein månadleg abonnementskostnad (innanfor rimelege grenser) for å stø opp om eit norsk selskap som eg har stor tru på. Det er klårt, viss ein lyt betale på den måten får gjerne brukarane ein del høgare forventningar til kor fort ting vert fiksa og kor fort ny funksjonalitet dukkar opp. Kanskje noko av vinninga går opp i spinninga på den måten, ikkje veit eg.
FH virker jo å ha kommet et godt stykke allerede, så håper jeg som du at bedriftstrategen hos dem har det lille ekstra som skal til for å ta dette videre. Kanskje fusjon med annen norsk aktør, eksempelvis q-light kunne vært tingen for å få mengdesalg og større produktbredde i eget hus. SG-armaturen er et annet svært godt eksempel på hvordan en lokal Norsk aktør kan ha suksess.
Jeg må også si at jeg blir en smule skeptisk når jeg ser mengden FH baser av den nye typen som selges på finn. Er folk i ferd med å gi opp, eller er det bare hobbybrukere som ønsker å ta steget videre?
Jeg er enig med deg i dette, men det du nevner med innen rimelighetens grenser er ikke 100kr for meg. Jeg føler det har blitt alt for vanlig at ting skal koste 100kr/måned+ og det er ikke alt jeg mener er verdt det.
Det vil jo så klart variere for hver bruker om hvor mye de bruker det i hverdagen og hva det er verdt, men FH skal nok være varsom med dette da det fort kan bli interessant for folk å skifte smarthus system om de er for dyr og ikke klarer å følge opp med god funksjonalitet og hyppige oppgraderinger.
Utfordringen er ofte å finne krysspunktet mellom høyest mulig pris og grensa hvor for mange ikke lenger vil betale. Vi har styring på hytta som har en årlig abbonementkost, betaler gledelig den summen. Jeg gjetter på at FH har fått mye “gratis” ved å inkludere et ivrig publikum. Men samme publikum begynner å bli utålmodig, vil gjerne fortsatt ha det gratis mens forventningen til programmering og utvikling øker. Og med mindre intektene øker med en mill på bunnlinja kan man heller ikke ansette en ekstra tilbå gjøre dette.
Håper som sakt FH blir stor suksess
I hvilken måned har dere tenkt å begynne med dette?
Og se på canny, er det virkelig ikke flere av forslagene der som kan gjøres ferdig? Sett noen egne utviklere bare for å fullføre litt hver mnd, og vipps, er kundebasen deres plutselig med på laget igjen…
Invitasjon til webinaret kommer nå til uka, og selve webinaret vil være tirsdag 30 november. Ser frem til å prate med dere om hva som er nytt, hva som kommer, og hvordan vi skal jobbe for å hente mer innspill fra dere i tiden fremover.
Håper det kommer noe mer håndfast på når dere ruller ut det nye du refererer til. Dere skulle jo slippe 2.0, Yale etc for en evighet siden og siden har alt blitt helt stille. «In Progress» på canny har jo stått så å si helt i ro i månedsvis. Hjelper lite med et webinar om det ikke kommer noe håndfast info å forholde seg til som forbruker. Uansett. Gleder meg å håper det blir mer konkret enn hva det siste året har bydd på.
@erik Nå har det gått en god stund siden denne tråden og siden webinaret.
Jeg mener det var snakk om styring basert på strømpris, og at dette skulle være klart innen nyttår? Mulig jeg tar feil på det.
-Jeg lurer på hvordan dere har tenkt å fortsette å fenge kundene deres?
-Kan vi få igjennom denne evig lange tibber integrasjonen?
-Kan det skje noe mer med ønskene på canny ?
Jeg mener fortsatt det øverste innlegget i denne tråden står seg godt og at jeg fortsatt lurer på det samme, det bør være dere som er fremst i køen til å engasjere oss kunder, ikke vi kundene som bør engasjere dere…
Ett innspill; Det er jo utrolig mange ønsker på Canny, hvordan skal man klare å fenge alle disse ønskene? Sist jeg sjekket var Futurehome ett selskap med 28 ansatte, alle disse driver nok naturlig nok ikke med programmering. Flere ønsker går på integrasjon i Playground som i utgangspunktet er “kjekt og ha” og ikke på selve kjernen Z-wave og Zigbee, det er også flere angående Classic-app, men av natur så hater mennesker forandring. Jeg er nå veldig fornøyd med at støtten er over på Z-Wave og Zigbee utstyr.
Det går vel et tog nå for smarthusleverandører her til lands med tanke på Enova-støtte og tilbydere som dekker kravet for dette. Tipper elektrofirma blir å bruke støtten på 10.000kr som innsalg
Fikk faktisk litt trua under forrige Webinar iallfall en følelse av at dette skal bestå. Nå har tiden gått og FH er bare mer og mer fraværende her og på support. Nå har jeg faktisk enda mindre tro på at dette har en fremtid enn noen gang.
Det har vært mye bra rett rundt hjørnet, helt siden jeg ble bruker av futurehome for 3-4 år siden, så vet ikke hvor mye jeg skal tro på det… føler dette hjørnet er forferdelig langt
Leser mye misnøye her. Til dels enig også. Men samtidig må jeg si at jeg i bunn og grunn er fornøyd med FH også. Jeg opplever huben som stabil, jeg liker på mange måter grensesnittet og bruker Thingsflex til å lage automasjonene jeg trenger.
Jeg har troen på at FH snart kommer med gode oppgraderinger, både mot Tibber, effektstyring og muligheten til å redigere grensesnittet noe.