Er det en fremtid for futurehome?

Jeg tror noe av misnøyen henger sammen med ambisjonsnivået til den enkelte.

Når det er sagt, så har Futurehome et forbedringspotensiale.
De kan bli bedre til å kommunisere med oss som er brukere/kunder, og de kan bli bedre til å drive frem nye løsninger og integrasjoner.

Jeg var, og er fortsatt, helt fersk på dette med smarthus og automasjon.
Grunnen til at jeg valgte Futurehome, var et relativt rimelig innsteg og kombinasjonen av både z-wave og zigbee protkoller som enn så lenge er det mest utbredte på mitt nivå.

Jeg håper og tror at Futurehome ser behovet for og nytten av å “komme opp på tærne og frem i skoa”.

Blond (eller snarere grå) og blåøyd, men like fullt optimist.

1 Like

Det ble med et webinar og null nyhetsbrev/oppdateringer @erik

Må si jeg har helt mistet troen…
Hvis noen vet om et selskap som fokuserer på utvikling, plug and Play løsninger, og en god app så må dere sende meg en pm…

Hei!
Vi har vært for dårlige til å leve opp til lovnadene om webinar og statusoppdateringer. Jeg skal ikke komme med masse dårlige unnskyldninger her.
Jeg svarte på noe liknende for noen måneder siden (ta gjerne en titt på det i slutten av innlegget) og jeg føler at vi har trappet opp siden det. Det har kommet nye funksjoner, nyhetsbrev med oppdatering om disse, bug fixes, mer aktivitet av FH på forumet osv.
Det har også blitt nevnt feedback på Canny og vår håndtering og tilbakemelding til dere på disse. I posten lenger ned sa jeg at vi undersøker mulighetene for et bedre totalverktøy for dette, og det jobber vi med i disse dager. Jeg vet ikke helt hvordan det vil se ut og akkurat hvilke funksjoner som er i denne løsningen, men jeg har trua på at dette vil knytte oss nærmere dere og at vi blir mer åpne med hva vi gjør. Meld meg gjerne om noe skulle være uklart :+1:

2 Likes

@Avr1999 etter kva eg kan sjå er ikkje FH einaste aktøren innan smarthusverdenen som ligg lågt for tida… Det betyr ikkje nødvendigvis at ingenting skjer :crossed_fingers:

1 Like

Thanks for the information regarding updates. As a new user I find it quite hard to find useful information about futurehome. Most of the information/didscussions are in norwegian and not english, which makes it very hard for non-norwegian customers to connect to the product. I am from Sweden and can understand norwegian resonably well, but still, why not adhere to english as the main language for communication? It is almost like Futurehome is a norwegian product for norwegian customers alone. I tried to find information about future updates/roadmaps from the webinars on youtube, and they seem to be quite informative, but the people spoke only norwegian and no subtitles in english were available. The sound quality was also terrible, which made it very hard to understand what was said.

I bought a Fururehome hub from Tibber store a few days ago and is already working on setting it up, trying to find devices suitable for my needs, but for me as a new user, the biggest issue is definetly to find useful info on how to integrate our devices. The information is simply not there. For example, I have a solaredge inverter with the Watty device for load balancing the Easee and real time measuring. THis is a quite common setup, but I can’t find a single topic on Solaredge, or what I need to see my solar production in realtime in Futurehome. Likewise with my Roborock S7 Max, where is the integration? We have a quite big greenery in the garden, and use xiaomi products for monitoring soil humidity, temperature etc. I would love to see this in a dash panel i Futurehome.

For me, a product like Futurehome should work like “your smart home at a glance”. Just by swiping a few panels or asking Google Assistant you should see every piece of information regarding your home. Energy flow, pool temperature, security status, pool cover open/closed, greenhouse status (temp, air humidity, soil humidity etc). Right now we use like 8 different apps for everything, which is less than a pleasant experience. Maybe futurehome can be the hub that finally connects all this without having to mess with Home Assistant, which has a steep learning curve and mostly horrible user interfaces.

regards
Henrik

5 Likes

Vært litt negativt tidligere men jeg føler det har skjedd mange endringer og da er det på sin plass at jeg også skriver når det er noe positivt. I mine øyne er mange oppdateringer på plass, systemet er (bank i bordet) veldig stabilt i det siste, eventuelle feil ut fra oppdateringer rettes raskt og jeg har en følelse av at det jobbes mer med utvikling og nye funksjoner. Tommel opp fra meg iallfall!

3 Likes

Som den som skrev det forrige innlegget @Anders refererer til vil jeg si at jeg synes det har blitt bedre.
Er det perfekt? Nei, det er det ikke. Som det blir nevnt så savner jeg en mail, eller en YouTube film aller helst, med litt oppdateringer om fremtiden og hva som er status på forskjellige saker fra Canny.
Det har kommet flere nyhetsbrev enn før med oppdateringer på nye funksjoner osv og jeg synes også det har kommet hyppigere oppdateringer av hub.

Jeg skal være ærlig og si at jeg har testet litt Home Assistant på siden. Dette er i veeldig liten skala, men nok til å se st det virker og har en massiv mengde muligheter. Men brukervennligheten er jo ikke i nærheten av det Futurehome satser på.

Jeg er i en flytteprosess og kommer til å ta en vurdering på hva som blir mitt nye system, om noe i det hele tatt.

Som nevnt er det jeg savner mest oppdateringer fra Canny. Saker som er ferdigmeldt blir oppdatert osv, men ta feks automasjoner 2.0. Det er vel ett år siden det ble sagt dette skulle være klart og ennå har vi ikke hørt ett ord om hva det skal inneholde eller fremgang. Bare at det jobbes med og kommer snart.
Jeg synes det er dumt, men samtidig vet jeg ikke om noe annet selskap hadde vært noe bedre på å gi oppdateringer underveis og ikke kun ved lansering. Kanskje vi bare har blitt for godt vant med at FH svarer en del, “men ikke nok”?

Med dette er min halvårlige(?) utblåsning over. Jeg er helt enig med @Anders at respons og tilstedeværelse på forum et mye bedre i det siste og det må vi takke han for.
Håper vi hører mer fra dere snart!

#nevergonnagiveyouup automasjoner 2.0!

4 Likes

Kommer det noe mer informasjon fra dere snart? Jeg gikk over til FHX da den ble lansert.
Det har skjedd mye bra.
Vi fikk zigbee støtte. Det er fremdeles mer stabilt å kjøre HUE via HUE app.
Vi fikk FH brannvarslere. De virker bra og nå med varsling til sentral.
Vi fikk etter mye venting Yale Doorman modul. Det var meget bra. Eneste ulempe er at den falt ut i 2 måneder pga en bug. Og at etter bug ble fikset så pleier det ikke fungere å låse opp remote.

Vi mistet integrasjon med Tibber i 2 år. For de av oss med vannbåren varme fungerer det ikke enda. (testet med ny oppdatering fra Tibber 250822. håpløst…)

Homekit, her var det mye uklart en stund. Men det er blitt sagt ganske klart at dette kommer ikke.

Det er blitt nevnt at Automasjon 2.0 og lokal Node-Red skal komme. Men så ble det stille igjen.

Hva skjer hos Futurehome?
Er fristen for å heve kjøpet like fleksibel som fristen på lovet funksjonalitet?

1 Like

Hi Henrik,
First of all - ill put my comment in english.
I have not had the exact same experience as you but somehow your little essay resonated. For som years now I have been running Homey Pro, and currently operative on 3 different locations. My house, an appartement, and our summerhouse. My experience so far is as follows:
*Its stable and fast
*There is close to impossible to find a device without either an official or unofficial integration and/or app.
*All documentation of course in english
*Homey supports close to everything called a protocol: zigbee, z-wave, IR, wifi, bluetooth etc.
*Yes - its a bit expensive

E few years ago I bought a Futurehome Smarthub, first of all because I just find these things fun checking out and playing around with. Also I thought it was nice supporting that FH being a Norwegian company, with norwegian support might bring som extra dimensions regarding integration with both devices and related companies. Well… FU Smarthub 1 was such a dissapointment that i just sold it on finn.no as fast as possible. So @MrNorth , now I just baught myself the FH Smarthub 2 hoping that things have evolved. Had it a couple of days now, trying to keep a positive mind but it just is not easy. First of all there is something wrong with the box making it disconnect all the time - so they are sending me a new one. Ok - everybody can have bad luck on the HW with a device or two. Then there is the functionality - my impression was that this thing was ment to be so much easier and intuitive to operate, but I must say that is not my experience. When it comes to making automations and adding new devices I find the Homey Pro much easier and much faster to do bothg operations. Not to mention the enormous list of devices you can connect and operate compared to the FH Smarthub 2.

Currently replaced one of my Homey Pro´s with a FH SH2 in my appartment adding a bunch of Philips Hue, a few thermostates, some dimmers and so on. Trying to stay positive but as you also mention - documentation is kind of well hidden or maybe not there, and simple things as automation i find simply just a lot more unintitive and complicated than on my Homey Pro´s - thought it was supposed to be the other way araound?

You had any more luck with FH @MrNorth

Brgds
Håvard

Kan man håpe på noe hyppigere oppdatering av denne posten her enn hva man registrerer her? Ett helt år uten noe som helst?

Kan noen hos FH si noe om det blir noe av disse forbedringene som er lovet?
Eller er jeg nødt til å investere i et helt nytt system der man faktisk ser at noe blir gjort?

For min del har jeg akkurat gitt Futurehome sjanse nr 2 via Smarthub 2, etter og ha skrotet 1ern etter få dager når den kom i sin tid.

Koblet den opp i den ene leiligheten for et par dager siden med følgende erfaringer:
Ps! Sammenligner med Homey Pro 2019 og Homey Pro 2023 som jeg har på hytta og i denb andre leiligheten.

*Synes ikk den er så superenkel og intuitiv som det påstås at skal være en av dens styrker.
*Synes automasjonene er klønete og ikke så enkle og sette opp (godt mulig jeg selv som er tregheten her)
*Appen fungerer helt utrolig dårlig på Mac - disconnecter hvert 10 minutt, og det holder ikke med en enkel restart av appen - må flushe loggen e.l. og logge inn på nytt + bekrefte mine oppsettsvalg på nytt hver gang
*Vet ikke om det samme gjelder på PC via Microsoft store men for meg er det helt merkelig at det ikke går og få direkte admin tilgang via Chrome f eks??? Er jo en del ting som er mye raskere og enklere og gjøre fra en pc/mac/laptop
*For å få det til å fungere måtte jeg resette Philips Hue Bridge´n til factory settings og legge inn samtlige lys og sensorer på nytt.
Finner statid ting som ikke er kompatible.
*Syes (bare min egen opplevelse) at det er mye raskere og mye enklere og legge til nye devicer i Homey Pro. Alt fra lys til sensorer, varmtvannsberedere, dommmere, termostater og panelovner.

Innser at dette ble ganske så subjektivt men har prøvd FH2 her nå et par dager og er ikke sikker på om den overlever dagen. Homey Pro står klar på bordet her og plugges nok inn igjen ganske snart. Mulig jeg har gått glipp av ting her men så langt stiller Homey Pro i en helt annen divisjon en FH - selv om man ikke er superteknisk - nesten tvert i mot.

Og som du sier så er det begrenset med aktivitet her hos FH. Hos Homey derimot er det bøtter og spann med både facebook grupper, forumer og apper - både offisielle og egenutviklede.

Lykke til og
Fyr gjerne løs med DMs eller kommentarer og spørsmål.

Og for å svare på spørsmålet ditt @Newbie61
Homey Pro er det ihvertfall ikke noe tvil om har en fremtid, og virker som et langt safere kort en FH:-)

Mvh
Håvard

1 Like

Etter å ha testet ut basisversjonen av Homey, så klarer jeg ikke annet enn å samstemme i at Homey virker langt mer intuitivt og fungerte på første forsøk.
Ligger an til å bestille en Homey pro her, ja. Prater jo med langt flere enn FH

1 Like

Min konklusjon også @Newbie61
Homey Pro prater vel med absolutt alt som finnes av devicer, og etter videre testing med automasjoner på FH2 i kveld er jeg ikke i tvil om at dette er mye enklere og mer intuitivt på Homey.

Prisen er litt stivere men definitivt verdt det for min del. Jeg har både Homey Pro 2019 og 2023 og vil vel si at hvis du får en bra deal på 2019 så får du alt du trenger og litt til. Jeg tok også inn en Homey Bridge for å teste men tror ikke den blir noe annet en eventuelt signalforsterker. Er ikke så redd for at den er avhengig av nett-tilgang, hvor ofte er egentlig nettet nede???, men derimot virker det som ikke alle uofisielle apper er tilgjengelig og det er en showstopper for min del - mye snacks der ute som folk lager fordi det er nyttig og gøy.

Antallet folk på Homey er også et poeng i seg selv - communitiet er kjempestort.
Bøtter og spann med info på nett i forumer, blogger, facebook, youtube, reddit, og alt mulig annet. Jeg har ihvertfall stoooor nytte av dette hver gang jeg knoter med noe, eller vil ha andres erfaringer før jeg tar mine egne valg. Sjekk for eks ut Homey grupper på facebook - 1 generell for alle mulig diskusjoner og inspill + en for kjøp og salg av devicer av alle slag. Flott at FH har norsk support men den er bare åpen på dagtid/ukedager og tror jeg tar sjansen på og påstå at den store vide verdensveven har mer info enn gjengen på supporten til FH, selv om de er superhyggelige og gjør en god jobb etter min mening.

/Håvard

Har brukt Homey selv og gikk fra det. Og jeg mener at for brukere flest som ikke vil ha «home-automation» som en hobby, futurehome er et bedre valg.

Jeg er enig at homey appen er bedre når det gjelder automasjon - uten tvil.

Men om man vil legge 5.000 spenn i enda en teknologi som man må bytte ut etter et par år er en ting.

Så å si ingenting av support er fra selskapet, nesten kun hardware. Og “crowd-based” support, ellers forumet model, har en god del risko - Det har skjed, sikket flere ganger, at en app utvikler bestemmer seg å forlatte en app. Og da må noen andre ta den opp ellers jobber med leverandøren og utvikle en ny app. Et selskap som FutureHome har mye mer inflyttelse enn meg med Adax, Mills, Homey, Hue, osv. når det gjeder ny utvikling ellers rette problemer.

Om jeg skulle kjøpe noe som var kun forumet-basert støtte, ville det ikke ha vært Homey. Home assistent miljø virker mye større og profesjonelt - homey virker bittesmå i forhold - det er hele verden, ikkke bare noen land i vest-europa. Men, jeg har ikke lyst til å ha dette som hobby ellers bruke timevis av tid søking på et forum - om jeg har problemer tar jeg et kjapt telefon til support og de kan gå inn i systemet min (etter jeg gir tillatelse) og de fleste problemer er løst

Min opplevelse av support hos homey er om det er feil med hardware/OS må man smøre seg med veldig mye tålmodighet og null informasjon. Selskapets support var bare tull. Om man velger å kjøpe vanlig (billigere) homey, min opplevelse er at mann finner seg i en helt annen klasse på forumet. Forumet er størrer en FutureHome, men der man må passe seg ellers risikerer man å bli utelukket fra den «good old boys» nettverket - kritikk skal man ikke gi, fordi da kritiserer du en privat person som donerer sin tid. Og det er bare dumt, og man blir fort angrepet av flere.

Men det er min opplevelse, andre kanskje får en annen, og det får de lov til. :slight_smile:

Men som du selv opplever, hverken homey, futurehome, eller noe andre system er perfekt (ellers ville du ikke vurdere å bytte ut over 10.000 i utstyr). Jeg vurderer support som viktigere enn selve automasjon oppsett i appen siden sikkert 80-90% av det folk flest vil ha kan gjøres der. Og basic thingplex er rimelig enkelt.

3 Likes

Mange gode poenger der @mhenkenis !
Er langt på vei enig men holder nok på at FH rett og slett ikke fungerer godt nok foreløpig. Har også tenkt på Home Assistent som utvilsomt har et seriøst og særdeles kompetent miljø. Må innrømme at jeg har trodd den tekniske terskelen for å virkelig ha glede av HA har vært litt for høy for meg men det er kanskje verdt et forsøk etterhvert. Nå er jeg allerede som du også har skjønt ganske tungt investert i Homey med 3 devicer på 3 lokasjoner så jeg blir nok der en stund til.

Litt syns - skulle gjerne hoppet over til FH og støttet utviklingen av et norsk selskape men det ligger bare altfor langt bak foreløpig etter min mening.

/Håvard

Tok ned Futurehome SH2 i den ene leiligheten i går kveld og satte opp en Homey Pro 2019. Registrering av en hel haug med termostater, dimmere, philips hue, motion sensorer, gardiner, flows/automasjoner og alt annet som jeg ville ha inn til å starte med var gjort på en brøkdel av tiden jeg brukte på bare et par automasjoner, noen få lys og noe annet småtteri i FH.

Så valget er blitt enkelt for meg - Homey Pro stiller i egen klasse og er et lett valg for meg p.t. Kanskje jeg må se litt på Home Assistant på sikt men det for bli et moroprosjekt litt frem i tiden en gang:-)

Bare og ta kontakt @Newbie61 om du trenger å utveksle litt erfaringer på Homey

Mvh
Håvard

Jeg syntes dine innlegg er veldig lite nyansert. Jeg kommenterer ett innlegg fra deg som ikke er det siste, men har lest det siste innlegget ditt. Nå må man sammenligne pære med pære, ikke pære med potet. Med det så mener jeg, at Homey kan du kun sammenligne om du ikke tar med “felleskap” apper. Hvis vi gjør dette, så syntes jeg FH er desidert det beste alternativet. Homey har ikke utviklet en eneste app for energieffektivisering, de får ikke lagt til noen leverandører av smartutstyr uten egen hub (unntaket er nå Elko og følgelig Schneider), rapporterer man ett problem, så er det som å sende inn en forespørsel inn i en bøtte med snørr som er fylt med lim. Jeg har omkring 80 enheter fordelt på både Z-Wave og Zigbee. HP23 er foreløpig en tragedie, og kan ikke sammenlignes med når FH lanserte 2V0, Homey har vesentlig større utfordringer og hele samfunnet håper at de kan løsr utfrodringene med Software og at de ikke har solgt en svindyr puck som kanskje kan nyttes som Bord-brikke. Og for å underbygge mine påstander, så har jeg FH 1V1, HP19, HP23, HP Bridge. HP19 er den eneste som er “på vent”, men har prøvd smarthus-sirkuset en stund og har EL-bakgrunn og driver med programmering av logikk/automasjon i virket.

Mvh
Marius

3 Likes

Hei og takk for innspill @M.Stensrod
Jeg var nok litt for krass i meldingene - ingen unnskyldning - men det var nok litt resultat av å først ha fått en FH Smarthub 2 som var defekt og deretter kom det en bøtte med feil, ting som ikke var støttet og tilkoblingsproblemer.

Hadde nok satt forventningene mine urealistisk høyt, ble skuffet og lot meg rive litt med i kritikken. Har lang IT-bakgrunn men ikke tung EL/Programmering så du har helt sikkert mye bedre totaloversikt på dette enn meg.

Skulle virkelig ønske at jeg fikk et annet inntrykk av FH da jeg synes det ville vært supert og støtte, og bruke en norsk produsent med norsk support. Må også presisere at gutta på FH supporten har gitt super service de gangene jeg har snakket med dem.

Står fortsatt på at for meg så virker Homey p.t langt bedre en FH Smarthub 2, men det er bare min mening utifra mine behov. Futurehome har åpenbart mange positive ting, og jeg håper virkelig de fortsetter utviklingen og fortsetter å lykkes. Når Smarthub 3 kommer vil jeg være den første til å svelge kamelen, kjøpe en, og bytte over til Futurehome på alle de tre lokasjonene mine så fort jeg føler jeg kan bruke den.

Mvh
Håvard

3 Likes

Syns det er fruktbart med forskjellige meninger rundt emnet.
For de av oss som ikke har like god innsikt i programmering og heller ikke er kommet så langt at vi har fått satt sammen alle enheter riktig ennå, så er det til stor hjelp når også disse med sterke meninger sier klart fra.
For meg, så har det nok vist seg at jeg ikke helt er på plass/fått tilstrekkelig kunnskap om hva som fungerer eller ikke fungerer. Men med litt innsats så skal nok det også ordne seg.
Akkurat nå er jeg litt frustrert over at det ikke ser ut til at jeg finner en god måte å få integrert min solarinverter i styringen av mitt effektforbruk på en god måte.
Meget mulig at jeg må investere i en del utstyr som jeg ikke så for meg skulle være nødvendig den gang jeg landet på FH som grunnstammen i hjemmeautomasjonen min.
Det er jo ellers mange lovnader fra FH som jeg heller ikke føler er blitt fulgt opp tilstrekkelig.
Nøkkelen her er et godt nok HMI så selv mindre kyndige kan klare å klikke seg gjennom for å få til et hjemmeautomasjonssystem som fungerer for den enkelte.
Sån kort fortalt så har jeg nå i øyeblikket FJUTT og FH-HANplugg som forer meg med data om hvor mye strøm jeg trekker fra nettet. Growatts app for å holde rede på strømproduksjonen sitter jeg i øyeblikket og ser på som en ren “standalone” app som ikke gir meg all verden for å få integrert strømproduksjonen tilstrekkelig godt nok til å kunne benytte den informasjonen til en gos nok energistyring.
Kan jo ta med at jeg finner den WiFi-løsningen til Growatt å være så ustabil at det grenser til det latterlige. Kan jo ikke basere meg på opptil to-tre timer gamle data da kommunikasjonen faller ut ofte med slike avbrekk. Har ikke leita ordentlig ennå, men finnes det strømmålere som jeg kan sette inn i kursen fra inverteren for så å inkludere den inn i FH?

Som sagt, jeg er helt grønn på akkurat dette feltet, men har bra forståelse i den terminologi som benyttes, kanskje med unntak av alle forkortelsene som benyttes. Slitsomt å google de alle hele tiden.

Til sklutt: Topic has been solved?

Er vi egentlig enige i det?

3 Likes

Jeg har heller ikke funnet noe perfekt system enda.
GUI til futurehome er ganske bra og ganske enkelt forståelig for de fleste.
Automasjoner har litt for store begrensninger for min del enda og thingsplex synes jeg er litt for tungvint og litt for dårlig dokumentert til at det gir meg god nytte - merk at dette var på et tidlig stadie og det kan ha forandret seg til det bedre uten min viten.

Derfor har jeg foreløpig landet på en kombinasjonsløsning med Futurehome, Home Assistant og node-red i bakkant der igjen. Det gir meg veldig utvidete muligheter for å sy sammen mye forskjellig utstyr som futurehome ikke kan snakke med enda.
Krever en del egeninnsats og tilpasninger, men er desto mer fleksibelt.

1 Like