Jeg kan også slenge meg på, har eid og prøvd SmartThings, hubitat, Homey 2019 og Futurehome 1.0, 1.1 og 2.0. Alle systemene har etter min erfaring styrker og svakheter.
Jeg har endt opp med å beholde FH, da det er såpas intuitivt i bruk når det er satt opp, at alle i familien kan operere og forstå appen. Kjører det derfor både hjemme og på hytta som brukes av mange. Samtidig gir TP meg nok avanserte muligheter til å gjøre det aller, aller meste jeg ønsker! TP burde dokumenteres og veiledes bedre, men, medlemmer på forumet har vært til stor hjelp for å lære!
FH bør absolutt få opp takten på å støtte enheter og å forbedre/utvide funksjonene de leverer. Slik som Strømkontroll, automasjoner 2.0 og alle ulike enheter som finnes der ute.
Samtidig setter jeg stor pris på norsk, rask support (spesielt på telefon,) og jeg liker samtidig å støtte et norsk selskap som leverer gode tjenester.
Tror vel denne debatten aldri kan konkluderes,da smaken, erfaringene og meningene aldri vil være de samme, heldigvis! Det er jo det som driver utvikling!
Jeg må si jeg har sluttet å interessere meg for Futurehome, orker nesten aldri å gå inn på forumet, og jeg har sluttet å forvente at det skal være noen videre utvikling av produktet.
Det er veldig synd at de har rotet bort potensialet sitt.
Alle produktene deres har konkurrenter, og de fortsatt supporterer de.
Jeg tror det er en selvsagt at de kommer til å prioritere sin egne når det gjelder testing, osv, men zaptec og eassee har altfor stor markedsandel for at de skulle droppe støtte og sende de kundene vekk.
Og funksjonalitet i appen blir sikkert bedre på futurehome sin lader, akkurat som det er med Easee/easee-appen (og sikkert zaptec, men jeg har ikke den).
Er litt trist å se hvor sakte det går.
Jeg kastet ut Tibber her i fjor, og nesten så jeg angrer litt.
For den Zaptecappen de har er helt suveren.
Kunne tenkt meg noe lignende her, da den sikret både at vi holdt oss under satte effektgrenser, samtidig som vi var sikker på at EL-bilene fikk strøm.
De justerte kun ned ladeeffekten s man holdt seg på plass.
Futurehome har kun full stopp som opsjon. Funker på Volvoen min, men datterens Peaugeot liker det ikke i det hele tatt. Går rett og slett i frø. Med Tibber så var det aldri noe problem.
Hei
Jeg skjønner at det er litt frustrerende @Newbie61, men ting har dessverre gått litt sakte pga. nettopp lanseringen av ELVA. Det har vært veldig ressurskrevende, og er for så vidt fortsatt, noe som har gjort at andre ting har måttet vente.
Det er veldig riktig som @mhenkenis sier, vi har hatt prioritet på vår egen og naturligvis kommer til å ha det, men de andre ladeaktørene er for store for at vi skal utelukke de. Vi har samarbeid med flere av de og vi ønsker å utvikle funksjonaliteten her også.
Vi anser det som bedre for oss og forbrukeren at man heller kan supplere med Futurehome som smartsystem til en eksisterende lader, enn å risikere at de ikke benytter Futurehome i det hele tatt.
Hei, @erik! No er det ei stund sidan siste oppdatering frå høgaste hald i Futurehome-systemet. Flott viss de hadde fått til å kome med ei oppdatering snart på kva som er på gong, tidsperspektiv og så vidare.
Ikkje minst så er der ein del sterkt etterspurde saker på Canny som har hatt status “Planned” og “In Progress” i fleire år no. Det hadde vore greitt å fått vite noko om planane i høve til desse.
Enig, spesielt nå som Canny ikke brukes lenger, og det er flyttet over til Changelog her på dette forumet. Edit: Ser at det kun er Changelog som er flyttet til forumet, ellers brukes Canny fortsatt
Da er vi kommet til punktet der ting må skje. Kundene uteblir, kanskje de har fått med seg utviklingstempoet…
Det hadde vært moro om ledelsen i FH tok dette litt mer seriøst. Jeg forstår at brukerene ikke kan være med å bestemme hva som skal skje i et firma, men det må være mulig å ta til seg noen råd.
Hele styrken til futurehome var folkeligheten, pågangsmotet og at det var en utrolig løsningsorientert gjeng. Det er påtide å gå tilbake til røttene. Gi kundene en funksjon de har stemt frem på canny engang i kvartalet. Lag et så godt produkt at vi er villig til å betale 10kr mnd for å få premium tilgang!
Jeg er mest skuffa over at de skal bruke tid på å utvikle for eksempel en lader istedenfor å sørge for at huben er best mulig.
Det er jo en million ladere nå, så enda en er bare bortkasta tid. Å i tillegg være utstyr-agnostisk er et salgsargument siden vi brukere vil vite at de ikke ender opp med å favorisere eget utstyr.
Et argument som er for sent å komme med må jeg innrømme. Da de lanserte laderen dro de til med å legge til mas om lader i appen, selv om man hadde lader der fra før. Sånt må man bare spare seg for.
Fordelen med Futurehome må være at man kan bruke “alt mulgi” på den, med viten at alt utstyr som selger kurant vil bli tatt inn i systemet. Da er det risky når det finnes eget utstyr som man ønsker å pushe ekstra.
Når økonomien er problemet burde man kanksje innse hva slags selskap man er? For min del håper jeg svaret er “Lage en super smarthub for alle slik at de kan være med på å spare landet for strøm og effektbruk”. Da er ikke elbillader det man skal bruke tid og ressurser på.
Jeg liker ikke abonnementstjenester, men jeg vil heller betale 39 spenn måneden for å vite at jeg har en tjeneste i lang tid og at den utvikles enn å sitte igjen med enda en tur til elavfall.
Eg hadde òg gladeleg betala ein tilsvarande sum per månad viss ei slik abonnementsordning kunne stabilisere den økonomiske situasjonen for FH og sørgje for raskare feilretting og nyutvikling.
Elles har eg forståing for at FH ynskjer å utvikle andre produkt enn berre smarthuben. Det må vere vanskeleg å få det til å gå rundt økonomisk med å berre selje smarthubar og litt anna småtteri gjennom webshop utan at der er nokon abonnementsordningar eller liknande. Når det er sagt så skulle eg òg gjerne ynskje meg laserfokus på å få kjernen (altså smarthussystemet) til å fungere optimalt.
Jeg har hatt Futurehome noen måneder nå og den har blitt satt opp av profesjonelle i forbindelse med elbillader installering etc.
Den fungerte greit i starten, men så skulle jeg legge til Philips Hue å det var slett ikke sømløst. Jeg fikk lagt til pærene, men noen av dek datt ut å jeg måtte restarte huben flere ganger for å få den til å finne pærene igjen.
Men jeg kunne ikke endre farge på pærene via Futurehome appen da jeg hele tiden fikk feilmelding. Jeg bestemte meg for å slette Hue fra huben og heller bruke Philips Hue appen, men da fikk jeg ikke slettet dem fra Futurehome… Det har vært et problem hele tiden og det er også et problem i skrivende stund.
Men det stopper ikke der…
Spotpris visningen kommer og går og i skrivende stund har jeg ikke sett spotprisen i appen på flere uker, bortsett fra at den kommer og går litt.
Jeg får heller ikke logget inn på appen hvis jeg er tilkoblet Wifi hjemme. Det har funket tidligere, men plutselig var det helt umulig. Er jeg på mobilnett så funker det.
Så hender det fra tid til annen at visningen av ladehastigheten med Futirehome laderen kommer og går og krever omstart for å funke.
Ikke nok med det, men når jeg kontakter support så tar det votter og år før jeg får svar. Det er nå en uke siden jeg sendte siste mail å jeg har i tillegg purret på mailen, men ingen svar.
Dette er derfor det mest håpløse produktet jeg noengang har eid å jeg gpr nå og venter i desperasjon på at Fiturehome endelig kan komme med løsningen. Men det tviler jeg på, så på sikt går Futurehome huben regelrett rett i søppla å jeg kjøper heller Homey Pro.
Alltid bruke chat. E-post er ubrukelig for support generelt, og hos FH er det tregt.
Jeg har aldri hatt noen av de problemene du nevnt på hverken an mine systemer. Høres ut som det er signalfeil problemmer med enhetene. Hadde en enhet som jeg kunne ikke slette (ikke hue) og på chat slettet de den i løpet av et par minutter.
Andre har hat problemmer med å koble opp app som du nevnte, men vanligvis det fungerer ikke gjennom jobb rutere. Det høres ut som du har en oppsett på ruter som blokkerer den.
Alt funket helt fint i starten med nøyaktig samme oppsett. Men de siste problemene dukket opp først når vi la inn 3-fas og byttet strømmåler.
Appen leser spotpriser en sjelden gang, men er veldig ustabilt og det går fryktelig tregt med oppdateringer vedrørende forbruk.
Det skal virkelig ikke mye til nå før jeg uten å overdrive kaster denne huben i søpla. Men jeg skal gi den en aller siste sjanse.
Så får det heller bare koste meg noen kroner. Men da er jeg vertfall kvitt frustrasjonen med stor sannsynlighet.
Jeg har koblet til andre apper også inkludert Philips Hue med egen Hub og den har fungert eksemplarisk i ale år. Det samme har Blynk appen hvor jeg styrer egne Arduino og ESP32 prosjekter hvor jeg blant annet kan åpne og lukke garasjeport etc. Denne har aldri feiliet.
En måned siden sist jeg postet og FH er like ustabilt nå som tidligere. Det funker veldig bra inni mellom og har funket en ukes tid nå, men nå begynner FH og bli ustabilt igjen.
Noen av energigrafene er borte og plutselig dukker dem opp igjen dagen etterpå. Når billaderen fra FH starter å lade bilen, så dukker ikke alltid effekten den lader med opp på oversikten over totaleffekt.
Lastbalansering fungerer heller ikke skikkelig.
Jeg har også hatt en gazilion andre problemer som kommer og går. Plutselig får jeg ikke logget inn på appen hvis jeg er koblet til Wifi hjemme. Jeg har snakket med support, byttet router, åpnet porter og fandens oldemor. Problemet kommer og går fortsatt.
Så dette plutselig laderen ut og viser ikke at den lader (selv om den gjør det).
Min erfaring med FH er så langt meget treig/dårlig support, jeg har fått batchelor grad i restart/reconnect/ta ut og inn strømkabel etc.
Alt i alt, så angrer jeg som en hund på at jeg gikk for FH å min neste invistering blir Homey Pro. Dette har jeg allerede testet å det funker MYE bedre. Jeg går glipp av lastbalanseringen, men dette kan gjøres via automasjoner.