FH HAN og Fjutt

Noen som har lyktes med å få disse to til å fungere side om side på en iDon-måler?
Vet disse egentlig ikke vil ha mer enn en slave hengende på seg, men det er kanskje noen som har en smart løsning på det?
Og så var det Growatt da Kun WiFi.
Hvordan får man integrert den inverteren i FH?

Har ingen svar angående HAN og Aidon, da jeg kun vet på generelt grunnlag at du må ha ekstern forsyning om du har flere enn én leser.

Men angående Growatt, lar den seg ikke inkludere i FH, da de foreløpig kun støtter Fronius.

1 Like

Fikk i dag hyggelige avlesninger fra såvel Growatt som fra NTE, Fjutt.
Dessverre så må jeg fortsatt hente data fra FH-HAN, noe som gjør at jeg nok må lage en aktiv splitter, da fjutt og FH-HAN ikke vil sitte på samme Mbus-kobling, selv med ekstern strømforsyning på fjutten.
Skal teste løsningen inngående før jeg eventuelt gjør den tilgjengelig for alle.

Så får en se hvor blir.

1 Like

OK. Første test av splitteren er definitivt positiv.
Enkelt forklart: Fra HAN-porten via en strømbegrensende krets inn til splitterens egen strømforsyning. Før denne strømbegrenseren hentes signalene ut til utgangstrinnene for de ekstra portene. Disse utgangstrinnene er i sin tur også begrenset til å levere Ca 32mA.
Ekstern strømforsyning på 24VAC sørger for at splitteren ikke belaster HAN-porten i måleren.

Gjenstår nå: Siste tester opp mot forskjellige HAN-adaptere for å sikre fullgod funksjon på alle måter. Har alt avslørt at Fjutten fra NTE ser ut til å kreve litt ekstra. Kan hende jordtilkobling på pinne 8 på RJ45-kontakten er det som må til.

I mål.

Suksess med min aktive splitter.
Kun en 24V strømadapter på 100mA, og Dere kan hekte på så mye Dere vil (Kaskadekoble)

Jeg sliter selv med to HAN-avlesere som rett som det er overbelaster HAN-porten - er det mulig å få litt mer info om den aktive splitteren?

Splitteren står i dag som en ren prototype, men fungerer så greit at jeg har lagt ut et pcb-utlegg på den, klar for preproduksjon.
Test-pcb kan jeg sette sammen i løpet av denne uken om så er.

HAN-splitteren belastr ikke HAN-porten i det hele tatt, men krever en ekstern 24V strømforsyning.
(Har en med trafo også, men den har jeg ikke lov til å selge/bruke)
Driver to HAN-enheter med inntil 35mA.
Tilkoblinger med RJ-45 kontakter, mens 24v tilkobles via skruklemmer.
Skulle klare seg til de aller fleste dongler som Fjutt, Tibber med flere. Godt å ha om man har nettverk som er i grenseland.

Dette høres interessant ut. Tenker du å selge eller dele dette på noe vis - enten design, byggesett eller ferdig? Jeg er ikke ukjent med å bruke loddebolt, men dette er kanskje avanserte og dyre greier?

Jeg har så langt ikke funnet passende kapsling til dette, men det kan nok la seg gjøre å lage et byggesett.

Ikke særlig avansert, men om jeg skal selge dette, blir det å få laget kretskortene profesjonelt.

Foreløpig ser kortkostnadene ut til å bli ille. Leter etter leverandør som kan gi meg en bedre pris enn hva jeg har fått så langt.

Kunne vært artig å prøve å bygge dette selv, vurderer du å dele/selge bare instruksjoner og deleliste?

Skal la seg gjøre det.

Har forøvrig bestilt kort fra en leverandør som ikke flår meg for det i alle fall.
Må gå over innkjøpene og se hva en “ferdig” en blir å ende på.

Deleliste og skjema skal vi nok bli enige om.

Hei.

Vi får ta det på privat mail.

Går ikke gjennom det hele via Futurehome.

Kontakt meg på jan-riks@outlook.com, så tar vi det derfra.

Sender deg da utlegget, skjemaet og BOM.

Hei,
Kan jeg sende deg en mail om dette også?:innocent:

Hei

Jeg bruker i dag Tibber pulse og den gir meg informasjon om totalforbruket mitt i FH. Om et par uker vil jeg få installert solcelletak med Growatt-inverter. Hva kan jeg da forvente meg av funksjonalitet i FH? Vil jeg kunne se negativt forbruk?
Hva vil FH HAN gi av tilleggsinformasjon?

Klart.

Dette er noe jeg vil dele med alle interesserte.
Kan levere komponentpakker og kretskort.

1 Like

Du vil få informasjon om faktisk forbruk/overskudd.
Men siden Growatt kjører Frontius, så vil du ikke få inn data om faktisk produksjon.
Da må du inn i Growattappen.

Vær ellers velkommen inn i varmen her hos FH.

2 Likes

Takk for velkomst og oppklaring.
Er det mulig å lage en visning som viser akkumulert produksjon over tid? Eksempelvis til nå i dag, forrige måned osv?
Er det noen her som har solcelleanlegg som kan dele litt erfaringer?