Noen som har lyktes med å få disse to til å fungere side om side på en iDon-måler?
Vet disse egentlig ikke vil ha mer enn en slave hengende på seg, men det er kanskje noen som har en smart løsning på det?
Og så var det Growatt da Kun WiFi.
Hvordan får man integrert den inverteren i FH?
Har ingen svar angående HAN og Aidon, da jeg kun vet på generelt grunnlag at du må ha ekstern forsyning om du har flere enn én leser.
Men angående Growatt, lar den seg ikke inkludere i FH, da de foreløpig kun støtter Fronius.
Fikk i dag hyggelige avlesninger fra såvel Growatt som fra NTE, Fjutt.
Dessverre så må jeg fortsatt hente data fra FH-HAN, noe som gjør at jeg nok må lage en aktiv splitter, da fjutt og FH-HAN ikke vil sitte på samme Mbus-kobling, selv med ekstern strømforsyning på fjutten.
Skal teste løsningen inngående før jeg eventuelt gjør den tilgjengelig for alle.
Så får en se hvor blir.
OK. Første test av splitteren er definitivt positiv.
Enkelt forklart: Fra HAN-porten via en strømbegrensende krets inn til splitterens egen strømforsyning. Før denne strømbegrenseren hentes signalene ut til utgangstrinnene for de ekstra portene. Disse utgangstrinnene er i sin tur også begrenset til å levere Ca 32mA.
Ekstern strømforsyning på 24VAC sørger for at splitteren ikke belaster HAN-porten i måleren.
Gjenstår nå: Siste tester opp mot forskjellige HAN-adaptere for å sikre fullgod funksjon på alle måter. Har alt avslørt at Fjutten fra NTE ser ut til å kreve litt ekstra. Kan hende jordtilkobling på pinne 8 på RJ45-kontakten er det som må til.