Treghet

Hei, jeg opplever kjempe lang responstid når jeg forsøker å styre noe fra appen. Det går opp til et halvt minutt og vel så det før det skjer noe. Jeg har testet med å flytte plugin rele rett ved siden av HUB til ingen nytte. Noen ganger skjer det ingen ting rett og slett.
Når jeg prøver en omstart fra app får jeg beskjed om ingen respons fra HUB, så kan det gå et halvminutt så foretas omstarten.
Jeg har hatt strømmen av i 2 timer, og flere omstarter. Men det blir ingen bedring.
Jeg fikk ny HUB i begynnelsen av februar, da ble kommandoer utført momentant.
MVH Kåre.

Hei Kåre,

Det kan høres ut som at det kan være litt svakt signal mellom enhetene dine- eller at enhetene ikke velger den mest optimale ruten for å nå dens destinasjon.

Med tanke på at du skriver at dette fungerte fint når du fikk huben- så lurer jeg på: Er det noen av enhetene dine som er blitt flyttet vekk fra dens opprinnelige lokasjon? I så fall kan ovennevnte være meget aktuelt og da må vi få oppdatert rutene som enhetene tar til hver enkelt enhet.

Kunne du sendt meg en direktemelding med e-postadressen du har knyttet opp til husholdningen din? Så skal jeg få tatt en titt på dette.

Hei Andreas,

Det er ikke gjort noen endring på anlegget i forhold til plassering.
Jeg mistenkte også svakt signal så jeg har kjøpt inn og testet med 2 extendere. Men det ble ingen bedring så jeg fjernet disse foreløpig.

Jeg har nå mappet opp rutene til alle enhetene dine på nytt og kjørt en omstart av zwave adapteret, men jeg ser i loggene at det er en del støy- og jeg vil anta at det er dette som forårsaker treghetene du opplever.

Jeg klarer ikke helt tyde hva som forårsaker det- men jeg skal undersøke litt og komme tilbake til deg.

Da har jeg fått sett litt nærmere på dette sammen med en av våre utviklere- og det ser ut til å være automasjonene dine som skaper trøbbel.

Automasjonene dine sender såpass mange meldinger på adapteret at det blir for mye- den klarer effektivt ikke å lese meldinger mottatt ved f.eks manuell betjening via app umiddelbart- og dette forklarer treghetene du opplever. Når du trykker, så blir meldingen sendt- men ikke lest før den har lest alle de andre foregående meldingene den har mottatt. Et lite ‘kø-system’ om du vil.

Om du trykker deg inn på lenken nedenfor og leser under ‘viktig’ punktet, så står det forklart hva som essensielt har skjedd her.

Jeg har nå deaktivert samtlige automasjoner og testet litt- og vil gjerne at du selv går inn og tester litt nå for å se hva responstiden og slikt ligger på- ved testing her så fikk jeg respons umiddelbart ved tastetrykk.

Vil anbefale å teste uten automasjonene utover dagen- og muligens gjøre litt om på oppsettet ditt rundt disse, f.eks å kun ha 1 automasjon knyttet til strømforbruket ut fra HAN måleren- og en til elbilladeren. Har du flere av disse, med forskjellige effekt verdier- så vil disse sende utrolig mange beskjeder til adapteret på huben og det vil føre til tregheter når man da skal manuelt betjene noen av disse enhetene.

1 Like

Hei Andreas,

Jeg tok strømmen et øyeblikk i kveld og nå vil ikke Hub komme på nett. Kan det være noen innstillinger så gjør at jeg er utestengt. Kan du sjekk opp.

MVH

Kåre Brandt
Tlf 76074670
Mob 91627172
Fra iPhone

Jeg ser at smarthuben kom seg på nett i går kveld. Dette ordnet seg eller? :smile:

Hei Andreas,

Ja den kom etter vel en halvtime. Så jeg tenkte at her måtte det være noe feil.
Jeg tester litt mere ut nå så høres vi.

MVH

Kåre Brandt
Mob 91627172
Fra iPhone

Hei Andreas,

Alt ser ut til å fungere nå, men jeg får enda opp utropstegn av og til ved enkelte enheter. De slår seg

av og på greit, men det står signalproblem inne på instillinger…

En annen ting er at jeg ønsker en lengre utsettelse enn 59 minutter før enheter får slå seg på igjen.

Er dette mulig å gjøre vi Things Plex?

MVH Kåre

Tenker det kan være lurt å ta en omstart av smarthuben din når du har mulighet for det. Sjekk deretter om signalproblem ikonet har forsvunnet når smarthuben er online igjen.

Det skal gå via Thingsplex ja, uten at jeg kan si helt hvordan. Jeg er selv ikke en kløpper i Thingsplex helt enda! :sweat_smile: Men kanskje noen andre her har mulighet til å bistå på den fronten?