Ny smarthub 2

Jeg har akkurat montert min nye Smarthub2 og har et par ting jeg lurer på:

  1. Det er noen forgylte kontakter på baksiden, noen som vet hva dette er?

  2. Jeg får ikke lagt til HAN-sensoren. Eller for å være mer spesifikk; jeg forsøkte flere parringer i går, og til slutt var den på plass uten at jeg helt forstod hvorfor. Deretter resatte jeg smarthub for å forsøke på nytt, men nå vil den ikke legge seg til. Jeg har lastet ned appen og velger legg til enhet og Zigbee. Samtidig resetter jeg HAN-sensoren slik at den røde LED’n blinker - men altså ingen HAN dukker opp i appen.

Noen som kan hjelpe?

Mvh
Jon

@hypertensJon Gratulerer med ny hub! :blush:

1 - usikker, men ingen praktisk betydning så vidt meg bekjent.

2 - har du sjekket om det ligger oppdateringer til smarthub som ikke er installert? Skjekkes under husholdning, hub-instillinnger, oppdater programvare. Sjekk den først.
Om alt er oppdatert, prøv å legge til HAN på nytt, reset HAN sensor, og start Zigbee inkludering i app. Vent en stund, om dem legger seg til legg den som hovedmålet og i riktig rom og avvent. Målingene kommer ofte ikke med en gang.

Håper dette kan hjelpe :blush:

  1. Trur det er for potensiell framtidig støtte for SIM kort (internett backup) og/eller batteri backup men er ikkje sikker. Per i dag har dei ingen funksjon.

Takk for svar og tips :slight_smile:

Jeg har fremdeles, etter flere forsøk ikke fått koblet HAN-sensoren til smartHub. Jeg har forsøkt å plassere de i samme rom for å bekrefte/utelukke dårlig signal, men til ingen nytte. Det som frustrerer meg er at det virket på onsdag, da ble de koblet sammen. Men jeg følte at det “bare skjedde” uten at jeg forstod hvorfor. Også da (på onsdag) fikk jeg ingen feedback i appen på at HAN-sensoren var funnet. Den bare dukket opp i device-lista etter gjentatte forsøk, og etter at jeg koblet sammen Philips Hue i Playground.

Jeg har i hele går (torsdag) forsøkt flere ganger å koble de sammen, men har fremdeles ikke lykkes. Jeg tar gjerne imot flere tips da det ser ut til at jeg gjør et eller annet feil.

Mvh
Jon

Det er forsåvidt eit kjent problem at enheter av og til ikkje kvitterer tilbake i inkluderingsprosessen men berre plutseleg har lagt seg til i enhetslista etter nokre minutt.
Får du feilmedling på zigbee inkluderinga om du berre lar den gå i mange minutt?

Jeg fant ut av det, det viste seg at jeg ikke holdt lenge nok på bryteren for nullstilling i HAN-sensoren. Når jeg fant ut av det, kom den inn i appen med en gang - takk for alle tips og hjelp.

Mvh
Jon

3 Likes