FIBARO Parameter

Da er det på tide med en ny tråd.
Trenger litt faglig støtte med FIBARO Wall plug.

  1. Sette Parametere
    Om jeg har forstått dette rett så finnes det et brukergrensesnitt hvor jeg kan sette parameterne med knapper ol. Men det er i Fibaro sin egen HUB?
    Denne har ikke jeg så derfor forsøker å sette parametere i FH HUB, se bilde.

Har funnet områder som beskriver parameterne, men ikke parameter verdien.
For eksempel lenkene under som ramser opp hva parameter heter og hva den gjør samt lengde og verdi. Men ikke alle forteller hvilken verdi parameteren har, altså at jeg setter verdi på rett parameter.

https://manuals.fibaro.com/document/fgwp-advanced-parameters/
https://manuals.fibaro.com/document/advanced-parameters-2/

feks:
Her står både Length (2bytes) og Mulige verdier (5-32400), og da er det nærliggende å tro at selve parameternummeret er 14, da overskriften er 14… men se bildet under bildet…

Her står det skrevet hvilken parameternummer det gjelder i beskrivelsen, men det er ikke samme nummer som i overskriften, her er det faktisk en annen parameter…

Er det noen som kjenner til en parameter oversikt jeg kan bruke?

  1. Tilbakestille/resette parametere
    Må det en full reset av Fibaro enheten for å gjøre dette?

  2. Kan jeg se hvilke parametere som er satt på en enhet i FH?
    For eksempel i thingsplex?
    Eller er det det denne tråden gjelder? [**Display changed parameters in new app**

  3. Hva gjør egentlig disse valgene?
    Hva er forskjell på Clear, Poll og Reconnect?
    Når jeg leser underteksten skjønner jeg at det er en forskjell, men hva betyr det faktisk?
    Hva sletter/fjerner «Clear»? Kan denne resette parametere for eksempel? Eller bare minne?

  1. Signal status.
    Selv om jeg tar ut Wall plug fra veggen så endres ikke signal status, den står som OK. Endre seg kun til problem dersom jeg aktivt går inn og klikker på poll, clear eller reconnect. Er det noe jeg kan gjøre for at den skal vise “problem” på signal når den faktisk ikke har signal?

Ble mye greier her nå, Er lykkelig for all hjelpen jeg kan få :wink:

Hei!
Ja, det stemmer som du sier med parameternummer, lengde og verdi. Den du nevner med at beskrivelsen og overskriften ikke har samme nummer, er fordi det ene parameteret refererer til det andre. I dette eksemplet beskriver den at de parameterne er uavhengig av hverandre, altså at den aktuelle (66) ikke må forveksles med den over (65).

Listen over parametere i manualene er de tilgjengelige innstillingene og det er det som er listen over parametere du kan bruke.

For å slette alle parametere må enheten nullstilles ja. Hvis ikke må alle parameterne du har endret manuelt settes tilbake til “default”.

Du kan lese ut verdien til enhetene i Thingsplex. Dette finner du under adapter → z-wave → “service” på den aktuelle enheten → dev_sys → skriv parameter nummer under “cmd.config.get_report”. Du vil deretter få en respons fra enheten med parameternummer, verdi; lengde. Eks: 14 2;1, parameter 14, verdi 2, lenge 1.

Clear og poll - Dette sletter ikke parameter. Det sletter de siste rapportene fra enheten, ingen innstillinger på enheten. Se for det at en dørsensor sier at døren er lukket. Du går inn og trykker “clear”, og da vil dørsensoren si “ingen data”. Dette vil den vise frem til huben får en ny melding av sensoren. Poll er å spørre enheten om statusen, noe som er naturlig etter en “clear”.

Huben får meldinger fra enheter i intervaller. Dette kan være at det er en endring på enheten eller at huben spør om en rapport. Utenom dette er det på en måte ikke kontakt mellom enhetene. Det må derfor en melding som feiler til for at den skal vite om den har kontakt eller ikke. Det blir litt som å sende tekstmeldinger fremfor å ringe. Med meldinger vet du faktisk ikke hva den andre driver med mellom meldingene, men du vet at det er noe galt om du ikke får svar. Kanskje litt dårlig analogi, men håper du forstår :sweat_smile:

3 Likes

Takk for utfyllende svar :wink:

Jeg er relativt ny her så må ha dette inn med teskje tydeligvis…

  • Jeg tenkte å plassere fibaro pluggen mellom støpsel og ventilasjonssystemet. Ikke som strømstyring, men strømmåling.
    Men om denne enheten ikke melder om feil dersom den ikke aktivt sender en feilmelding til FH virker det som en dårlig ide nå…
  • Selv om jeg setter den til “always on” kan jeg ikke stole blindt på det, da den ikke vil sende noen feilmelding til FH om at den ikke har strøm, og da vet ikke FH at den ikke har strøm…

Stemmer det?

Du skal kunne stole på “always on” på pluggen. Dette vil fungere uavhengig av huben, så det skal ikke være noen fare for at den plutselig skrur seg av.
Det skal også nevnes at systemet har en “fail safe” i tillegg (som jeg ikke nevnte i første svar), hvor den melder signalfeil på enheten om den ikke har hatt kontakt etter X timer. Nå husker jeg ikke helt hvor lenge det er snakk om.

Saken her er, om enheten har kontakt med huben og den oppdager en feil, vil den sende melding til huben om dette. Problemet oppstår når enheten ikke har kontakt med huben. Hvordan skal den da få meldt i fra? (Vanskelig å sende melding til noen uten telefonnummeret, for å fullføre analogien) :smiley:

1 Like

Skjønner, og det er punkt 2 jeg er opptatt av. Altså at om feks en sikring går, eller Fibaro pluggen dør, eller noe annet som kan skje… en av ungene kan låne støpselet feks (de stjeler jo alltid ladekablene mine, så hvorfor ikke :stuck_out_tongue: ) Da vil ikke FH hub få beskjed for det er jo ingen feilmelding, og da heller ikke melde et problem. Og det vil fortsatt stå “Siganl Ok” i appen.

Men som du sier er det en failsafe, er dette i FH hub?
I så tilfelle vil det komme en feilmelding tilslutt.

Det er i FH huben. Når systemet ikke har fått noen melding fra enheten, uavhengig årsak (være seg ungen som stjeler eller at sikringen har gått), vil den på et tidspunkt få signalfeil i appen ja.

1 Like

Det er jo kjempe bra!
Vet du hvor langt tid det tar før FH huben gjør denne sjekken? Kan jeg endre på den?
Siden noen av parameterne kan gå opp til 64000+ sekunder (overkant av 17 timer) så kan vel denne det også :stuck_out_tongue:. Det hadde det vært kult om denne kunne settes manuelt.

Jeg er usikker på hvor lang denne tiden er og den kan heller ikke endres enkelt via appen, dessverre.

Ok, takk for respons :wink:

Kan være jeg har funnet det her: https://support.futurehome.no/hc/en-no/articles/6480237298077-Error-messages
image
Skal gjøre et forsøk i helgen og se om den oppdaterer/mister status ila 12 timer.

… Oppdatering følger.

1 Like

Da har jeg testet litt i helgen og er blitt litt klokere, men også litt mindre klok… :confused:

Test var å se hva som skjedde når Fibaro wall plug ikke hadde kontakt med FH hub.

Scenario: Satte Fibaro Wall plug i støpsel, så at det var kontakt i FH app, tok så støpsel ut og ventet…

Jeg rakk å gjøre dette 3 ganger ila helgen og resultatene var litt avvikende, men likevel like…

  1. Det kommer ingen varsel!
  • Pluggen ansess sikkert ikke som en sensor så det overnfornevnte om at det kommer en melding i FH hub med timestamp skjer ikke. Så ingen varsel, ingen logg, så å vite akkurat når det inntreffer er vrient…

2. Det dukker opp et utropstegn i FH appen etter en stund, så da vet jeg at det er signalfeil, men jeg må aktivt inn i appen for å se at det er et avvik. men ingen varsel, ingen logg.

  • Første gang kom dette mellom 4-6,5 timer.
  • Andre gang mellom 1-4 timer
  • Tredje gang aner jeg ikke…

Om jeg skal koble denne til feks. ventilasjonssystemet vil jeg gjerne få et varsel når den mister kontakt, selv om det er noen timer senere, er dette mulig å sette opp i Thingsplex? Eller på en annen måte?

Eg har brukt Fibaro pluggen for å måle varmepumpe eit års tid. Det har fungert heilt fint med AlwaysOn (fysisk knapp blir også ignorert om eg hugsar rett, så det er kun fjerning av enhet det ikkje hjelper mot).
Det er også eit parameter der som styrer tilstand etter straumbrot, men slik eg les dokumentasjonen så skal denne bli overstyrt av AlwaysOn, så den skal alltid kome på igjen etter straumbrot. Hos meg har det iallfall fungert utan feilslag.

1 Like

Ja, det er akkurat dette som er vanskelig. Når enheten ikke lenger har strøm, kan den heller ikke melde inn til oss om at den ikke lenger har strøm.

Må innrømme at jeg er litt usikker på om det er noen elegant måte å løse dette med varslinger på, uten å risikere at du pinger en enhet hvert 10ende sekund (som er litt voldsomt med tanke på spam i nettverket).

Ok, takk for alle svar :wink:

Jeg har nå satt denne pluggen mellom støpsel og ventilasjonssystemet, “Always on” og “energy/power report (60sekunder)” er satt i parametere.

Fungerer som det skal!

Men om jeg kunne ønske meg noe så hadde det vært å få et varsel (i app, på mail på tlf… noe) om en enhet er uten signal… Om det er 1 time eller 1 døgn etter… Nå sjekker jeg appen ofte, flere ganger om dagen, fordi det er gøy og nytt. Men det varer ikke evig :slight_smile:

2 Likes