Forbrukshistorikk 16A relé

Hei,

Har nettopp fått meg Strømkontroll-pakken og koblet opp 16A reléet på VVB. Er det mulig å få opp historisk (totalt så langt) forbruk på VVB-en? Tanken er å kun måle forbruket i en måned, deretter sette opp automasjon på den, for å sammenligne forbruket.

Hei!
Denne enheten måler både sanntidsforbruk og totalt. Dette ligger inne på enheten og heter “effekt” og “energi”. For bedre totaloversikt kan du laste ned noe som heter Event collector. Veiledning på dette finner du her: https://support.futurehome.no/hc/no/articles/5067293015837-Event-Collector

1 Like

Hei,

Takk for svar. Har fått Event Collector opp å gå, men får ikke helt målingene til å stemme. 1,8kWh på tre dager? Reléet er den eneste komponenten jeg har koblet til så langt, utenom Easee-laderen. Verdiene på laderen ser riktige ut. Må apparatene settes opp på noen spesiell måte, eventuelt fjernes og legges til etter å ha installert Event Collector?


Screenshot_20220920-092452

Hei
Her ser d ut som det har skjedd noe feil ja, har du sjekket at den faktisk viser riktige effekt når vvb kobler inn? Ser ut som d kan være noe desimal feil i målingen

Hei,

Den har vært oppe i rundt 8-9A til tider har jeg sett, men tenker jeg kan måle med multimeter også, og sammenligne om den faktisk registrerer forbruket.

Legger ved verdiene som vises akkurat nå også. “Energi”, er det totalt strømtrekk på enheten siden den ble installert?


vises

Energi er totalen som er gått igjennom relét ja, 2,9 kwh på hvor mange dager?

8-9 Ampere er jo riktig da… regner med berederen din er på 2000 W

Tappet VVB-en litt og målte med både multimeter og fulgte med i app-en, og begge viste da 8-8,5A i en god stund. Følgte med i 10+ minutter, og den trakk da konstant cirka 8A. 10 minutter med 8A strømtrekk vil tilsvare cirka 0,3kWh, men Event Collector viser 0,12kWh for hele timen.

Konklusjon: Enheten ser ut til å vise riktige verdier, men totalt forbruk blir feil. Noen som har vært borti dette eller har noen tips? Lurer også på hva “Energi” inne på enheten er, blir ikke helt klok på den…


Siden lørdag, så si cirka tre hele dager nå.

Tenker også strømtrekket på selve enheten virker fornuftig, så klør meg litt i hodet…

1 Like

Er tydeligvis en regnefeil en plass i systemet.
Energi er totalt forbrukt strøm som er gått igjennom relét siden det ble tatt ibruk, men ser det plutselig står 0kwh på siste bilde ditt. Kanskje det er der feilen ligger.

Som du ser på mitt bilde så er det gått igjennom totalt 686.1 kwh siden det ble installert

Du sier noe der. Den har jevnlig vært nærme 0kWh, så kan virke som den “nullstiller” med visse mellomrom. Tenker Support får bryne seg på denne… :slight_smile:

1 Like

Noen som har funnet ut av dette? Jeg sliter med det samme, og har konkludert med at energimålinga viser bare 1/10 av det den skal.

Effekten som vises i appen er drøye 2 kW når vvb er på, men energigrafen viser 0,2 kWh når den har vært på i én time.

Har hatt samme problemet siden en oppdatering i september. Har hatt flere support saker på dette, men det eneste svaret jeg får er at de vet om problemet.

Er denne i orden for alle nå? Jeg har fått koblet rele fysisk fra og til, og vært ute av funksjon en stund, men nå ser det ut til å fungere

1 Like