Forskjellige lux verdier

Jeg har to Aeotec Multi 6 og en Fibaro Motion Sensor pg jeg opplever at disse leser veldig forskjellige lux verdier.
Til info så går begge Aeotec på batteri.
Jeg kunne tenkt meg etter hvert og brukt disse til å styre Screens, men jeg føler det hadde blitt ustabilt om de måler så forskjellig.
Legger ved to bilder, ett av måling og ett av plassering som burde gi noen lunde lik måling.
Det ene ble også rotert, men vet ikke hvordan jeg fikser det her :sweat_smile:

Så jeg antar dette er helt normalt?:sweat_smile:

Har aldri testet flere sensorer i samme rom, men så ut som det var vel stor forskjell på målingene🙈
Var det stabilt lys i rommet når målingene ble gjort, eller varierer det mye med sol/skygge?
Har du sjekket timestamp på sensorene, altså når siste verdi på luxmåling ble mottatt?

Ser i stua her på dagtid med variasjon mellom sol og skygge, så kan det utgjøre over 1000lux opp/ned iløpet av få minutter, så hvis de ikke sender verdi samtidig, så kan jo det være en forklaring?

Ja, de sender verdiene på forskjellig tid sp det gir jo mening. Men jeg trodde den skulle oppdatere seg med en endring på 100(?) lux? Jeg mente å lese det i bruksanvisningen, men ser ikke ut til å oppdatere seg så ofte når det er slike forskjeller.

Jeg har ingen MS6 selv, men vil tro det finnes et parameter der du kan velge hvor stor endring det skal være før de sender en verdi. Du kan jo eventuelt teste å sette det enda litt lavere for å se om det blir mindre forskjell på dem. Ser st fibaro sensoren ligger ganske nye høyere enn de to MS6. Er det sånn at den ligger konsekvent så mye høyere, eller varierer det?

Jeg ser i bruksanvisningen på nett at MS6 skal ha 100 lux avvik før ny rapport sendes, mens Fibaro har 200. Jeg antar disse sender rapport uansett selv om intervaltiden for rapport ikke er nådd?
Jeg kan prøve å endre begge ned til feks 50 og se om det blir bedre. Kanskje de ikke har 100/200 som standard med en feil :thinking:
Og ja, Fibaroen pleier å ligge høyere enn Ms6.

Jeg vil tro at hvis du legger inn 50 lux der, så skal de sende rapport hvis det er en endring større enn 50 lux, uten at intervalltiden er oversteget ja. Kan være som du sier ja, at standard (100lux) kanskje ikke ligger inne

Jeg prøver det og ser :blush:
Hang tight!

1 Like

Jeg ser på parameter 40 på MS6 og slik jeg tolker den vil ikke luxvariasjon trigge en ny rapport så lenge den går på batteri?
Om jeg setter parameter til 1 vil den gjøre det når den blir vekket fra dvale, men betyr det at enten må den oppdage bevegelse eller bli trykket på for å våkne? :thinking:

Den var ikke helt enkel å forstå, men jeg tolker det også sånn som deg🤔

Så da er egentlig ikke MS6 et veldig bra alternativ om man ikke har mulighet for fast strøm :sleepy:
Jeg fikk anbefalt Philips Hue sine sensorer som alternativ, men de er vel ikke støttet ennå.

Hvis det stemmer, så er det nok et dårlig alternativ uten fast strøm ja, dessverre :slightly_frowning_face:

Ser ut som MS6 sender sensor data hver time.

Fibaro sender lux hver time den også

https://manuals.fibaro.com/motion-sensor/#post-995



Det du kan forsøke er å ta ut batteriene på alle, og prøve å sette de i på likt. De fleste sensorer sender “nåværende” data når de starter

Ja, alternativet for batteridrift er jo da evt å sette denne ned til veldig kort tid for hyppigere oppdatering hvis ikke treshhold er aktivt da. Det vil vel gå en del ut over batteritiden, men heller det enn at de ikke blir brukt.