Frittstående romtermostat for styring av flere enheter

Hei, finnes det en frittstående termostat som kan styre flere varmeenheter ? Ønsker en termostat som registrerer romvarme og styrer flere varmeovner og varmekabler som jeg har styring på fra før, men da bare enkeltvis. Ønsker en som fungerer som en frittstående smartbryter, slik at jeg kan se på et display at det er 21grader i rommet, men at jeg kan enkelt justere den til eksempelvis 23grader og alle varmeenhetene styres til rommet har nådd denne temperaturen på romstermostaten. Har futuruhome termostater på varmekabler og millheat styring på varmovner.

Finnes det en slik allerede på markedet? Hvis det ikke finnes kan eksempelvis en termostat for varmekabler benyttes uten at den er koblet på noen varmekabler, men styrer en gruppe. Dette for at man skal slippe å bruke appen hver gang man ønsker å regulere tempen i et stort rom.

Kan en slik benyttes? https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-wave-z-temp2-black/4512667/Product.html

I teorien skal det der fungere, sålenge alle enhetene er lagt i samme rom.
Siste kommando gjelder, så om noen trykker opp en grad manuelt i millheat eller på ovn (om mulig), så blir ovnen stående på dette til z-temp2 sender ny kommando eller FH/appen benyttes til å justere.

Jeg har ikke testet akkurat samme scenario, men flere bryteaktuatorer i samme rom (satt som varmekilde) fungerer på den måten mot z-temp2.

1 Like

Hei!
Det stemmer som @RoyThomas sier her. Det kommer dog an på hvilke enheter du har i rommet fra før. Si at du har en tradisjonell termostat og en z-temp2. Når du endrer temperaturen i rommet, via appen, vil dette speiles på begge enhetene, men om du endrer temperaturen fysisk på termostaten vil ikke denne settes i rommet.
Om du derimot kun har én termostat i rommet, vil den speiles begge veier.
Jeg vet ikke sikkert hvorfor det er slik, men jeg har testet og videreformidler erfaringene jeg har gjort :smiley:

1 Like

@Anders - Et litt gammelt tråd, men jeg har et stort rom med 3 varmekilder, to som bruker Hue plug, og en ADAX wifi. Per i dag stilles temp for pluggene fra ADAX, men den er ugunstig plassert.

Hvis jeg bruker en z-temp2, og endrer temp på den - vil den da gjenspeiles for begge Hue pluggene og ADAX ovnen?

Ellers blir temp2 overflødig og alt forstsetter å styres gjennom ADAX termostat?

Jeg forstår appen vinner om jeg forandrer temp der, men med en temp2 og adax, hva styrer hva?

1 Like

Hei!
Denne casen er litt tricky. Hvis du har en enhet med termostat-funksjon i et rom, skal temperaturstyringen i rommet (appen) og termostaten synkroniseres, endringer i set-temp på den ene vil reflekteres på den andre. Men om du har 2 termostatenheter i rommet, vil de ikke synkroniseres fra termostat til rom/app. Om du endrer ønsket temperatur i rommet i appen, vil begge termostatene sette ny ønsket temp.

For å svare kort på spørsmålet ditt, med temp2 og adax - hva styrer hva?
De styrer kun seg selv. For å styre begge må du justere temp i appen. Den ene er ikke “master” og den andre “slave”.

2 Likes

OK. Men om jeg har en temp2, en adax, og to varmeappater på hue smartplugg, blir det temp2 eller adax som styrer pluggene?

Ingen av de. Det er temperaturen du har i rommet i appen som styrer pluggene.

1 Like

Hei, jeg testet dette med Millheat ovner og wifiplugg, det fungerte ikke. Det jeg første problemstillingen var rett å slett å få lagt til ovnene under temp2 og at den var master. Jeg fikk aldri lagt til mill komponenter. Prøvde deretter å legge til en hue smart stikk og legge den til under temp2, det gikk heller ikke. Er det noen forklaring på dette?

Slik jeg forstår @Anders sin beskrivelse er at adax eller andre komponenter skal kunne legges til under temp2, og deretter så kan man styre komponenter dirkete fra temp2 eller app, forutsatt at komponentene ikke styres av lokale temp.følere eller funksjonalitet (ikke ha ovnene som master), eller har jeg misforstått?

Hvis jeg forstår deg rett :sweat_smile: så har du forstått.

For å avklare noen forskjeller.
En termostatenhet (som jeg kaller det) er en enhet som både måler og setter temperatur. Eksempel er Z-temp2, FH termostat eller en integrert Adax-ovn. Dette identifiseres ved at enheten i seg selv får en slider og en målt temperatur ved inkludering.

Et varmeapparat, som man kan sette som funksjon i appen, er en funksjon på enkle reléer som kan styres av og på. Så om du da legger en temperatursensor og varmeapparat (relé) i samme rom, oppfyller man “kravet” for å være en “termostat”. Dette blir laget på romnivå i appen, som er høyere i hierarkiet enn en termostatenhet i punkt 1.

Hvis man har én termostatenhet i rommet, vil rommet speile termostatenheten og omvendt. Endrer du på den ene, vil den andre oppdatere seg. Hvis man i tillegg har et varmeapparat i samme rom, vil den bruke rommets termostatfunksjon til å bestemme om den skal av eller på.
Hvis man har to termostatenheter i et rom, blir det vanskeligere. Da vet ikke rommet hvilken av termostatenhetene den skal speile. Om du endrer temperaturen i rommet i appen, vil begge termostatenhetene endre seg, men om du endrer på en av termostatenhetene vil kun denne endres (også i appen, men kun på enhetsnivå - ikke romnivået).
Siden romnivået ikke oppdateres, vil heller ikke varmeapparatene (reléene) eller den andre termostatenheten få ny melding.

1 Like