Futurehome smartrele vvb

Kan en elektriker enkelt legge et futurehome smartrele i sikringskap når man har egen kurs til VVB?

Jeg vil gjerne se strømforbruk på VVB samt eventuelt styre den smartere hvis det er et poeng?

Ja, det er riktig.

Hei, har prøvd det, men får ikke signal uten å dra antenne på utsiden av skapet.

Hei! Jeg fikk en elektriker til å legge en smartrele (Futurehome sitt eget) inn i tilkoblingsboksen til VVBen. På denne måten kan den slås av/på med huben, strømbruket måles, og man har ingen problemer med signalen. Funker som bare det. Har programmert styring som henter strømprisene fra nettet, leter etter de X billigste timene per døgn (mellom kl 17 dagen og 17 dagen etter, siden kl 17 er vanligvis døgnets prismaks). Så slår styringen VVBen på i disse timene. Dette forutsetter at VVBen er stort nok at man klarer seg med et volum per døgn, og at X er stort nok for å oppnå måltemperaturen for å unngå bakterievekst. Må prøves ut.

P.S.: Obs! Sideeffekt om sommeren kan være at de billigste timene ligger midt på dagen (solseller i sentral Europa gir mye billig strøm), slik at VVBen slås på midt på dagen. Når man da lager mat samtidig og kanskje setter på en vask, så kommer man lett over 5 kWh timesgjennomsnitt, or dermed over til neste pristrinn i nettleien.

Elektriker fikk koblet opp smartrele til VVB i sikringskapet. Det funker mot huben. Vi har en bereder på 200L og er 3 personer. Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg kan programmere den best mulig i FH?

Nå ligger den i FH som et apparat knyttet til et bad. Jeg ser at man kan inkludere den under styrte enheter i strømkontroll. Hva skjer hvis man ikke gjør noe mer enn dette?

Under fanen Energi i FH appen står det for øvrig legg til energimåler. Jeg har koblet min Tibber han mot FH og den leser av forbruk på de tingene som er koblet mot FH, på resten står det bare ukjent W på strømmåling.

Beste måte kommer litt ann på hvordan du bruker varmtvann. Om du føler du har god kapasitet, strømkontroll er enkelt å bruke, men om 2 av de tre tar lange dusjer om morgentimene, også på kvelden etter trening kan strømkontroll være frustrerende - da blir beste løsning å bruke flows og ha den kjøre noen timer på natttid den tryggeste løsning. Man kan kombinere en energi flow men noen flows som skrur den på 03:01, 04:01, 05:01, for eksempel.

Om du bruker strømkontroll anbefaler jeg du pass på strømprisene så du kan skru den av hvis strømprissyklus blir rar. Om plutselig prisen er høy på natten kan du riskere å våkne til kaldt vann.

Hvordan lager man slike flows?

Du finner instruksene her:

https://support.futurehome.no/hc/en-no/articles/360039392291-Automations

Og her

Spot price automations

Prøv først å sette opp en spot pris hvor den er på når prisen er 1 prosent under gjennomsnitt også noen som skrur på vvb kl 03:01 og en til 04:01.

Du kan legge til flere tidsbasert om du ønsker.

Og om du fortsatt sliter med flows, support kan sikkert helpe. De supporterer vanlig flows lagd med appen, men ikke Thingsplex flows.