Gladnyhet for de med Heatit Z-trm2fx

Hei!

Det er nå mulig å få effektmåling på Heatit Z-trm2fx :tada:
Du kan nå lage et eget rom med navn “Effekt varmekabler” og sette kanal 4 i dette rommet, med funksjonalitet klima. MERK : Ingen andre temperatur sensorer må legges i dette rommet.
Du må ha vinculum versjon 3.0.21 eller senere.

Support artikkel oppdatert.




4 Likes

Fantastisk!

…men hva er “vinculum”, og hvordan sjekker man versjon?

Det er et program som kjører på smarthub.

ny hub: Innstillinger -> husholdning -> hub innstillinger
gammel hub: oppsett -> stedsinnstillinger

Så skal versjonsnummer stå nederst der :slight_smile:

Klima er det samme som “Heater”, ikke sant?

Og man kan legge alle ch 4 fra Heatit i dette rommet? Må ikke ha eget rom pr termostat. Så lenge alle ch 4 har ETT eget rom som de legges i?

Stemmer, “klima” og “heater” er same ting i denne samanhengen. Og du kan leggje alle kanal 4 i eitt rom. :slight_smile:

2 Likes

Jeg vet ikke om jeg synes dette er fantastisk, og håper dette ikke er endelig løsning. Virker mer som et temporært hack spør du meg.
Hvis jeg ikke har misforstått (har testet med en ch4), så må jeg da gi kanalen et navn med rom navn for å forstå hva som er hva.
Alle andre (f.eks. trm3, som jeg har en av) vises med riktig rom type.

I systemet er det vel kunnskap om hvilke rom f.eks. termostat og føler er koblet til slik at det burde være mulig å plukke opp effekt målingen? Appen viser jo riktig effekt for denne kanalen (ch4) uavhengig av hva slags rom den er koblet til.

Funker hos meg

1 Like

Fungerte bra her. Flott! :slightly_smiling_face: Har savnet det. :+1:

2 Likes

@larseb Det er forskjell på Heatit z-trm2fx og heatit z-trm3 på hvor heatit har plassert denne kanalen for å vise effektmåling. Denne fremgangsmåten gjelder kun for z-trm2fx.

Heatit z-trm2fx har “status” som Archived product hos Heatit på dems nettside.

Det er riktig at du må gi ch4 et navn som representerer rommet som den er i, men bli plassert i “effektmåling” rommet.

2 Likes

Så hva tenker du, er det reklamasjonsgrunn, eller er det kombinasjonen Futurehome/Heatit som er problemet?

Mhv,
Lars Espen Baugerød

ons. 7. okt. 2020, 09:43 skrev espen via Futurehome <futurehome@discoursemail.com>:

@espen Vil det komme noen mulighet til å kunne slå av enten z-trm2fx eller z-trm3 helt, f.eks. på en hytte der man ikke ønsker varme på når man er borte?

2 Likes

Det går i dag. Bare litt knot via parameter. Men hadde vært bra om det kan integreres bedre ja. Det hadde da vært enklere å slå termostatene på igjen etter falsk brannalarm også.

1 Like

Testet dette, og ser da at i oversikten over hva som skal skje i de forskjellige modusene, så går den default til på. Vil det si at releet går på og overstyrer satt temperatur ved f.eks nattmodus?

Isåfall er vel det en feil som bør rettes snarest

Jeg gir meg ikke helt på dette her.

  1. Jeg er klar over at det er forskjell på 2fx og 3
  2. Jeg klarer å konfigurere 2fx ihht. det som er beskrevet her slik at effekt vises (også 3)
  3. Jeg er også klar over at 2fx er et såkallt archived produkt, men de ble installert høsten 2019. Jeg antar at det er ganske mange som har dem. Da var ikke 3 kommet. De er kjøpt gjennom elektriker og installert av elektriker. Nå har jeg heldigvis bare 3 stk så kosten ved å eventuelt bytte er ikke formidabel.
  4. Som nevnt andre steder så ønsker jeg å vite hvorfor det ikke går å håndtere effekt på en mer elegant måte. Er det et isolert Heatit problem? Hvis ja så ser jeg det som en klar reklamasjonsgrunn. Det skal ikke gå ut over Futurehome Er det en problem som enten skyldes Futurehome system designet, eller en kombinasjon så jeg i limbo. Jeg antar at det er flere som er interessert i å vite dette.
    Jeg har 30 års erfaring med programvare- og systemutvikling av tildels store komplekse systemer og har litt vanskeligheter med å forstå at det ikke går an å få til en mer elegant løsning. Man kan forstå argumentet med archived produkt, men det ble nå engang lovet effektmåling av både Heatit og Futurehome.

Jeg har også endel Z-dim. I kombinasjon med de nyeste SG spotene jeg har så fungerer det fint. Her har jeg enda ikke endret en eneste parameter (de resterende er fra i fjor).
På noen som ble installert i fjor flimrer lyeste stadig når jeg slår det på. Her jeg tukla litt, men på ett rom har jeg satt tilbake til default og det flimrer av og til fortsatt.
Mistenker Z-dim her, men lite å hente hos Heatit foreløpig. Det kan også være driverne til SG spotene.

Her er det endel som ikke fungerer helt slik man forventer, men siden Futurehome kjører en modell hvor det ikke er noen form for betalt avtale så skal dere også slippe unna alt for mye kritikk fra min side. Jeg ønsker bare å vite årsak for å kunne vurdere om jeg kan ta dette videre via andre kanaler.

Her funket det helt supert, må være noe feil sw eller klikkefeil til deg .

Dette var helt topp :nerd_face:

Ser ut sånn inne på klimaoversikten til meg også.
Det jeg snakker om er oversikten på “rediger moduser”, altså der du velger hva som skal skje i de forskjellige modusene

Se der ja, men der ser ikke ut som om de har noen funksjon, temp blir justert ned når det er nattmodus og motsatt og termostat ser ut til å reagere. Har du også testet det?

Ser under analytics at temperaturen har justert seg ned i natt ja, så da er det vel ikke noe problem😊
Var bare redd for at ved switch på, ble “bool on” sendt til releet, og da vil jo varme gå på uavhengig av hvilken set temp termostat står på🙈