Han sensor i tilknytningsskap ute

Kjøpt futurehome Han-sensor for å montere mot kamstrup måler. Problemet er at i alle nye hus, så skal måler være montert i tilknytningsskap utendørs, jf Nek400. Ifølge databladet til futurehomesensoren så er den i utgangspunktet ment for innendørs bruk. Er det noen som har erfaring med å sette den i tilknytningsskapet utendørs?

Har sett enkelte med tibber pulse som har montert utendørs, med plastpose med silicagel, og har fått det til å funke.
Når kommer Han sensor ment for utebruk? Eller finnes det andre alternativer?

Kan ikke svare for FH sin sensor, men jeg har hatt Tibber Pulse ute i snart tre år uten problemer. Monterte den høyt oppe, så om noe drypper så er det mindre sjanse for at det treffer den :slight_smile:

1 Like

Takk for tilbakemelding! Har du den inne i skapet eller på utsiden?

Eneste ulempen er at FH sin sensor (jeg har samme) bruker separat batteri og ikke HAN-porten til strømtilførsel. Så hvis den skal være utendørs man bør isåfall kjøpe batteri som klarer seg bedre i kulda

1 Like

Er det batteri som skal klare seg bedre i kulda? Er vel standard Lion batteri i den

Futurehome sin HAN-sensor bruker en løs celle av typen CR123A.
Jeg sier ikke at den batteritypen IKKE fungerer i kulde, bare at sensoren til FH ikke drives direkte fra HAN-porten slik endel andre sensorer gjør / kan gjøre.

EDIT: Hensikten med innleggene mine var bare at man må tenke på sensorplasseringen i forhold til at man må ha fysisk tilgang til enheten for bytte batteri innimellom.

1 Like

Inni skapet

1 Like

Har min tibbersensor i skapet ute. Sitter med magnet på innsiden av skapdøra. Fungert i 12 mnd nå, men krangla litt før jeg fikk satt opp en rekkeviddeforsterker til routeren.

1 Like

Takk for svar!

Fikk Han adapteret fra netteier i dag og montert sensoren. Har lagt den i en plastpose med fuktsamler i, så håper det går bra. Ser ut som signalet går greit gjennom skapet og funker så langt. Så får vi se hvor lenge batteriet varer da.
Håper @futurehome lager en sensor som kan ta strøm gjennom hanport ved neste utgave

Dere har sjekka at dere ikke har muligheten til å stikke inn en nettverkskabel noe sted og inn i huset da? Alle Han-sensorer bruker bare leder 1 og 2 kabelen.

1 Like

Det er jo selvsagt en mulighet. Ser ut som sensoren fungerer helt greit ute i skapet. Litt plunder å måtte ta hull i veggen for å få inn nettverkskabelen, eller å trekke den inn i sikringsskapet.
Burde selvsagt ha trukket en nettverkskabel eller to fra tilknytningsskapet til sikringsskapet, men det ble ikke gjort.

Det et ihvertfall et læringspunkt til neste gang man bygger hus; trekk langt flere Cat kabler enn du tror du har bruk for og sørg for å minst en til hvert rom…