Han-sensor viser helt feil når solceller produserer strøm

Jeg fikk opp solcellepanelene min i går, og når de produserer mer enn jeg forbruker får jeg pushvarsler om overforbruk, og når jeg ser i appen så ser det ut som jeg bruker over 16k kWh da! Andre som opplever dette?

Skulle gjerne også sett at det fantes en integrasjon mot Solis invertere. Og at jeg kunne lage automasjoner basert på om solcellene produserer.

Hei!
Oppdater huben din :smiley: Det kom en oppdatering på Zigbee som gjør at den ikke viser ville verdier.
Det er ikke en komplett løsning, men fjerner i alle fall den skyhøye verdien :+1:

Takk, det hjalp litt iallfall. Men den sier fortsatt av og til at jeg bruker sykt mye strøm. Fikk nettopp ett varsel nå.

Så når jeg går inn i appen å ser, så veksler den mellom å vise skyhøyt og “riktig”…
Men hvorfor kan den ikke da vise at jeg har negativt forbruk?
Forsiden i appen viser nå null, men hvis jeg trykker meg inn på han-sensoren så ser jeg jo at den måler et negativt strømtrekk.

Hei igjen!
Det er et steg i retningen for å støtte dette. Denne oppdateringen hadde ikke i hensikt å fullimplementere solscelle-løsning, men å sørge for at den skyhøye feildataen ikke skulle påvirke automasjoner og StrømKontroll panelet. Vi er i prosess med å finne ut hvordan vi ønsker at det skal se ut, og her er det flere mulige varianter. Skal vi ha én totalvisning som tar “forbruk - produksjon = visning”, eller bør de være separate osv.
Det kommer flere oppdateringer! :smiley:

1 Like

Anders. Sliter med samme problem, har oppdatert siste Zigbee versjon.
Hos meg vises nå 0kW og i forbruksdetaljene vises en negativ verdi som nok kan samsvare med den energi som selges.

Under totalforbruket (grafene) så virker de som om kjøp og egenprodusert energi summeres. Det er i så fall helt feil.
produserte ca 12kwt i går og FH grafen viser ca 12kwt høyere forbruk enn strømselskapets registrering.

Utover dette er det fortsatt kommafeil på A og V.
Jeg har Han gen 1 og dere har adgang til huben.

Jeg sliter fortsatt daglig med push-varsler om at strømforbruket er høyt!
Utrolig irritende, selv om det også er litt gøy å vite at jeg produserer mer enn jeg bruker…
Vurderer å skru av varsel for høyt forbruk, men jeg har det jo det av en grunn, så håper dere får fikset dette snart…

Hei,
Jeg har solceller på taket siden sommeren 2022 og har Futurehome siden jan/feb 2023.

Jeg kjenner godt til problemene beskrevet over.

Slik ståa er per i dag med solceller (produserer mer strøm enn jeg bruker) og Futurehome, er det ikke mulig å få Futurehome til å styre varmtvannsberederen m.m. på en smart måte, hvis ikke jeg har misforstått noe. Min “dumme” varmtvannsbereder er styrt via Futurehome sin PuckRelay (via Zigbee). Imidlertid har jeg måttet deaktivere varmtvannsberederen fra StrømKontroll når jeg ønsker at solstrøm skal varme opp berederen. Varmtvann utgjør en veldig stor andel av strømforbruket, og når Futurehome ikke klarer å gjøre denne smart for meg som har solceller, er jo mye av poenget borte…

Jeg gjorde nok ikke godt nok research da jeg kjøpte Futurehome. Jeg forventet at Futurehome skulle kunne styre varmtvannsberederen, basert på bl.a. forventet solstrømproduksjon.

Til sammenlikning: Tibber sin app klarer å styre elbilladingen via Easse-laderen på en måte hvor jeg som bruker kan gi prioritet til solstrøm. Men det klarer altså Futurehome ikke … Korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg er skuffet.

Varslene fra Futurehome har jeg måttet deaktivere, fordi egen strømproduksjon resulterte i gale varsler om at grenseverdiene for strømeffekt er overskredet. Men med varsler deaktivert er det ikke noe poeng i å installere Futurehome-sensorer som f.eks. brannalarm eller vindus- og døralarm. Igjen – da faller noe av Futurehome sin eksistensberettigelse bort, dersom man ikke kan motta alamer fra den.

Per i dag tilbyr ikke Futurehome oss med solceller på taket, smart strømstyring.

  1. Har Futurehome til hensikt å være et alternativ for boliger med egen strømproduksjon (plusskunder)?

  2. Når kan jeg (og sikker flere med meg) forvente at Futurehome har automasjonsløsninger som er relevante for kunder med solceller (plusskunder)?

1 Like

Jeg er helt enig Stavnumnissen! Jeg gjorde nok også for liten reseearch på forhånd, og er skuffet.
Hvis ikke det er håp om at dette kan komme inn snart, kommer jeg til å bytte ut FH…

Jeg har en hytte med solceller, og tenkte å kaste ut Verisure og lage eget system med FH sin hub.
Men må revurdere det nå.

Hva anbefaler dere å bruke istedet i hjem med solceller?

Ser ut til at dette er løst i siste oppdatering av app og/eller hub: