Hjelp med heatit gulvvarme mister signal og henger seg opp

Hei,
Har kastet meg ut i hjemme automasjonsverdenen, og er nå faktisk litt redd.
Min første plan var å få orden på gulvvarmen i huset så jeg kjøpte 7x “HeatIt termostat 16a”, da jeg har 7 soner med gulvvarme. Fikk elektrikker til å montere, og vipps, funker som en drøm.

… men etter 3 dager kommer først overraskelse, gangen hjemme er glovarm når jeg kommer hjem fra jobb, men futurehome appen sier det er 18 grader. Ved nærmere inspeksjon ser jeg at det er “problem” med signal men jeg får den ikke koblet til igjen. Løsningen blir til slutt å ta hovedstrømbrytreren. Da funker alt igjen, men nå viser temp i gang 35 garder… Panikken slår inn og jeg slår av den sonen i futurehome appen.

Etter dette laget jeg et sett med regler… Dersom temp overstiger 26grader så senk i x min, deretter sett ny temp… enkle greier. laget 7 stk. 1 for hver sone. så ut til å funke…

I dag tidlig, ca 10 dager siden siste “hendelse” våknet jeg til samme situasjon, men denne gang badet. Futurehome app sier 23grader, men det kjennes mye-mye varmere… igjen ser det er “problem” med signal, forsøke å koble til på nytt i appen (poll/reconnect) men må til slutt ta hovedstrømbryteren… Ved oppstart sier Futurehome appen at det nå er 40.4grader på badet… Godt og varmt altså.

Som nevnt over så gjør disse hendelsene meg litt bekymret… Hva om alle i huset var borte? I sommer var vi ikke hjemme på 6 uker, Siden det er problem med signalet får jeg jo ingen varsel.

Nå skal jeg flytte Futurehome hub’n nærmere, kanskje helt bort til relene, håper det hjelper, men tar veldig gjerne imot tips for å unngå dette i fremtiden.

Litt data.

Vil det hjelpe om jeg kjøper en range extender, andre forslag?

Takk på forhånd for alle innspill!

KR

Jeg har ingen erfaring med disse termostatene, men jeg vil tro at å få en z-wave plug eller liknende utenfor skapet vil kunne hjelpe. Z-wave vil slite med å gå gjennom et metallskap, men med en plugg (alt koblet på strømnettet egentlig) som da fungerer som en repeater vil kunne hjelpe hvis de kun klarer å levere et svakt signal utenfor.
Z-wave er også avhengig av dekning, og ved å ha flere enheter koblet til strøm forsterker de for hverandre :blush:

Takk for raskt svar.

Ser jeg glemte å skrive at sikringsskapet står med åpen dør hele tiden, trodde det ville hjelpe, men om dette er LOS så må signalet gjennom en metall plate (baksiden av sikringsskapet)…

Når du skriver plug, mener du da en repeater som også fungerer som et outlet? som feks:
denne Qubino Z-Wave Smart Plugg 16A ?
Fungerer da denne like bra som feks Aeotec Range Extender 7 ?

Har så mange oppfølgningsspørsmål…

  • Hvordan kan jeg se om signalet er svakt? (altså mellom hub og rele)
  • Er det mulig å få et varsel når en ehnet er har problemer og ikke har signal?

Hvis det må gjennom metall bakside vil jeg tro en plugg (eller extender) kan hjelpe. Høres ut som svakt signal, i hvertfall :blush:

Og ja, den pluggen du linker til fungerer like godt som en extender, pluss at du får en plugg som kan styre noe mer eller mindre nyttig samtidig. Alt som er koblet til strømnettet, altså ikke batteri, vil forsterke dekningen i nettet ditt.

Tror dessverre ikke det finnes andre muligheter enn å se i app og få opp “problem” der, egentlig. Om det finnes andre muligheter vil jeg også gjerne lære :sweat_smile:

Vet ikke om det er mulig med varsel, mulig det går ann å definere i thingplex, men det er jeg ikke sikker på.

Takk for hjelpen.
Da skal jeg forsøke å utvide med noen z-wave pulgger…

Oppfølgningsspørsmål til plug… Kjenner dere til om det finnes noen plugger som er ment for “fast bruk”? dvs, en plug som kan stå fast mellom feks tørketrommel, vaskemaskin, kjøleskap eller frys så lenge det måtte passe?
I beskrivelsene jeg finner står nettet det som regel noe som “kan brukes i korte og lengre perioder”, men kan jeg bare la disse stå år etter år?

Finnes det noen jeg bør styre unna?

Ingen plugger er vel ment for permanent installasjon, da bør vel egentlig smarte stikkontakter installeres.
Men, den qubino pluggen du linker til har jeg hatt på oppvaskmaskinen i et par år, uten trøbbel. Apex har også en god og solid plugg, men den er på Zigbee så hjelper jo ikke i denne sammenhengen :blush: men så lenge det ikke er store laster som ligger inne lenge (vvb f.eks) er det mange gode plugger der ute!

Hvis ikke du allerede er klar over det, så står den i feil modus - Cool. Ikke 100% sikker på hvordan pucken til FH håndterer det, men det normale når et relé står i kjølemodus er at:
Hvis temperatur er over innstilt/ønsket temperatur = Relé PÅ
Temp. under = Relé AV
Reléet jobber motsatt i forhold til Heat modus.

Du ser det også under Power at varmekablene dine trekker 1,3kW, selv om du har satt ønsket temperatur på 18°, det skyldes sannsynligvis Cool modusen.

Takk for responsen :slight_smile:

Ja, jeg er klar over det :wink:
Det var et “hail mary” øyeblikk. Jeg var redd for at flisene ikke ville tåle varmen så jeg forsøkte meg på “cool” knappen. Det er riktig at den da dro mer strøm da, og det så faktisk ut til at temp gikk fortere ned, men det kan også ha vært min innbilning der og da …

Det er fortsatt noen spøkelser her…

Som en test flyttet jeg futurehome hub inn i sikringsskapet, den er nå noen cm fra termostatene, se bilde.

Etter dette har jeg hatt ett tilfelle av at en sone har problem med signal, altså at det står “problem” … jeg har forsøkt poll, reconnect og clear… nada skjer, som sist ordner det seg med å ta hovedstrømbryter i 10 sek.

En annen ting som jeg også ser nå, mulig fordi jeg leter etter rariteter er at Total strøm forbruk noen ganger er mindre enn en sone strøm forbruk… som på bildet under da futurehome sier at stuen trekker 700% strøm… Har ikke sett denne før, kanskje det er normalt med litt hikke?


Skal kjøpe noen zwave dingser i dag, men er litt skeptisk da det fortsatt er ustabilt når termostatene og hub står noen centimeter fra hverandre med fri sikt.

Hmm, det høres jo litt rart ut. Men, prøv med en plugg i nærheten og hub på plassen den skal stå. Nettverket bør bli stabilt og godt, og slike utfall bør elimineres… Om ikke dette fungerer ville jeg gitt det et par dager til å stabilisere seg, og så tatt kontakt med support på tlf om det fortsetter, de kan feilsøke mer!

Hvilken HAN måler har du? Ser ut til at den henger litt ja :sweat_smile: har sett det samme her med høyere forbruk enn HAN rapporterer, men da handler det om et par sekunder før enhetene selv slutter å rapportere. Hvor lenge står det sånn?

Tenker jeg lar selve FH hub’n henge inni skapet en stund, kanskje en uke, eller til “problem” dukker opp igjen… Krysser fingrene for at det ikke skjer!

HAN er tibber sin PULS, lagt til via playground. Men jeg tror jeg nå skjønner hvorfor den viser avvikt så stort, er veldig sen oppdateringsfrekvens på HeatIt termostatene… Når jeg sjekket lå noen av de noen minutter bak, mens 2 var 15 minutter bak…

Mulig dette kan fikses i FH appen eller i thingsplex?

Ser at det er parametere jeg ikke kjenner til “z-wave parameters”, står jo at her kan jeg legge inn parametere som vil endre hvordan enheten fungerer… Så mulighetene er nok mange.


Må nok på google igjen og se hva dette er, men igjen om noen her allerede vet tar jeg imot all hjelp jeg kan få.

Tusen takk for all hjelpen så langt :wink:

En liten oppdatering.

NÅ begynner det å ligne noe, må lese meg opp litt mer før jeg tør gjøre noen endringer her, men tror jeg har funnet noe gøy!

Forklaringen var faktisk på FH sine sider: Z-Wave konfigurasjon/parameter
Og manualen til HEATIT ZM THERMOSTAT 16A var ikke vrien å finne…

Det ser ut som om jeg kan sette en maks verdi for temp feks, det vil jo gjøre meg MYE tryggere om jeg vet at dersom det går helt bananas vil ikke releet gå høyere enn 26 grader… Dersom den skjønner dette uten kontakt med FH da vel og merke.

Kan også sette oppdateringsintervaller feks hvert 30 sekund, eller hvert 30000 sekund.
Er mange like valg, så må nok spørre noen som kan dette før jeg begir meg ut her, men dette ser spennende ut.

2 Likes

Det høres lurt ut, parametere er en fin måte å få enhetene til å fungere som du vil! Tror tempraturen vil fungere uavhengig av hub, så lenge de har temp-sensor innebygd?

Håper dette løser seg og fungerer stabilt for deg :+1:

1 Like

Temp-senor er koblet til rele ja, så ikke via FH.
Men er det da rett for meg å anta at de parameterne jeg setter blir satt i enheten (HeatIt Termostaten), og ikke i FH eller hub?
Om det er tilfelle har jeg nettopp funnet gull :wink:

Da skal nok det gå utenom hub, og direkte i termostatene :+1: bør bli bra :grin:

Enda en liten oppdatering.

Da har jeg endret Max temp(26C), Min temp(5C) og oppdateringsfrekvens på Meter(energi)(60sek) og Temp(60sek).
Var lekende lett!
Har testet med å maks’e ut temp til 40 grader i FH appen, og den hopper på magisk vis ned til 26 grader! Fantastisk!

Da er det bare å håpe på 0 signal problemer, og at temp ikke går bananas uten FH HUB, noe jeg ikke tror skjer…

Takker @AndreasS , top notch!

2 Likes

Så bra, krysser fingrene for det at alt fungerer godt nå :+1::blush:

1 Like

Elegant løst folkens :smiley:

1 Like

Ok, da har dette altså skjedd igjen.

z-wave «signal «problem» Torsdag 14.09.23 og Fredag 15.09.23

Torsdag 14.09.23, signal problem i STUEN
Jeg oppdager dette kl 16:14. Ser i Futurehome appen at z-wave thermostat ikke har hatt kontakt siden kl 10:21. Prøver igjen Poll, Reconnect og til slutt Clear… ingen endring, deretter reboot av Futurehome hub, fortsatt ingen endring i signal status. «løsningen» blir til slutt å ta hovedstrømbryter, og ved oppstart igjen funker igjen alt som det skal…

Fredag 15.09.23 VINDFANG/ENTRE
Samme problem, samme fremgangsmåte, samme løsning…
Eneste forskjell er lokasjon. Og at det tok lengre tid før jeg la merke til det selv…

Litt fakta om oppsett.

Siden sist dette skjedde har Futurehome hub stått 1 cm fra heatit (z-wave) rele, de er så nærme at om jeg lukker døren til sikringsskapet inntil så berører antennene til heatit (z-wave) faktisk selve Futurehome hub’n.

Dette har hittil skjedd i 3 av 7 soner:
Opplevd signal problem:

  • Stue
  • Vindfang
  • Bad 1

Ikke opplevd signal problem

  • Soverom 1
  • Soverom 2
  • Bad 2
  • Vaskerom
    (De sensorer det gjelder står ikke ved siden av hverandre, vet ikke om det kan ha noe å si…??)

Jeg er nå litt villfaren over hva som må/kan/bør gjøres…
Er det z-wave som henger seg opp? Bør jeg kontakte leverandør? Er det noe konfig jeg må gjøre… elelr kan gjøre?
Jeg har forstått at FH hub ikke melder om feil om den ikke mottar en feilmelding, og FB hub klarer heller ikke å nå z-wave enhet som ikke svarer… Så da er det kanskje ikke så rart at Poll, Reconnect, Clear og omstart av hub ikke funker.

Har sett litt i thingsplex, men ser der at ALLE enheter har samme navn… Er det rett?
Eller er dette bare “type” produkt? Altså at zw_411_4_13570 = termostat feks?
(… jeg vet at jeg sikkert griper etter halmstrå her…)

Om dette er slik det skal være fremover må det finnes en mer sexy måte å fikse det på enn å ta hovedstrømbryter…

sigh
Ok, så jeg har dårlige nyheter og enda dårligere nyheter…

Kom hjem i dag og det var varmt, veldig varmt i gangen… IGJEN!

Åpnet FH appen og der står det signal problem… igjen.
Jeg tar flipper igjen hovedstrømbryter til hele huset, og når Alt er oppe igjen viser gangen 29 grader.

Så…

  1. Jeg sjekke FH appen flere ganger om dagen! Tidligere har det i alle fall gått 1 til 2 uker før jeg opplever signal problem, men nå har det skjedd hver dag de siste 3 dagene…
  2. Parameterne jeg satt på Heatit enheten funker tydeligvis BARE på hva du prøver å stille den inn på. Dvs når jeg i parameter satt at den ikke skal gå høyere enn 26 grader gjelder et kun for hva jeg kan sette i appen… altså jeg kan ikke stille den inn på 27 grader, 26 er max.
    Men om den mister signal i det den varmer kan den tydeligvis fint gå over de 26 gradene jeg satte som max!

Legger ved utklipp fra thingsplex som viser at parameter er satt og utklipp fra HeatIt manual hvor de står at parameter 4 er max temp…
image


Jeg er nå igjen livredd! Dette kan ødelegge huset mitt!
Parkett tåler vel kun 26 grader, om dette skjer mens jeg er på jobb kan jeg ikke fysisk slå av hovedstrømbryteren!