Ikea bevegelsesmelder

Noen som har paret disse direkte med FH hub? Vet at en før måtte lenke de til en ikea plugg “utenom” hub om en hadde ikea sin hub. Men min go-to bevegelsesmelder, neo coolcam, har gått opp i pris, og ned i antall tilgjengelig hos selgere på ebay og andre steder, og fibaro er for dyr når det er snakk om en sekundær sensor i rom som allerede har sensorer, pga blindsoner/ukurant planløsning :sweat_smile:

Nå er det heller ikke hue sensor på supported products listen, men noen som likevel har den i sitt oppsett, direkte i FH? (Ønsker ikke eksterne hub’er selvom det ligger en hue hub i hyllen i boden)

Vet ikke angående ikea sensoren, men sonoff til under hundrelappen virker ok: Sonoff zigbee

Den rapporterer kun bevegelse og ikke temperatur/lux. Rapporterer heller ikke batteristatus hvis batteri er over 25%, men til bruk i boder, der eneste bruksområdet mitt er lys på ved bevegelse er den utmerket👍🏻

Aiaiai! Så litt på de der selv, men tenkte samme tanke som å tråden du lenket til. Føler at stort sett alt z-wave på markedet går rett inn, men at zigbee er hit and miss​:sweat_smile: men som en sekundær sensor i en gang med mange vinkler, et relativt stort kjøkken der sensor fort kan detektere litt for dårlig i ene enden, og ekstra sensorer på f.eks bad, så var jo dette en meget gledelig nyhet :blush: og for den prisen der blir det jo fort x10 i handlekurven​:rofl: der jeg ellers skal ha lux, temp og fukt har jeg “dekning” med andre sensorer :blush: lyst å ta et bilde av en montert en? For å se hvordan de tar seg ut, størrelse osv?

Skal få tatt bilde når jeg kommer hjem👍🏻 De er ikke de peneste å se på🙈 størrelsen er omtrent som en fyrstikkeske

Greit å vite :sweat_smile: kan heldigvis gjemmes relativt godt der de skal brukes! Under overskap på kjøkken, under vegghengt baderomsmøbel, enten i dørkarmen på ytterdør, eller under knaggrekken med alle ytterklærne, nede på et skaphjørne osv :blush: hvis de ikke har for vid vinkel kan de faktisk brukes til å trigge lys på enkelte soverom også :thinking: :smirk:

På forhånd takk forresten :blush: husker du i farten hva batteri som sitter i de, og dør/vindu sensorene?

CR2450 i motion sensor og CR2032 i door/window sensor :blush:

Flott! Batteri jeg både har en liten mengde av, og som er enkel å skaffe😊

1 Like

Ettersom den stikker såpass ut, så detekterer den bevegelse på ganske vid vinkel

Diskret plassert, er de absolutt ikke dum de der🤔 var lett å inkludere regner jeg med?

Lett å inkludere ja! Trenger bare en binders eller lignende for å holde inne en reset knapp i 5 sekunder. De kom inn riktig på første forsøk😊

1 Like

Leste den ene hang seg opp etter 5 dager - tilbakevendende problem, eller har de fungert greit siden da? :blush:

Har fungert feilfritt siden da😊

Digg :raised_hands: da er det bestilt 5 bevegelse, og 10 dør/vindu

1 Like

NÅ er IKEA Trådfri bevegelsesmelder / PIR sensor (IKEA 704.299.13) koblet opp til Futurehome.
Den styrer nå en Philips Hue LED stripe i trappa heime. Funker helt tipptopp.

Fremgangsmåte - paring mot FH hub:
1: Start [Add new device] i FH appen (velg Zigbee) og trykk start
2: Trykk og hold nede paringsknappen på sensoren til den dukker opp i appen. (Du bør være innenfor 1m fra FH hub’en.)
3: Velg rom, type=Input og subtype=Scene

Fremgangsmåte - automasjon:
1: Legg til en ny automasjon
2: Velg When=Scene
3: Velg Trådfri motion sensor
4: Scene ID = onWithTimedOff
5: Velg hva som skal skje når hendelsen skjer
6: Lagre og test

Da er det bare å løpe og kjøpe - skulle jeg tro. 199,- for en IP44 sensor er grei pris mener nå jeg.

OBS! Bak på sensoren er det innstillinger for om den skal trigge både natt og dag, og en for om sensoren skal styre IKEA sine lamper til 100% eller 30%. Min sensor står til DAG og 100%. Det er samme variabelverdi som sendes fra sensoren i alle innstillinger dvs. “onWithTimedOff”. :slight_smile:

OBS! Den gamle TRÅDFRI sensoren jeg har fungerer ikke, men den fungerer med min FLOALT lampe. Gammel Zigbee versjon er nok årsaken til at denne ikke fungerer.

3 Likes

Oppdatering:
Jeg var superhappy da bevegelsessensoren fungerte så greit å integrere i trapperommet vårt. Så, jeg ønsket meg fler i julegave. Jeg fikk 4 til, men jeg klarer IKKE å få disse til å pare seg opp mot FH. Samme hvor mange ganger jeg prøver eller når på døgnet. :smiling_face_with_tear:

Nå returneres julegavene til IKEA, så må jeg også få tak i andre bevegelsessensorer.

Köpte två TRÅDFRI Motion sensors i dag, och har nu lyckats para ihop den första med FH utan problem och satt upp en automation. Fungerar bra !
Jag lyckades dock inte sätta den i pairing-mode genom att trycka 10sek på pairing knappen som det står i IKEA manualen, utan jag gjorde en Reset ( tryckte 4 gånger på pairing knappen inom 5 sek) och då fungerade det direkt.

Sensorn är dock lite krånglig att konfigurera som en “Scene” och inte en sensor. Och att den efter att ha detekterat rörelse somnar i ca 97 sekunder innan den kan registrera rörelse och skicka meddelandet igen.)

Så man får se till att flow:et med en delay stänger av lampan efter 96 sekunder så att flowet är “klart” när nästa rörelse meddelande kommer från sensorn. Lampan blinkar till var 96:e sekund om man rör sig framför sensorn. Detta går att lösa snyggare med lite mer avancerat flow, men fungerar OK i mitt förråd.

1 Like