Kategoriser enheter etter ønske

hei!

jeg lurer på om det er mulig å katalogisere enheter som er registret under apparater med forskjellige farger kode for å skille dem ut i henhold til forbruk? I dag har jeg 4 enheter under denne kategori, men alle enhetene ligger under samme farge graf (grønn) i energiforbruk.

Ønsker å skille disse for å se hvor mye hver av dem bruker i forbruk pr mnd samt plassere et apparat som styre oppvarming i riktig farge kategori. Orange er feks fargen som betyr oppvarming i min graf.

Dette er enhetene jeg har i dag som ligger under apparater

  1. Heavy Duty Smart Switch (40A) som er tilkoblet jacuzzi.
    den har jeg registret under valgtype apparat.
    Ønsker å ha en egen farge å denne enheten

  2. Futurehome Zigbee Smart Relé 16A ( varmtvannstank )
    Den har jeg registrert under valgtype varmtvannsbereder
    Ønsker å ha en egen farge på denne enheten.

  3. Aqara – Smart Plug (varmepumpe)
    Klarer ikke å legge den under valgtype varmeapparat for da klarer jeg ikke styre den lenger.
    i dag er den registret under valgtype vifte.
    ønsker å legge denne enheten under farge orange.

4)Aqara – Smart Plug varmepumpe 2)
Klarer ikke å legge den under valgtype varmeapparat for da klarer jeg ikke styre den lenger.
idag er den registret under valgtype vifte.
ønsker å legge denne enheten under farge orange som idag er fargen mine termostater har.

mvh



Hei!
Pr. nå er det bare sortering på kategorinivå. Det er ikke mulig å se på enhetsnivå/enhetsgrupper i appen.
Du kan se dette i Thingsplex :point_left:, velg Analytics og deretter hva du ønsker å se loggføringen av.
Dette er jo noe mer avansert enn appen og vi har spilt ønsket her inn til utvikling tidligere.

1 Like

takk for ditt svar,

kom over noe som løste halve av mitt ønske og det var å legge de to smart plug ( varmepumpene) under valgtype (ikke noe) for da kommer dem under kategori andre som er farge brun i grafene. Se bilde

Da vet jeg at orange og brun betyr oppvarming av bolig men fortsatt ikke helt etter mitt ønske.

Vet du grunnen hvorfor jeg ikke klarer å legge disse 2 smartpluggene under valgtype varmeapparat?
Når jeg legge smartplug til dette valget virker varmepumpene og enheten legger seg under ønsket kategori som er fargen orange, men etter 5 min slår smartpluggene seg selv av og jeg må fysisk trykke på pluggen for å få den på igjen. pluggene vil ikke holde seg på som om noe trigger dem til å slå seg selv av.

klarer jeg å legge varmepumpene under valgtype varmeaperat (orange) på en eller annen måte med smartplug, 16a smart rele, smart stikkontakt eller en annen komponent som støtter dette valget hadde jeg løst mitt ønske for da kunne jeg legge Jacuzzi under valgtype - ingen noe (brun) og varmtvannsbereder under valgtype varmtvannsbereder som da vil bli grønn.

Hei igjen :smiley:
Grunnen til at det kan tulle seg litt til med enhetene som ligger inne som varmeapparat er at det ligger en logikk bak som sier at denne skal styres basert på temperaturen i rommet, ikke en av/på-bryter.
Den er dessverre ikke beregnet for å være en monitorerende enhet innenfor varmeapparat-kategorien.

ok, så det er grunnen ja.

Fins det en enhet som kan kobles til valgtype varmeapparat som kan styre forbruket til disse varmepumpene?

Jeg ser at Fibaro Wall Plug har “always on” funksjon. Da skal den ikke påvirkes av noe som helst og sende inn energi- og strømrapporter.

tusen takk :slight_smile:

Setter pris for at du tar deg tid til å svare.

1 Like