Klarer ikke å inkludere en heatit 16A relay

Jeg har god dekning der den er installert, med en aeotec heavy duty switch 1m fra relé som fungerer uten problem.
Har prøvd flere ganger å inkludere Heatit sin 16A relé. Hver gang finner FH enheten (steg 1) men klarer ikke å fullføre steg 2: “device found, setting up…” tar aldri slut.

Jeg har prøvd factory reset, secure/insecure inkludering, uten fremgang. Tips og hjelp mottas med takk…

Prøv å huk av for “inkluder kjente enheter raskere” og tving frem usikker inkludering.

PS; Sjekk at du har siste versjon “Zwave-ad 1.1 3” og at Hub er restartet. Hvis det fortsatt ikke går, prøv å legge til via ThingsPlex.

He og takk for raskt svar! Desverre hjelper det ikke :frowning:
Havner alltid med en zw_0_0_0 enhet i z-wave network manager som jeg må fjerne.

Huben er oppdatert og ble startet om tidligere i dag. Har klart å inkludere en annen relé av samme modell, så begynner å lure på om det er noe galt med denne.

Hvordan installerer man enheter manuelt via TP?

Gå på Adapters-Zwave og rull ned til “add device” . Det kommer opp en dialogboks hvor du kan huke av “Force interview” og “force insecure inclusion”, trykk start. Start inkluderingprosessen på Heatit relé. Du vil da mest sannsynlig få en feilmelding, og da er det kanskje lettere og forstå hva som skjer. Er også lurt og ta “reload devices” ved siden av “add device” før du starter, for den er ikke alltid riktig når du åpner Zwave fanen.

Hvis du ikke har lagt inn ThingsPlex via Playgrounds, så må du gjøre det først. Og logge på via nettleser på en datamaskin med passordet du har definert og rett ip-adresse.

Eg slit med det same sjølv med eit Heatit Z-Relay. Har prøva mangfaldige gonger. Er noko spent på å sjå om denne siste oppdateringa av zwave-ad kan hjelpe.

Prøv å ekskludere den i menyen mens du setter den i inkluderings modus

Jeg klarer å opprette en node til enheten (det går an å pinge den osv) og har lekt litt med templates (har prøvd å bruke templaten fra en annen Heatit 16A relay som jeg har klart å installere), men det er helt umulig å fullføre installasjonen.
Får en feilmelding om manglende “alias” i en json fil - fortsatt bedre enn “()null” feilmeldingen som jeg fikk før jeg kikket litt i templates… Skjønner ikke hvor det kan komme ifra.

Jeg sliter med akkurat det samme ift bruk på varmtvannstank. Bytter ut et Namron 16A relé som etter en oppdatering på Futurehome for noen uker siden ble svært ustabilt, og nå knapt slår inn overhodet.
Kjøpet et Heatit ZM Single Relay 16 A, da dette skulle være «skuddsikkert» ift Futurehome. Men, får det ikke inkludert på noen måte, selv på juleaften!
En trøst er det selvfølgelig at det er flere som sliter og ikke bare jeg.
Det blir en liten direktekopling inntil løsning foreligger slik at vi har varmtvann gjennom julen.

Plutselig i går fikk jeg gjennomgang. Men har ingen aning hvorfor, da jeg ikke gjorde noe særlig. Plutselig så jeg en ny enhet i FH.

Strømmen gikk gjennom før uansett - relét fungerte fysiskt som det skulle, men det er bare zwave koblingen som noe var feil med. Så hvis du ikke får varmt vann er det 2 muligheter: 1/feil montert 2/ relét er av og den kan skrus på ved å trykke en gang på knappen

The mystery thickens…

1 Like

Nytt forsøk på inkludering: Resatte Heatit til fabrikkinnstillingene, Fra TP slettet jeg forrige inkludering og prøvde da inkludering på nytt. Og der var det på plass!
Fra Futurehome satte jeg parameter 11, lengde 1 til 10% av last ( i mitt tilfelle 195 på en VVB på 1950W).
Når det gjelder kopling er det lett å gjøre feil, releet styrer L til O. Virker ikke enheten er det nok her problemet ligger.

1 Like