Komfyrvakt

Noen som har fått til å koble til komfyrvakt i det siste? Jeg får den opp i appen, men den forsvinner igjen av seg selv etter kort tid.
Kjøpte denne, som skulle være Futurehome komfyrvakt https://www.ledonline.no/futurehome-komfyrvakt-m-hvit-veggsensor.html. Men på esken står det Solar Plus, og på enheten står det FireFence. Etter at jeg har søkt litt mer virker det som om FireFence ikke selger dem selv, men lar andre sette sitt navn på dem, og at Futurehome egentlig aldri har hatt sin egen komfyrvakt.
Finner heller ikke Futurehome komfyrvakt på Futurehome sine sider. Noen som vet om den fortsatt er støttet?
Har forsøkt å spørre på chatten til Futurehome, men der er det helt dødt.

Ser ikke den på supportertproduktliste. Det er direkt lureri. Anbefaler at du reklamerer.

Vet ikke hva som skjer med support- du kan prøve igjen. Du kan også prøve å få info fra Facebook gruppen - kanskje noen der har prøvd.

Fikk respons på chatten i går. Antar den var nede dagen før, siden de ikke kunne se spor av det jeg skrev da. Vi kom i alle fall frem til at komfyrvakten ikke fungerte slik den skal med Futurehome. De kjente heller ikke til den komfyrvakten jeg hadde fått, selv om det trolig er det samme produktet som det som er merket med Futurehome. Jeg får uansett ny av ledonline siden den jeg fikk har et annet elnr. Så da blir det spennende å se om den nye fungerer. I følge support er komfyrvakten veldig lite brukt, men de har ikke fått tilbakemeldinger på at den ikke fungerer.

1 Like

Flott! Si ifra om den ny fungerer - er litt nysgjerrig. :slight_smile:

Du har helt rett: Dette er IKKE en komfyrvakt produsert av Futurehome.
Du finner akkurat samme komfyrvakt hos Elektroimportøren, med deres merkenavn “Namron” på esken.
Saken er at komfyrvakten er en Zigbee sak, og dermed så “skal” den fungere med Zigbee systemer. Problemet, er ofte at “systemet” ikke får tilbakemeldinger slik som det forventer.
Jeg har selv opplevd dette med Namron Zigbee (og Zwave) lysdimmere, hvor de ikke forteller FH at de er slått av (står som aktive i appen) selv om de er slått av i app og lyset er slukket.
Jeg sender skjermdump av ledonline sin nettside til Futurehome, da jeg antar at FH ikke er interessert i å stå som produsent for et ikke fungerende produkt.

Det var en plukkfeil i følge ledonline, og riktig produkt er på vei i posten, selv om det egentlig er det samme produktet. Jeg sendte uansett lenke til siden hos ledonline til Futurehome sin support.
I følge fyren på support er deres “egen” komfyrvakt antakeligvis et whitelabel-produkt, som de ikke har modifisert på noen måte. Så da blir det spennende å se om jeg nå mottar en komfyrvakt det står Futurehome på, og ikke minst om den fungerer som det skal.

I EFObasen ligger det fire produkter med ulik oppgitt produsent, men som ser ut til å være det samme:

Det ser ut til at Brun-El er den egentlige produsenten av alle, og at de kun har dette ene produktet. Så da har de nok valgt whitelabling for å nå ut til flere. Det er sikkert vanskelig å selge et produkt som ikke tilhører en produktserie.

Jeg har forresten 12 Namron Zigbee lysdimmere, som alle fungerer bra med Futurehome. Så jeg ville ha kontaktet support og evt klaget til installatør dersom de ikke fungerer slik de skal.

Hei,
Vi er elektroinstallatør (Lysaker Elektro AS)…
Lysdimmerpillene fungerte forsåvidt, men de ga ikke korrekt tilbakemelding til FH slik at man kunne se i appen at de var skrudd av (hvis jeg skrudde de av for andre gang i appen, så gikk "indikatoren over til “off”). Dette var ikke noe jeg som profesjonell kunne si til kunde at “dette må du leve med”.
Siden det var kun lysstyring som dette FH systemet ble brukt til, så endte det med at jeg skiftet ut alt med Plejd, og kunden (og jeg) var endelig fornøyd.

Når dette er sagt, så leverer vi masse FH smarthus/ladepakker og når man setter dette riktig opp, så har kunden både varmtvann og oppladet bil.
I de tilfellene som vi har sett at dette ikke fungerer, så er det alltid en eller annen konfigurasjonsfeil i appen.

Da er jeg glad for at jeg ikke gikk for pillene, men selve dimmerene. Disse har jeg testet grundig med FH, siden det var helt avgjørende at de fungerer helt riktig.

1 Like

Har fått den riktige nå, og den fungerer helt fint :man_shrugging:
Er fortsatt like forvirret. Produktene ser like ut på utsiden, bare litt ulike esker og instruksjonsbok. Instruksjonsbøkene er så å si like også, med like illustrasjoner etc.
Display/meny/knapper er helt likt. Den kom fortsatt inn i appen som FireFence (slik den andre gjorde før den forsvant igjen)
Men de ser ulike ut inni boksen.
Tok et par side-by-side-bilder. Futurehome til høyre på begge.

Tror egentlig det bare er ulike versjoner av FireFence, og at de har valgt å flytte litt rundt på ting. Virker rart hvis de har en egen FH-versjon når begge skal støtte Zigbee.

Kan være små forandringer i intern konfigurasjon ellers firmware som er forskjellen.

Det interessante er at komfyrvakten ikke finnes på Futurehome sine hjemmesider over tilgjengelige produkter.

1 Like