Status ZIgbee

Hei alle sammen!

I Futurehome har vi jobbet på spreng den siste tiden med å få oppdatert Zigbee-adaperen vår. Vi må erkjenne at vi har vært for dårlige i kommunikasjonen rundt dette, men nå har vi altså kommet med en oppdatering. Vi vet at mange har slitt med responsen, inkludering av enheter og ikke minst gedigne feilmålinger av strømforbruk. Vi har hatt hovedfokus på stabilitet og strømmålingen, og er klar over at det ennå kan være noen utfordringer med Zigbee.

For de av dere som fortsatt opplever problemer med strømmålinger, vennligst meld ifra til oss på: https://docs.google.com/…/1kzYxY3iJS7V2MBxoIGeqh6TPdvVD…

Husk at dere alltid kan finne statusen på systemene våre her: https://status.futurehome.io/

(Oppdateringen finner du i appen → innstillinger → husholdning)

Vennlig hilsen
Anders i Futurehome

1 Like

Hei Anders.

Fint at dere erkjenne muligheten til forbedringer. For min del er det dessverre for sent. Futurehome-huben er nå skrudd av og Home Assistant har erstattet dere. Det skal dog sies at dette er et mye tyngre system å sette opp. Jeg skal fortsette å heie på dere.

1 Like

@Anders , har meldt dette inn via ditt Google skjema. Men med Norges mest brukte Energimåler Aidon 6525 og deres egen HAN-sensor som har fungert smertefritt ved tidligere releaser, så må da dette være løsbart.

Har kjørt Disover via TP og kjørt en eksludering med påfølgende inkludering, men det ble værre da måling for strøm og spenning i fase 3 (I3 og U3) nå er forsvunnet.

“10 times too high Amperage and Voltage reading. Now missing I3 and U3 measurement, only I1 and U1 left. Power import 1000 too high.”

Ta dette på alvor!

2 Likes

Gjelder dette også for den nye huben? Eller bare den gamle?

@mags460 Det var synd. Håper du kan gi oss en sjanse i fremtiden :smiley:

@M.Stensrod Dette blir tatt på høyeste alvor og vi fortsetter å jobbe med fiksing av dette. Både med dataen vi har selv, men også med tilbakemeldingene som dere kommer med.

@rune Dette gjelder zigbee generelt, uavhengig av hub.

1 Like

Samme problem her - meldt inn i skjemaet.
Siste oppdatering av hub, Aidon 6534 AMS.
400V anlegg.
10 ganger strøm og spenning.
Ved en paring kom det opp riktig, men da hang oppdatering.
Nå ser den ut som HAN-sensor.
Tre eksempler



Fremdeles samme problem med EVA HAN sensor etter oppdatering til zigbee-ad 2.1.2

Voltverdier ser ut til å være multiplisert med 10
Ampere verdier ser ut til å være multiplisert med 1000
p_import målingen er borte
Power og Energy målingene ser fornuftige ut.

EVA HAN sensor og Kaifa MA304H3E strømmåler

Hadde fornuftige målinger i lang tid helt fram til jeg oppgraderte til zigbee-ad 2.1.0

1 Like

Melder her, da google skjemaet så ut til å kun gjelde HAN-sensor.

Aqara H1 switch viser 10x for høyt effekt:

Hei
Jeg prøver å integrere en termostat direkte til HomeAssistant uten futurehome hub.
Har flere andre zigbee enheter og termostater som dette funker fint med, men ikke futurehome termostaten.
Jeg får inkludert enheten, men får ingen data eller mulighet til styring.
Namron og HeatIt fungerer, så lurer på hvorfor ikke det går med FH.

Noe ide her?
image

Det må vel være bedre å spørre på ett forum for HA?

1 Like

Utfordringen her er at FutureHome prøver å lage ett slags system av noen som det ikke er mulig å lage ett system ut av. Det er utrolig mange leverandører som prøver på dette - forskjellen er foretningsmodell. De selger kun en hub med diverse standarder - og så er det opp til brukeren. Her er det noen som selger “sømløse” produkter og kaller det strømsparing, og diverse. Det fremstår som om dette er noe som er ett skikkelig produkt. Og det er det IKKE. Dette er i aller høyeste grad noe som er ett lappeteppe av ulike standarder og “dingsebomser”. Futurehome bør begynne å markedsføre seg mer “ekte” eller reelt i forhold til teknologien. Dette er noe som ikke folk kan forvente vil fungere ut av boksen og da må dere slutte å selge det som “it av boksen”. Det er ikke reelt. heller åpne opp for at folk kan jobbe rundt problemene - ref Homeseer.

1 Like

Jeg tror målet deres er å ha deres egen og noen nøkkel produkter så «sømløs» som mulig. Resten er det ingen lovnader om (som jeg har sett), men masse forventninger.

En stor forskjell mellom FH og de andre er support modellen. Om de prøver å slå sammen den med en «open source type» konsept blir de konkurs innen kort tid - support trenger en kjent produkt ellers får man masse kostnader.

Selvsagt ønsker jeg at duppedingsen «x» var supportert, men jeg heller at de snevrer inn og gir bedre support for et fåtall produsenter slik de kan teste bedre og utvikle raskere. Det er et haug av produkter som fungerer, og jeg får ikke til de færreste.

Vi må huske at folk flest vil ha noe enkelt. De få som vil ha veldig kompleks ser ikke på FH som en kandidat.

Jeg henger ikke med i det hele tatt, hva er så unikt med support modellen til FH?

Igjen, henger jeg ikke med. Den eneste måten å få til dette “enkle” som faktisk heller ikke fungerer som det skal, så må man ha Gen2 HAN-Sensor og ellers produkter som Connecte har laget og rebrandet til FH i henhold til fusjoneringen mellom Connecte og FH. Ett ett eksempel på noe av dette “enkle” som ikke fungerer slik det er tenkt, er algoritmen for strømkontroll med døgnpriser som er veldig gjevne. Siste innskudd er skivebom på å ikke iplementere eSim i den nye elbil laderen, da treffer de plutselig ikke den store flaten av kundemasse, igjen.

@Creoway treffer spikeren på hodet, med unntak av sammenligningen mot Homeseer, men det er igrunn en bagatell.

Support er annerledes fordi man kan ringe de. Kan være jeg tar feil, men det er ingen andre som har det (som jeg kjenner til). Homey har 3 uker svartid - HA har selvsagt ingenting annet enn forum.

De andre har ingenting med enkelhet å gjøre.

At man ikke liker produktbeslutningene en selskap tar er enkelt å fikse - ikke kjøp produktene.

Man kan skrive egne rutiner for strømkontrol om man ikke vil bruke det men den fungerer hos meg.