Luftfuktighetsmåler

Noen som kjenner til en luftfuktighetsmåler for utendørs bruk, alternativt (helst) en måler med ekstern sensor slik at elektronikken kan plasseres inne og sensoren ute, tilkoblet med en kabel gjennom veggen?

Må kunne tilkobles FH, skal brukes for å prøve å danne meg et bilde av hvordan avrimingssyklusen for varmepumpa avhenger av luftfuktigheten.

Hej.
Jag använder en väderstation från Netatmo för detta, den fungerar väldigt fint ihop med Futurehome.
Men då blir hela sensorn placerad utomhus, med elektroniken, men detta har inte varit några problem.
Jag har haft Netatmon i snart tre år utan problem.
Batteriet i utomhussensorn räcker ungefär 1 år, och då har vi ibland 35 minusgrader.
Så den kan jag rekommendera.

1 Like

Hei Hannu,
takk for raskt svar, denne var interessant! Helt konkret, hvordan bruker du den sammen med Futurehome?

Hej.
Det gör man via “Playground”, där finns det direkt stöd för den.
Så man sätter bara igång den först, med ett Netatmo-konto.
Sedan går man in i Futurehome och “Payground” och väljer “Netatmo”.
Då kommer du att få in alla sensorer från Netatmon.
Jag tycker att det fungerar jättebra.
Och jag har 3st temp/luftfuktigetssensorer inomhus kopplat till den.

Aqara temp- og fukt-sensor tåler en del vann, selv om den ikke er klassifisert som vanntett. Den er også veldig liten, slik at den er lett å skjerme fra direkte regn. I tillegg er den veldig billig.

Hej.
Ja, den är både liten och billig.
Dock har jag mycket problem med dessa (jag har 5 stycken).
Dom slutar att uppdatera ibland, och då måste man köra en “reset” på dom.
Räckvidden är också väldigt dålig, och den kan vara svår att inkludera i Futurehome.
Men jag kanske har haft otur?
Men både jag och min granne har samma problem med dom.