Modus bryter (Konfigurer)

Hei.
Jeg har en namron modusbryter jeg tenkte å benytte til å kjøre snarveier/automasjoner med. Det går fint å legge inn men jeg klarer ikke helt hvrodan jeg skal koble den til ulike snarveier osv inne i thongplex. Noen som har noe veiledninger eller tips slik at jeg får dette til?

Skal du kjøre en snarvei eller slå på/av noe - så velger du automasjoner - scene - velg aktuelle bryter - trykk så på knappen du ønsker skal gjøre den aktuelle automasjonen (det dukker opp en tallkode 1.0 2.0 osv) og velg neste - så velger du om den skal slå på modus, eller en snarvei du allerede har laget i forkant, eller slår av, på eller dimmer enheter :wink:

Trenger ikke gå i thingsplex om du ikke skal gjøre noe mer komplekst :slight_smile:

1 Like

Jøss. Det var så enkelt ja. Tusen takk for hjelpen! :slight_smile:

2 Likes

Hei,
Jeg har prøvd oppskriften over og fått det til før, men nå klarer jeg det ikke.

Er det her den tallkoden skal komme opp når jeg trykker på bryteren?

Det er egentlig det ja, men det har vært litt buggy i det siste.
Du kan skrive det manuelt istedet, se skjermbilde.
Oppe venstre: 1.0
Oppe høyre: 2.0,
Nede venstre: 3.0
Osv

2 Likes

Takk! @Optimus88 @Gjaevert

Namron Smart bryter med 2 og 4 kanaler har jeg klart med og trykke på knappen og da får jeg det som sceneID. SceneID kommer opp som on Og off

Jeg klart å lage automasjon som kan slå av og på lyset men hvordan kan jeg dimme opp og ned med knappen?

Når jeg holder ned en knapp får jeg Move Down som SceneId men hvordan definere jeg at lys må dimmes ned eller opp?

Kommunikasjon flyt

Namron 2 kanal smart bryter —-> FutureHome (automasjoner) ——> Philips Hue Bridge (har ligger lyser) ——> Philips Hue Gu10 spot med white ambiance

1 Like

Dette lurer jeg på også, følger spent :slight_smile:

Jeg har ikke gjort dette selv, men mulig denne posten kan hjelpe dere. Her er det et eksempel på en som har konfigurert dimmimg via trykk knapp.
Dere må nok ta i bruk Thingsplex

Hei @Gjaevert og @edward,

Takker for inspill.

Jeg har valgt å droppe kobling av 2 og 4 kanals bryter fra Namron (Zigbee) med Futurehome. Jeg satt med Tp Flow for noen timer i helga med de to god tråder. Men fikk ikke hva jeg trengte.

  1. Lese en verdi fra dimmer til variabel - #8 by martinskre
  2. Namron Z-wave 4 kanaler bryter og Fibaro Dimmer 2 - #6 by Kasper

Hue Bridge til slutt!
Siden jeg alerede har en hue bridge og alle min spot er hue pærer, har jeg fant ut en fantastik brukerveiledning side: Namron . Det gikk fort med kobling og var ferdig i 15 minutter.

Nå kan jeg

  1. slå på,
  2. slå av,
  3. dimme opp ( justere lys fra 0 til 100 ),
  4. dimme ned ( justere lys fra 100 til 0 )

Kommunikasjon flyt
Namron 2/4 kanal smart bryter —-> FutureHome (automasjoner) ——> Philips Hue Bridge (har ligger lyser) ——> Philips Hue Gu10 spot med white ambiance


Vet ikke hva jeg vil bruke futurehome for i framtiden, men for nå ser det ikke så lovende ut mener jeg.

2 Likes

🥲 jeg kan jo ikke forstå at det skal være så vanskelig å få til…. Jeg har sittet noen timer selv.

Hva slags innstillinger er benyttet i trigger her? Scene-controller? Jeg sliter litt fortsatt :joy: