Ny morro 😎

25stk zerodim z-wave fra Qlight skal inn i systemet. Har 55 enheter fra fĂžr - og skal sĂ„klart ha flere sensorer og et par binary switcher til balansert ventilasjon pĂ„ sikt - hva er topp cap enheter pĂ„ ny hub​:sweat_smile::see_no_evil:?

4 Likes

Eg har 135 einingar pÄ Z-Wave pÄ gammal hub no. Det fungerer stort sett greitt, men eg er redd eg har gjeve nokon ekstra grÄ hÄr til enkelte i FH-staben
 :joy:

1 Like

:joy: Godt Ă„ hĂžre! En blir jo aldri ferdig, men nĂ„r jeg er “ferdig” og har fĂ„tt utenbod bygget og integrert ser jeg for meg rundt 100-105 enheter totalt :slight_smile: fĂ„r hĂ„pe det gĂ„r greit :sweat_smile:

Ny hub skal jo vĂŠre litt mer kapabel enn gammel mtp ytelse. Raskere CPU, og mer minne mener jeg Ă„ huske :thinking:

1 Like

Blir spennende Ă„ hĂžre hvordan disse virker! Jeg har Heatit Z-Dim i dag og er ikke veldig imponert til nĂ„. Om dusse virker bedre skal jeg prĂžve Ă„ fĂ„ elektriker til Ă„ bytte pĂ„ reklamasjon😛

Har montert 7stk i gÄr - og de fungerer utmerket! Obs, en mÄ stille parameter for minimum nivÄ:sweat_smile: Jeg har Etman 360 LED downlights, og skrur du langt nok gÄr de av. Men den dimmer veldig jevnt og pent, og har et bredt spekter :blush:

1 Like

Hva er det du ikke er fornĂžyd med pĂ„ z-dim? Jeg har 3 stk og er sĂ„ langt veldig fornĂžyd, men mĂ„ ta en avgjĂžrelse snart pĂ„ om alt skal byttes til z-dim, eller om jeg skal gĂ„ for noe annet😊

Kan iallefall nevne at forelÞpig research sÄ er Q-light strÞken fra et teknisk perspektiv -men ser ut til Ä ikke ha power-metering om dette er viktig for deg. Heatit har kanskje dette? Har aldri hatt heatit selv


Det er noen smÄ detaljer som irriterer meg, og litt stÞrre tekniske ting som er mer avgjÞrende OM det er dimmeren sin feil. Vanskelig Ä konkludere om det er dimmer eller hub.

  • Selve dimmeren har en annen hvitfarge enn Elko Plus rammene.
  • NĂ„r jeg roterer pĂ„ hjulet hat flere gĂ„tt plast mot plast og laget motstand i dreiingen. Dette kan nok justeres, men installatĂžr sa ogsĂ„ at dette var dĂ„rlig.
  • Jeg har opplevd flere ganger at de henger seg opp og at man ikke kan slĂ„ av/pĂ„ lyset, verken fra appen eller pĂ„ dimmeren. I disse tilfellene mĂ„ jeg ta sikringen for Ă„ fĂ„ den til Ă„ virke igjen. Hat prĂžvd Ă„ feilsĂžke om det er dimmer, hub eller kombinasjonen som er problemet, men uten sĂŠrlig hell.

Z-Dim har power metering, ja, men dog bare en beregnet en ut i fra forhÄndsangitt belastning pÄ dimmeren.

Eg har sett fÞre meg opp mot 150 einingar fÞr eg er ferdig, sÄ me fÄr sjÄ kva det endar med
 :joy:

Etter det eg har hÞyrt sÄ hjelper ikkje stÞrre prosessor og meir minne i ny hub viss ein har mange Z-Wave-einingar. Flaskehalsen her ligg visst i Z-Wave-brikka. Det ny hub er kjappare pÄ enn den gamle er visstnok nÄr ein har mange integrasjonar.

1 Like

Update: Q-Light sin Zerodim stĂžtter ikke forbruksrapportering.

“integrert energimĂ„ler” er nĂ„ fjernet fra deres hjemmeside.

1 Like

Greit Ä fÄ det oppklart. De er ellers sÄ suveren, at de neppe blir demontert -men var greit Ä fÄ vite at det ikke var opp mot FH begrensningen lÄ. Takk Espen :blush::ok_hand:

1 Like