Nybegynner: Effektstyring - hvordan reversere senkede termostater?

Eg bruker også oppskriften frå Tmars du har linka for å ha et bra estimat å styre ifrå. Bruker også gjennomsnitt som han ga meg oppskrift på i en av postane mot slutten av tråd. Dette fungerer veldig bra.

1. Er nok fleire måter å gjere dette på. Eg bruker det slik no: For å senke og reversere og ha kontroll på dette har eg brukt en global bool variabel per forbruker du kan kalle f.eks VKbadSenket. som er true når den er senket og false når den er på normal temp. (En global variabel i furturehome betyr at alle flows kan bruke den, om variabel ikkje er global er den kun tilgjengelig i en enkelt flow) Så har eg en flow som senker mot estimert effektforbruk som kjører en gang per minutt. La inn en teller så det må kjøres 2 ganger etter kvarandre med kriteria eg har satt bare så systemet ikkje jager så mykje.

kriterie:

For å skru på har eg gjort mykje det samme med flow som kjører kvart andre minutt. kriterie i hovesak at effekt og estimert effektforbruk er lavt nok. bruker teller her og som må vere større enn 2. (må kjøre 3 ganger med lav nok effekt for å starte forbrukere)

har utenom dette egen flow for å senke forbrukere mot strømpris. Bruker her også en global bool variabel som er med i kriteriet for å starte forbrukere, så forbrukere ikkje starter før strømpris er lav nok igjen og har resatt den globale variabelen.

Dette systemet fungerer i grunn ganske bra. Har hus på 140m2 og elbil og går greit å holde oss under 5kw.
Kan nevne at eg opplever ca 1 gang per andre måned at forbrukere blir senket eller satt tilbake uten at global variabel blir oppdatert. Er sannsynligvis en bug som gjer at temperatur blir feil. ikkje noko stort problem, har laga at eg får push melding om setpunkttemperatur blir for høg på varmekabler så eg får endret manuelt tilbake. Har mistanker at det kan vere når det er høg last på hub, eventuelt at det kan vere at 2 flows som skriver til samme variabel kjører samtidig. Tenkte å sjekke litt vidare på oppsettet på time triggerane, har ikkje komt så langt å feilsøke på dette endå.

Forstod det slik på Tmars at han løyste det på en litt annen måte. Han har en time på morgenen som han bruker som vindu for å lagre setpunkt til globale variabler som termostater skal jobbe seg tilbake til resten av dagen. Er en måte å gjere det på også, men vil i mitt tilfelle krangle litt med flowane slik eg har satt det opp.

1. Trur ikkje det er nokon god måte å trigge en flow frå en annen. Viser til punkt 1 korleis eg har gjort det meir i detalj. Eg bruker flows som kjører med time trigger f.eks 1 gang i minuttet så sjekker den status på anlegget mot dei globale variable og ser utifrå det om flow skal gjere noko aksjoner.

bare gi en lyd om det var litt tynt, har bedre tid i romjula.

Denne er også verdt å få med seg, percentil er enkelt å bruke for å velge x antall dyraste og lavaste timar om du seinare skal laga flow mot strømpris. Finne døgnets X billigste eller dyreste timer, en mulig løsning

1 Like