Bakgrunn
Jeg har et oppsett på hytta hvor varmeovnene er koblet via Fibaro Wallplugger som igjen styres av Netatmo innendørs værstasjon. Dette rigget har fungert veldig bra i 4 år, ved at ovnene står på max temperatur, men at strømmen kuttes når Netatmo registrerer riktig temperatur.
Har valgt dette oppsettet for å få en mer riktig temperatur, siden termostatene på ovnene aldri viser helt det samme, og blir påvirket av kulde fra vinduene.
Utfordring
Det er store forsinkelser i oppdatering fra Netatmo inn til Futurehome. Noen ganger opp til 20 minutter, noe jeg aldri har opplevd før. Det gjør at vi nå har større temperatursvingninger, og ikke den stabile gode temperaturen vi er vant til!
Er det flere som har dette problemet?
Og er det mulig å gjøre en innstilling i Futurehome for å sikre at det oppdateres hvert 5 minutt?
Har akkurat samme oppsett som deg på min hytte og det har fungert helt stabilt i flere år. Ser vel samme forsinkelsene som du, uten at skaper så store variasjonen i temperaturen inne. Nå vi ikke er på hytta setter jeg vanligvis temperaturen til 10 grader og den varierer normalt mellom 9.8 til 10.2.
Dersom jeg ikke husker feil så måler Netatmo værstatsjonen data hvert 5 min og sender data til Netatmo cloud hvert 10. minutt. Så allerede der kan det være en forsinkelse på 10 min. Så spør FHmor Netatmo cloud hvert 10 min så det kan du få nye 10 min forsinkelse i verste fall
FH må også følge Netatmo sin rate limit regler for spørring som er 2000 API kall i timen dersom applikasjonen har færre enn 100 brukere og 2*antall brukere dersom det er mer enn 100 brukere. Med 100 brukere blir dette 600 API kall dersom de spør hvert 10 min og 1200 dersom de spør hvert 5 min, men det er ingen steder du kan endre dette intervallet.
Å lage en automasjon som baserer seg på at en annen skytjenestte oppfører seg er noe jeg synes høres risikabelt ut. Og dette er et tydelig tegn på det.
Som KjellRanda skriver kan det være flere grunnet til at pollingfrekvensen har gått eller må gå ned.
Svaret er nok å få tak i en (gjerne 230V så man ikke er avhengig av battteri) temperatursensor som går over lokal zigbee. Da tar jeg det også for gitt at Futrehomen vil regulere temperaturen selv om nettet er nede, noe som er en helt klar bonus.
Hei!
Takk for svar begge to - ser jo at det er klare begrensninger når man kaller mot API, og har jo ikke hatt problemer frem til nå! Nå har det også vært betraktelig kaldere ute enn normalt i høyden, så man rekker å merke temperatursenkingen før varmen kobles inn. Får kanskje sette opp varmen med en grad så vi har litt mer å gå på
Jeg liker tanken på at alt skal styres uten Internett, men har ikke funnet en god nok løsning som er nøyaktig nok enda. Jeg har også vært med Futurehome siden start, og har mang en gang opplevd router som ikke lar seg aksessere uten restart (som er vanskelig når hytta ligger 4 timer unna). Har derfor panelovner som har egne API som nødløsning.
Har testet med Fibaro multisensor, men har for stor variasjon. Men kan sjekke om det finnes noe tilsvarende Netatmo på strøm som kan fungere lokalt i nettet!
Z-Wave utstyr er og foretrekke. Dette kan programmeres via parameter i appen. Netatmo kan ikke justeres, dette gjelder i FutureHome/Homey Bridge:Pro/HomeAssistant, ikke unikt for FH.
Hva mener du med “for stor variasjon”, jeg har 4 stk (antar du mener bevegelsessensoren når du skriver multisensor)og det er stabile og pålitelige målinger fra disse. Vedlagt skjermdump av to sensorer. En i 1 etg (påvirket av soloppvarming og vedfyring) og en i kjelleren (påvirket av klimatiske forhold).