Oppgradere fra gammel til ny hub?

Muligens diskutert før, i så fall link meg gjerne dit :slight_smile:

Jeg kjører Classic app og gammel hub (1.9.73). Jeg har kun z-wave enheter i nettverket mitt.

Hvilke fordeler vil det være for meg å oppgradere til ny hub? Ser at den støtter Zigbee…og en større gruppe produkter (Elko, Ikea etc) Noe annet å trekke frem?

Den nye skal ha noko betre yting viss du har mange integrasjonar (altså via Playground-appar eller tilsvarande). Og så misser du mogelegheita for å bruke EnOcean-einingar (slik som den gamle typen modusbrytar) utan å måtte ha ein USB-modul i tillegg. Elles er det vel i hovudsak Zigbee-støtta som er hovudforskjellen. :slight_smile:

Tibber fungerer også bare på gammel hub.

1 Like

Tibber pulse fungerer på ny hub. Er ikke full støtte av feks varmestyring, som det er på gammel hub.

1 Like

Er det andre fordeler? Bedre Zwave støtte (raskere inkludering/rekkevidde) ?

Tror den biten, inkludering og rekkevidde, er den samme.

Det er verdt å nevne at i webinaret som var tidligere i Desember så nevnte de at det jobbes med en ny hub. Pga chip shortage og andre ting tar denne lenger tid enn antatt, men det kan jo være verdt å vente til litt ut i 2022 for å høre hva denne vil inneholde og når de tror den kommer. Med mindre dere har zigbee produkter klare, da er det sikkert verdt å hoppe på den nye huben nå :slight_smile:

Dere kan se webinaret her: Webinar med Erik Stokkeland - CEO i Futurehome - YouTube

1 Like

Har rent en del vann i elven siden siste svar her.
Sitter å lurer på å bytte til nyeste hub (har 1 gen uten zigbee), og ser mer og mer Zigbee produkter når det er salg hos type Elektroimportøren og lignende, ikke mye Zwave.

Nå funger jo Tibber med nyeste hub programvare, er det andre grunner til å bytte / ikke bytte?

Kommer det en v3 snart som er verdt å vente på?

Tips:
Tibber varmestyring fungerer ikke om du har z-water + sensor. Da må du beholde gammel hub litt til.

@Kairon har z-water, men har ikke inntrykk at den fungerer på gammel hub med ny integrasjon nå heller. Den klarer bare å finne de 3 termostatene eg har satt opp, den klarer ikke bruke multisensorene mot z-water som den gamle integrasjonen mot Tibber gjorde.

Virker som det har med ny gammel integrasjon å gjøre ikke ny gammel hub.