Oppgradering av gammel HUB

Har hatt FH i snart 4 år. Hittil har det vært en gedigen skuffelse da jeg ble svært overrasket av de begrensede mulighetene til automatisering som lå i systemet. Har derfor kun brukt systemet til styring av lys via Enocean brytere, Det er forsåvidt mange soner og forskjellige lys, slik at dette er praktisk nok det, men føler jo at man ikke akkurat får utnyttet systemet. Jeg har heller aldri gjort noen oppdatering da dette aldri ble mulig uten å slette alt og begynne på nytt. Så kom det jo en ny HUB uten Enoceanstøtte.

Jeg ser at det virker å være betydelig flere muligheter for automatisering i det nye systemet og lurer nå på om jeg skal kjøpe ny HUB og gi det en sjanse til. Da kan jeg endelig integrere IKEA og HUE systemet også. Men så var det dette med Enocean. Er det bare å kjøpe en Enocean USB-dongle for å få slik støtte, eller vil det da kreve masse tilpasninger og hacks for å fungere? Eller må jeg bare pensjonere hele Enocean og evt kjøpe nye dimmere?

Hei!
Velkommen til forumet.

Du kan komme deg over på ny app ved å migrere over til 1.9 først. Her er en guide:


Viktig at du reinkluderer batterienheter og rekonfigurerer AC enheter (som beskrevet i guiden).

Når det er gjort kan du kopiere alt over i ny app ved å følge denne guiden:

Om du ønsker å bytte til ny hub med støtte for zigbee er også det mulig (de andre guidene må følges først):


Du vil som du sier trenge en USB dongle for å kontrollere EnOcean enheter.

Takker for svar. Foreløbig ser denne prosessen svært lite fristende ut… Er det noe nytt om EnOceanstøtte i den nye huben?

Det er ikke native støtte for enocean på ny hub. Kan visst oppnåes med usb dongle -men dette har jeg ikke prøvd selv. Kjører Zigbee og Z-wave. Jeg hadde en modusbryter, men den ble erstattet med en zwave namron bryter, der jeg lagde scener for å kjøre moduser - og kjøpte sticker pakke fra FH til 50kr :wink:

Jeg tror du vil bli like skuffet med ny app og hub. Dersom du likevel må til med så pass mye arbeid kan det være fristende å se på et annet system.

Ny app/hub har f.eks ikke støtte for ifttt, og har kun svært enkle automasjoner/flows. Hvis du ønsker mer avanserte flows må du legge en del tid og energi på thingsplex.

Hvilket annet system? Helst støtte enocean, ikea og philips hue.

Mulig at Homey dekker behovet ditt. Usikker på Enocean.