Ny hub støtter ikke Enocean?

Hei, får levert den nye Futurehome hub’en om et par dager. Har lest litt på forumet og ser at den ikke støtter Enocean-protokoll? For oss som har halve huset tilkoblet Enocean aktuatorer er det kritisk dersom FH slutter å støtte denne og ny hub går rett i retur.
Vet noen noe mer om ny hub og Enocean-support?

Programvaren som kjører på den nye huben har støtte for EnOcean, men huben mangler maskinvare for å kommunisere med EnOcean-enheter.

Man kan fikse dette ved å koble til en USB-pinne med sender/mottager for EnOcean.

Det som derimot ikke er implementert i programvaren ennå er mulighet for å legge til (og ekskludere?) EnOcean. Men jeg tror dette skal kunne gjøres i Thingsplex eller ved å gjenopprette fra en backup laget på gammel hub.

Takk for info. Som normal bruker hadde jeg håpet at Futurehome skulle fortsette å støtte Enocean som de har anbefalt sine kunder i mange år.
Å kjøpe en Enocean-usb og sette opp Playground system er kanskje en løsning, men ikke for gjennomsnittsbrukeren som forventer funksjonalitet rett ut av boksen.
Kanskje FH kan si noe om hva de har av planer for Enocean i sitt system, eller om de lar kundene sitte igjen med et system de ikke lengre støtter?

Har FH noen planer om å lage en integrasjon mellom ny og gammel hub? Vil FH app kunne koble mot begge?

Lag gjerne en request her for å oppnå det :slight_smile:

https://futurehome.canny.io/feature-requests

OT: Ref status i profilen din Espen, gratulerer!

1 Like

Ikke mange spørsmål som besvares av Futurehome. Virker som de kun svarer på ting de kan gi positiv tilbakemelding på. En form for selektiv kundeservice.

Hei.
Først å fremst så er ikke forum et sted hvor vi har support på; da må epost til support@futurehome.no eller 51 20 44 54 benyttes. Forumet (og slack) skal være et community hvor brukere kan dele løsninger og kunnskap seg i mellom, men vi er selvfølgelig innom og sjekker. Kan også nevnes at det har vært noe mindre aktivitet fra min side da jeg for tiden er i pappaperm og er tilbake i februar.

Det er også som nevnt tidligere mulighet for å kjøpe en USB stick for å støtte EnOcean enheter på ny hub (trenger ikke noe oppsett i playground). Vi har ikke testet alle scenario ved bruk av denne usb sticken enda, men det er på listen vår. Når alt er testet og sjekket, så kommer vi sannsynligvis til å selge denne usb sticken i vår nettbutikk, og skrive en support artikkel om hvordan brukeren skal gå frem.

2 Likes

Hei
Svært interessant dersom dere kan lage et oppsett og selge Enocean-USB. Vil og tronder kan være god økonomi for FH siden det er mange som sitter med gammel hub og Enocean-aktuatorer men uten ønske om å kjøpe ny hub nå og dermed miste lysstyringen.

Kan dere holde oss oppdatert på fremdriften på Enocean-støtte?

1 Like

Fåes enocean usb dongle👍

Løfter denne tråden litt!
Er den nye hub’en klar for EnoCean nå?
Eg har den gamle hub’en og har ca 40stk FUD/FSR61, men dere har jo et godt slagord (kommer snart). Ble anbefalt fra FH og bruke enochen til lys og dimmerstyring, det ble ikke nevnt at kommer ny hub året etter!

Hei “Langorm” Har også mange Enocean enheter og bruker den nye hub’en med denne dongelen (https://no.rs-online.com/web/p/rf-modules/7863227/?cm_mmc=NO-PLA-DS3A--google--PLA_NO_NO_Semiconductors_Whoop--(NO:Whoop!)+RF+Modules+(2)--7863227&matchtype=&aud-828197004210:pla-534303809752&gclid=EAIaIQobChMIsbTSjoCr7wIVzAN7Ch2bZQpEEAQYASABEgK_OfD_BwE&gclsrc=aw.ds), som jeg fikk anbefalt fra FH.

Er denne usb’en stabil da? får du lagt til og fjerne enocean-enheter eller har du bare tatt backup fra den gamle hub. Snakket med FH idag og de kunne ikke si noe om dette virket, har du en beskrivelse på how to do?

Har hatt den siden i mai og den har vært stabil. Tok backup fra den gamle hub’en, men har også lagt til og fjernet enocean-enheter på den nye hub’en. Var bare å plugge i USB-dongelen så får du opp muligheten til å legge til Enocean-enheter.