Oppkobling av garasjeport

Jeg føler meg fremdeles ganske ny rundt dette med smarthus og håper på noen hete tips om garasjeport :blush:
Jeg har en Marantec Comfort 280 portåpner som montør sa skulle være en ganske grei åpner med tanke på tilkoblingsmuligheter.
Jeg har også en impulsbryter som kan kjøre denne opp og ned.
Den enkleste løsningen er vel bare en sak i impulsbryteren for å gi signal der, men da har jeg ikke noe visning om port er åpen eller lukket. Helst hadde jeg et ønske om å kunne styre porten X% åpen, men dette er kanskje for mye å be om :thinking:
Legger ved bruksanvisning om det hjelper noen :blush:

Her ville eg ha gått for ein Aeotec garasjeportkontroller:

https://shop.futurehome.no/nb_NO/shop/product/garasjeport-kontroller-1463?page=2

Denne kan koplast enten rett mot portopnaren eller via brytaren. Då får du alle dei eigenskapane du ynskjer. :blush::+1:

2 Likes

Kjøper kanskje denne da nå som det var tilbud og greier :blush:
Er dette en egen hub som kobles på nett? Hadde kanskje håpt enda en hub, men overlever det nok om den virker knirkefritt :smile:

1 Like

Nei, dette er ein Z-Wave-dings som koplast direkte til FH-huben. :slight_smile: Sjølve boksen har ein knapp på seg som kan brukast til å opne/lukke garasjeporten. I tillegg får du styrt opp/ned via appen, og kan stoppe porten i den stillinga du måtte ynskje. :slight_smile:

Eg har ein slik sjølv og er godt nøgd. :+1:

2 Likes

Den er god! Da blir det en sånn :smile:

2 Likes

Et lite tips om du ikke ønsker å ha “alarm lyd” når porten kjøres opp og ned. Parameter kan settes etter porten er kalibrert.

1 Like

Kan jeg fremdeles bruke impulsbryteren jeg har i dag og denne vil oppdatere seg? Jeg så en film på YouTube der en kar sa at dette var en noe eldre enhet som kunne trenge oppdateringer osv og om man brukte knappen på boksen ville den bare enten gå opp eller igjen og at man ikke kunne stoppe den med knappen der.
Kanskje dette er utbedret etter denne filmen ble lagt ut?

Aeotec GarageDoorController kobles i parallell med eksisterende impulsbryter. Det vil da være mulig å bruke impulsbryter som er der i dag, på lik linje som Aeotec GDC

På den me har så går det i alle fall fint å bruke knappen på sjølve boksen til å stoppe porten i halvopen stilling. :+1:

1 Like

Ok, skal prøve å finne ut av dette.
Er all kobling av dette lavspent sånn at jeg kan gjøre det selv?

Yes. Kabel til impulsbryter skal kun parallelkobles og selve controlleren kommer med støpsel :slight_smile:

1 Like

Det kommer nok et spørsmål til her når jeg holder på med monteringen, men skal prøve :sweat_smile:

2 Likes

Jeg er litt usikker på om jeg forstår hvordan denne kan installeres hos meg. På min Liftmaster (LM80AR-128) har jeg kun en trådløs bryter satt opp inne i garasjen. Kan denne åpneren fra Aeotec kobles direkte på selve garasjeportåpneren (se bilde: IMG_20200912_103706|666x500)? Har forsøkt å finne et koblingsskjema, men har ikke klart å finne et skikkelig svar noe sted enda (selv om jeg for andre modeller har sett at kombinasjonen av 1+2 er i bruk).

1 og 2 kan brukes til dette, de er opprinnelig til ledningsbasert knapp.

Takk @RoyThomas, veldig nyttig å vite.

Er det noen erfaringer med rekkevidden på dette? Det er vel ca. 30 meter til garasjen for min del, men signalene skal gjennom et par-tre trevegger, pluss en stålport. Og allerede nå har jeg problemer med wifi i garasjen. :sweat_smile:

Rekkevidde er alt ettersom, er dessverre ikke noe fasit på dette.
Det beste er egentlig å prøve om det funker, sett den gjerne opp rett i nærheten av huben, og flytt den til garasjen når den er kommet inn i appen.
Hvis det ikke funker, har du kanskje et sted i mellom du kan sette opp en veggplugg eller annet nettforsynt produkt - de virker som signalforsterker/rekkeviddeforlenger.

Det er det jeg er litt redd for. Med en nabo i mellom er det ikke så gode muligheter til å sette opp noe på strømnettet, men jeg tror kanskje jeg ordne en repeater på begge sider, og tilnærmet fri sikt. Blir nok litt prøving og feiling, det her (og i verste fall en ubrukelig garasjeportåpner).

Låner denne tråden.

Har akkurat gått til innkjøp av en Aeotec garasjeport åpner. Har en Liftmaster med denne enheten fra Portspesialisten koblet til. (Den er for at Homelink skal funke med bilen)

Har prøvd å koble til Aeotec med den enheten tilkoblet, men får det ikke til å funke.

Er det noen som har samme oppsett?

Hei og velkommen!

Har du forsøkt å koble det slik?
Fargene er kun for å lettere vise rett kobling.

Takk!

Nå skjedde det ting! Fikk kalibrert garasjeporten, men fikk bare porten til å åpne seg og ikke lukke.

Så får ikke fullført kalibreringen. Har prøvd å ta ut strømmen på Aeotec.