Problemer med korrekte verdier fra HAN-leser

Hei, har nylig forsøkt meg litt på en FutureHome smarthub, etter at jeg ikke var helt fornøyd med en Smartthings hub jeg prøvde. Eneste som er lagt inn så langt er noen små Aqara klimasensorer, Aquara dør/vindu sensor, Aquara lekasjesensor samt en EVA HAN-port adapter på Zigbee.
Den måleravleseren fungerte greit på nåværende forbruk i Smartthings, men totalt forbrukt effekt havnet fort opp på 100MWh, så det ble litt mye… Ser bedre ut på effektforbruk i FutureHome hub, men ser ikke ut som alle data kommer riktig. Leser av strøm og spenning fra bare L1 (1 fase), og verdiene er x10 på spenning og x100 på strøm ser det ut til. Leser rundt om at mange har lignende problemer, til og med på FutureHome sin “egen” måleravleser… Er det virkelig så mye tull med dette systemet? EVA måleravleser skulle jo være støttet. Ser også ut som at mange enheter har fått dårligere støtte i det siste, spesielt Zigbee enheter etter noen oppdateringer. Er ikke det litt feil vei å gå?
Ser også på data fra de Aquara enhetene, så kan det gå mange timer mellom hver input. Og ulikt på temp, fuktighet og lufttrykk på når de får inn data. På Smartthings var de litt vanskeligere å legge til, men der kommer nå alle de tre dataene jevnlig sånn 2-4 ganger i timen.

Noe håp om at det blir noe brukbar støtte og stabilitet i FutureHome Hub og app ganske snart? Slik det ser ut nå så er det ikke veldig fristende å beholde denne hub’en heller, vil bare ha noe som virker ganske stabilt og enkelt!

Skulle jo legge med et skjermbilde i forrige post, men glemte jo det… :slight_smile:

Har også en EVA HAN sensor på hytta og ser mye det samme. Volt verdiene er x10 og Ampere x1000, men effekt og energi ser ut til å stemme og jeg får måling på alle tre fasene. Energi er vel antall kWh som har gått gjennom måleren totalt og min har passert 41 000. Det er jo økningen i denne du betaler.

EVA HAN sensor står ikke på FH sin liste over støttede enheter selv om Elektroimportøren (der jeg kjøpte min) hevder at den er støttet. Den fungerte helt som den skulle fra jeg kjøpte den for ca 12 mnd siden og helt frem til zigbee oppdateringene tidlig på høsten. Da ble Volt og Ampere verdiene feil.

Jeg har også en Raspberry pi på hytta der jeg kjører NodeRed som henter data fra MQTT på Futurehome huben, korrigerer Volt og Ampere verdiene før alt lagres i en Influxdb base. Så bruker jeg Grafana for å lage grafer av forbruk og disse stemmer bra med de dagsverdiene som vises i Futurehome og månedsverdier stemmer bra med det strømselskapet fakurerer så jeg tror effekt verdien fra EVA er å stole på. Plukker også ut de tre timene med høyest forbruk og disse stemmer også med det nettleverandøren har på sin side.

Takker for svar. Noe spesielt du gjorde for å få måling på alle tre fasene? For dukker bare opp på en her…
Mener ellers at den EVA HAN sensoren sto på en eller annen liste over støttede enheter tidligere, men finner den ikke nå nei. Som deg så kjøpte jeg på Elektroimportøren der det står at den skal passe til FutureHome.
Nå har jo også EVA kommet med en smart strømstyrepakke ganske lik som Futurehome sin, så de prioriterer vel sikkert ikke å legge inn støtte for konkurrerende produkter tipper jeg…
Det burde jo være så forbanna enkelt egentlig sånn at når man lager et produkt som skal følge en standard som f.eks. Zigbee, så burde det fungere uavhengig av merke…

Hos meg dukket alle 3 fasene opp automatisk, men spenninhen på fase 2 (U2) har alltid vært null.
Du har desverre sikkert rett i at FH ikke vil prioritere støtte for EVA HAN sensoren med det første, men du kan jo gå inn i Canny og gi den saken jeg laget der en stemme, Support EVA Zigbee HAN sensor | Voters | Futurehome