Rekkevidde zwave, signalproblemer til SmartImplant i garasjen

Monterte Fibaro Smart Implant på garasjeporten igår. Virket som bare det.

Idag mangler signal i appen.

Kan det være rekkevidden fordi om det virket igår?? Garasjen er et stykke unna. 10 meter, 2 vegger.

Evt finnes antenne? Ser det er antenne ledning på implantert som mulig kan forlenges. Antenne til futurehome?

Annet spørsmål

Hvilken channel skal eg bruke i appen på implantet? Valgte tilfeldigvis nr 5, som virker. Det gjør forsåvidt 0 også. Mangler signal på alle kanaler.

Hei!
Opplever du fortsatt signalproblemer?
Alle enheter som er fast tilkoblet strøm skal repeate signaler.
Kanal 0 brukes i eldre systemer hvor gateway ikke støtter kanaler (siden Z-Wave skal være bakoverkompatibelt) - om kanal 5 virker ville jeg brukt den. Til info finnes det også egne enheter som er laget for garasjeporter hvor man også får status på om porten er åpen eller lukket

@espen Åssen enhet anbefaler du til styring av garasjeport?

Vi solgte tidligere Aeotec Garage Door Controller, da denne også hadde en sensor om porten var åpen eller lukket. Den er nå EOL :confused:

Jeg holder på å koble inn smart implant nå. Har satt impulsbryter på inngang 1, og har planer om en magnetbryter på inngang 2 slik at den kan gi status på om dør er lukket eller åpen. Noen måte å få programmert dette til en enhet på, slik at jeg får opp all info jeg vil ha på en side? Sånn det er nå er det litt for mange kanaler i enhetsoppsettet.

Burde gå an det, om du legg inn begge kanalane som feks apparat, i samme rom, så får du dei opp på apparat-skjermen.
For å få mest mulig smartness ut av dingsane har eg også nokre meir avanserte forslag/idear. Det skulle gå an å laga ein eigen bryter for lukking vha. virtual device i Thingsplex - med loop inntil magnet/vippe-brytaren slår inn og notifikasjon på mobilen i tilfelle den ikkje blir lukka innen eit visst antall forsøk.
Leikar også med tanken om ein geofence som automatisk gjev ein impuls for å opna garasjeporten i det blåtann eller wifiantenna er innen rekkevidde - ved at tenninga slås på eller bilen nærmar seg - vha ein utrangert smarttelefon med IFTTT eller liknande ståande fast tilkobla i garasjen - og kun viss porten i utgangspunktet er lukka (av HMS-årsaker, så ikkje porten plutselig går ned når den egentlig skulle gått opp) men dette er altså foreløpig i planleggingsstadiet…

1 Like