Seriekoble og teste Develco røykvarslere i FH

Hei,
Handla FH hub og Develco SMZB-120 hos Elektroimportøren. De mente dette passa bra sammen.
Så vidt jeg kan forstå fra omtaler og installadjonsmanual for røykvarslerne, så må disse seriekobles via zigbee. Min modell av røykvarsler er også på listen over støttede produkter hos FH.

Det var ikke noe vanskelig å legge alle tre varslere inn i appen. De fikk litt odde navn da, som jeg stussa litt over, men ellers ingen vanskeligheter. Temperatur viser de også.

Nå derimot, lurer jeg på hvordan jeg seriekobler disse varslerne? Om jeg tester en av dem ved å trykke på dem, skal de andre blinke eller pipe svakt. Det gjør dem ikke. Finner ingen funksjon for å kommunisere med røykvarslerne via app heller, så når jeg nå har lagt alle 3 til i FH appen skjønner jeg jo ikke hvilken jeg skal tilegne hvilket rom?

Må jeg ha Cavius’ egen hub for å få full funksjonalitet av røykvarslerne mine?

Gleder meg masse til svar. Dette er mitt første møte med smartprodukter.

1 Like

Hei. Mener du at Cavius støtter seriekobling via zigbee? Jeg kunne finne ikke noe om dette på installasjonmanual til sensoren. Flott om du kan sende en lenke med mer detaljer :slightly_smiling_face:

Når det gjelder identifisering av enhetene, er det ikke støtte på appen foreløpig. Men det kan gjøres i Thingsplex, et verktøy som er mer avansert enn appen. Se her for å sette det opp Installation - docs

Etter installering kan du identifisere en enhet på Thingsplex:
Adapters → Zigbee → (en liste av alle enhetene) → Services → Identify

Hei Diaa,
Takk for svar! Jeg er vel ikke mer avansert enn den gjengse forbruker, og kjøpte røykvarslerne basert på følgende setning under produktet på elkjøp.no:

" Røykvarsler og alarm
Alle røykvarslere som er tilkoblet samme Hjemmesentral er seriekoblet og vil varsle dersom en detekterer røyk."

Det hjelper deg garantert ikke stort, men her er link til elkjøp :rofl:

Har Elkjøp dratt en spansk en, og bare diktet opp dette?

Videre fant jeg teknisk manual for røykvarsleren her, men det er vel den du allerede har gjort deg kjent med, uten å finne noe om hvordan de kan seriekobles? Det meste som står der er langt utenfor min forståelse.

@EddySPalm har du prøvd løse ut ved hjelp av røyk? Mulig hubben da aktiverer sirenen på alle varslere

Takk Eddy. Jeg spurte en mer erfarende kollega om dette. Venter på svar.

Har du funnet ut av dette? Jeg er i akkurat samme situasjon.

Er det noe nytt på denne tråden?

Det er planlagt, men vet ikke når det blir egentlig implementert. Det vil kanskje hjelpe å stemme her

2 Likes