Sette opp flere Philips Hue downlights i serie

Jeg har fire Philips Hue downlights på samme krets, og styrer disse midlertidig via en z-wave-bryter og TP flow. Dette fungerer bra og er virker stabilt, men det blir det en liten forsinkelse fra den første til den siste skrur seg på.

Hva er det ideelle måten å sette opp dette på? F.eks. bytte til en Zigbee-bryter og sette opp en forbindelse mellom bryteren og pærene?

Jeg har ikke Hue Bridge, dette er koblet direkte til FH hub.

Har Hue Bridge, og ser samme forsinkelsen når eg bruker dim/Av-På funksjonene via FH-Hub.
Men om Dim/Av-På kjøres via Hue app. så er der ikke forsinkelse.
Samme gjeller for Zigbee lyspærer parret direkte med FH-Hub, disse har også forsinkelse, og ligner på at FH-Hub kjøre sekvensielt 1,2,3 etc. til alle linje er utført.
For meg og se er det FH-Hub som utgjøre forsinkelsen/tregheten i systemet.

Interessant at du har testet forskjellen med og uten Hue Bridge. :+1: Jeg endte opp med å bestille en Hue Bridge selv nå, og skal se nærmere på hvilket oppsett som fungerer best for meg når jeg mottar denne. Det er forsåvidt greit om det er en ørliten forsinkelse fra jeg trykker på bryteren til pærene skrur seg på, men jeg synes ikke det er helt greit hvis pærene skrur seg på sekvensielt bortover i taket, et halvt sekund mellom hver.

Noen spesiell grunn til at du kjører hue pærer sammen med en z-wave bryter, i stedet for en z-wave/zigbee dimmer på konvensjonelle pærer? :slight_smile:

Er det av RGB hensyn, eller å kunne stille hvitbalanse uavhengig av dimmenivået? ( dimtowarm synker kelvin sammen med lysstyrken)

Bare nysgjerrig :slight_smile:

Egentlig et bra spørsmål. :sweat_smile: Årsaken var at den gamle Nexa-dimmeren min (som uansett er på vei ut) tok kvelden. Og etter en periode med flimring i lyset tenkte jeg det kunne være greit å teste ut pærer fra Philips Hue, siden jeg da kunne klare meg helt uten dimmer - og FH skulle jo i teorien støtte dette uten Hue Bridge. Så hadde jeg allerede en z-wave-bryter liggende, og da ble det en miks av z-wave og zigbee for akkurat denne testen. Det jeg hadde håpet var at jeg FH hub’en skulle kunne gruppere og styre pærene i soner som skrus av og på samtidig, så fikk det heller være om det var litt forsinkelse fra jeg trykket på z-wave-bryteren min, til signalene ble sendt via hub’en til pærene. Men denne støtten for grupper/soner har jeg foreløpig ikke klart å finne, så nå venter jeg på en Hue Bridge for å sjekke om jeg kan få til et bedre oppsett med denne. :blush:

Edit: Klarte på et eller annet vis å få inn en duplikat post her, så slettet den ene.

1 Like

Ah - slik å forstå. Nexa dimmeren -var den universal, eller rettet mot led dimming og bakkant dimmer?

For mye mulig dette hadde kunne løst seg rimelig med en fibaro dimmer 2, eller en Q-light zerodim (ment for led) :slight_smile:

Forstår såklart, om hensikten var “sekvensiell” dimming, eller adresserbare soner, at en ønsker styring i hver individuelle pære da :slight_smile: Men kan si at jeg merker det samme hvis jeg går inn på kjøkkenet i mitt tilfelle.

Der har jeg en fibaro switch, en Q-light zerodim, og 2 stk GU10 ikea zigbee i ventilasjonhetten som alle styres uavhengig. Alle er satt til å slå på ved bevegelse, bortsett fra taklys om natten som da ikke skal gå på. Ofte slåes de på så kjapt etter hverandre at jeg ikke nødvendigvis kan si at det er forskjell, men avogtil kommer de på “etter hverandre” i tilfeldig rekkefølge. Jeg tror dette har noe med trafikken mot hub å gjøre. En kan iallefall se det i message streamen via fimp, at de går på etter hverandre, som at de havner i kø hos hub. Merker også at zigbee pærene ofte kommer på samtidig med en av z-wave enhetene, for så at den andre zwave enheten kommer etter. Det tror jeg har med at det er to individuelle chips som håndterer enhetene. Jeg har derfor god erfaring med å ha både zigbee og zwave i samme rom ved flere lyskilder/styring ift hastighet :slight_smile:

Nexa-dimmeren var rettet mot LED-dimming og lå sammen med downlights i taket (hvis jeg forstod spørsmålet ditt korrekt :sweat_smile: ), så hadde jeg en enkel trådløs Nexa-bryter på veggen som styrte denne. Her kunne jeg nok ha valgt en lignende variant som i Nexa-oppsettet, bare med zigbee eller z-wave i stedet, og i stedet brukt mer konvensjonelle pærer. Her hadde jeg lyst til å teste oppsettet med hue-pærer i stedet, men jeg tror kanskje ikke jeg går for dette ellers i huset før jeg har fått bedre kontroll på forsinkelsene mellom pærene enn jeg har i dag.

Ellers var det veldig interessant å høre erfaringene dine rundt dette, så setter pris på inputen!