Smartlading Futurehome HAN og Easee

Enig, trinnløs regulering mot timeeffekt er det jeg savner.

Når jeg ga blanke i effekttrinn i januar (da vi uansett måtte fyre med strøm pga havarert varmepumpe) og bare styrte mot hovedsikring, funket det strålende og lader ble skrudd opp og ned etter tilgjengelig effekt.

I mitt hode bør det ikke være så vanskelig å få til det samme mot effektgrensen satt pr time. Færre start og stopp i lading, og heller effekt opp og ned.

Takk, da henger jeg med. Jeg tok det for gitt at dette var styrt likt, derav forvirringen. Ja, dette bør helt klart inn🙂 Tibber regulerer lader veldig fint mot 10 kWh/h her nå, men alltid fint å ikke være avhengig av strømleverandør.

Enig, men for å få det til, kunne ikke du sette ned størrelsen til hovedsikringen? For eksempel om man ville ha 7,2 kWh, sette hovedsikringen til 32a? Ikke nøyaktig tall, men sann cirka?

Det er ikke så stor forskjell i nettleie for meg, så jeg har satt effekt veldig høy og havedsikring til 50a for å holde meg godt under (har 63a). Blir nesten det samme.

Tenkte på det samme, selv om dette blir å blande effekt og energi. Det er uansett mulig at det virker i praksis i tilfeller der maksimal ladeeffekt (feks 7.4 kW) uansett er lavere enn din satte «fake» hovedsikring (feks tilsvarende 10kW). I teorien vil du her ikke tillate høy effekt (i lader eller i huset, jeg vet ikke hva strømkontroll får kontrollere) på tidspunkter hvor akkumulert forbruk for timen fra før er lavt, slik at det egentlig er OK innenfor timen.

1 Like

Ja, det er sant nok, kan hende det blir løsningen frem til de får det enda bedre på plass i forhold til timeseffekt… :sweat_smile:
Eller bare la det stå til som i dag, det fungerer jo, bare ikke spesielt elegant :wink:

1 Like