Sporadiske peaker på målinger, gjerne temperatur og fuktighet

Hei!

Jeg erfarer med ujevne mellomrom peaker i målinger fra enheter med temperatur og fuktmålinger, kanskje flere, men det er de jeg har lagt merke til går igjen.
Fellesnevner er at det gjerne er fra enheter som har dårlig dekning eller står langt ute i nettverket, og det forekommer på flere anlegg.
Det er oftest at verdien som kommer tilbake er 0,0°C og trigger frostvarsel, mange ganger er det ca. 50°C, og noen få ganger er det veldig høye verdier.
Det samme skjer med fuktverdier uten at jeg har merket meg tallene.
Rekorden er 21000°C, og det er litt uheldig i hønehuset… :sweat_smile:

Det jeg egentlig lurer på er hva skjer her? Hvor kommer disse merkverdige verdiene fra?
Når jeg går inn i appen, så er stort sett verdiene normalisert igjen.
Verdiene kommer fra heatit z-trm3 og aeotec ms6.

Har dere vært borti dette før @Anders ?

1 Like

Hei!
Jeg har sett det tidligere, men det har vært såpass sporadisk at jeg ikke har undersøkt det videre.
Jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor det skal skje. Kanskje det er noe med ufullstendige meldinger som kommer til huben, siden de er lengst ut i nettverket. Det er jo interessant at det gjelder flere enheter og samme type rapport.

Jeg skal melde det videre slik at vi kan få undersøkt det nærmere. Kan du huske om dette har dukket opp etter en z-wave-oppdatering eller noe lignende?

1 Like

Dette har forekommet i flere år, så det må gjelde flere generasjoner z-Wave oppdateringer.

Det er jo heldigvis ikke ofte nok til at det lager store problemer, men appen roper jo ulv, ulv for ofte…

Eg kan stadfeste at dette skjer hjå oss òg, med ulike typar einingar, frå tid til annan. Det har vore slik frå dag 1.

Hjå oss ser det ikkje ut til å ha noko samanheng med dekning/avstand til smarthub.

Noe nytt å melde her @Anders ?
Et år med temperaturer på ville veier, setter sine spor for opplevd kvalitet og sikkerhetsfølelse dessverre. Det gyser godt nedover ryggen når man er bortreist og får varsel om høy temperatur og ikke får kontrollert det umiddelbart :confused:

1 Like

Hei!
Jeg tror ikke vi har undersøkt dette noe, siden vi ikke får noe særlig med tilbakemeldinger på det. Hva slags enheter er det som rapporterer dette?

Den her, den er særdeles ubehagelig å få, stigende temperatur over tid, som man ikke får sjekket ut, og dette ute hos kunde…


Dette er en heatit z-trm3, og som du ser av bilde nr. 2 fra loggen får vi også veldig lave temperaturer fra denne. Kan garantere at denne ikke har så hyppige endringer, denne er nedstøpt i betongdekke.

Her fra mitt eget hus, aeotec MS6:



1 Like

Hva var den virkelig temperatur? Vi så høy temp rapporter på utstyr som var ute forrige uke.

Kan du forsøke å “rekonfigurere” enhetene som melder dette? Inn på enheten → tilleggsfunksjoner → koble til på nytt.
Hvis ikke dette hjelper må vi dykke dypere, da jeg skjønner at dette er skremmende varslinger.

@mhenkenis : Hønehuset er inne, selv om den er merket ute, tror jeg la den i Ute-området for å slippe varslene en gang i tiden :sweat_smile: temp her ligger vanligvis på 5-8°C vintertid.

Termostaten står også inne, denne er stilt på 22,5 og avviker stort sett bare 1°.

@Anders : Jeg skal prøve forslaget, og krysser fingrer og tær for positiv endring, men jeg må innrømme at jeg har mine tvil :sweat_smile:
Hos meg er det irriterende og dumt, ute hos kunde er dette helt krise :grimacing:

1 Like

Sannsynligvis helt uavhengig av ovenstående sak siden jeg ikke hadde gjort noen endringer i anlegget på registrert tidspunkt.
Noe kjennskap til hva denne nye 2_100-enheten er? Finner den heller ikke igjen under enheter, tror heller ikke totalantallet har økt.

Jeg har hatt noen få tilfeller av dette, men de er lange imellom hverandre - ikke nær så hyppig som det som skjer hos Roy. Tror siste gang var sommeren. Alle mine termostater er zwave. Har skjedd på både zrm3 og Namron touch.