Varmekabler slår seg ikke på

Igjen har jeg samme problemer som har skjedd tidligere og det er at en dag var det et lite “!” Ved temperaturen på Klima boksen på dashbordet uten at jeg visste noe mer hva som evt var galt. Alt inne på Klima så tilsynelatende ut til å være normalt. Nå et par dager etterpå er dette bildet det som møter meg på et kaldt bad.

Jeg skal kontakte support om det, men jeg føler vi har påpekt dette problemet flere ganger før?
Nå må jeg da altså varme opp alle gulvene på årets høyeste strømpris… eller evt leve med iskalde gulv en dag og to til.

Edit:
Support per telefon kunne ikke se noe som var galt med verken hub eller Heatit Z-trm2fx som jeg bruker. Alt responderte og FH support kunne ikke se noe feil selv om de fremdeles ikke slår seg på og de ligger langt under settpunkt.
“!” ligger ikke aktivt nå så de kunne ikke se hva denne feilen hadde vært for noen dager siden. Z-wave nettverk ble resatt så vi får se om det hjelper.

Jeg har også fått tilbake utropstegnet på klima, men ting ser ut til å fungere her, heldigvis

Man får vel utropstegn når en av sensorene krysser grenseverdier som er aktivert i varslingslisten.

For å se hvilke varsler som er aktivert samt deres triggere, gå i Futurhome-appen på:
Skiftenøkkel-ikonet → husholdning → dine varslinger

Kanskje riktig. Man får også utropstegn hvis en temperatur-sensor ikke har rapport temperatur etter en gitt tidsperiode (Hva tidsperioden er, det vet jeg ikke) Jeg har en del AQARA temperatur sensorer, har utropstegn stadig vekk. Ser også i Thingsplex at huben klager på rapporteringen, siden det er “død-punkter”, men å rapportere den samme temperaturverdien gjentatte ganger er meningsløst. Huben liker det dog ikke.

Virker de normalt, men er langt under setpunkt? De virker vel ikke normalt da?.. Eller er det noe jeg misforstår?

Det var litt dårlig formulert. I følge FH support så svarte termostatene som de skulle og de kunne ikke se noe feil med de, var det jeg mente.

De virker i den forstand at med en gang jeg endrer temperaturen opp eller ned en halv grad så slår de inn og virker igjen. Så det virker som de bare henger seg opp og ikke slår seg på.

Har du kontrollert parameter verdiene til aktuell varme-regulering? Dette virker for meg, som at det ikke er ett Futurehome problem, men en produkt utfordring.

PS; mtp. det du sier med en halv grad opp eller ned, så stemmer dette med temperatur regulerings hysterese og standard verdi. Hvis jeg har funnet rett manual på internett.

Hvilket parameter er det du tenker på? Jeg var ikke helt med på denne. Har manualen på telefonen nå.

Jeg tenker på alle parameter til aktuelt utstyr. Funksjonaliteten til Z-Wave utstyr kan i stor grad defineres via innstillinger (parameter), det kan virke som det er noe som har er feil i ett parameter eller flere. Du har kanskje ikke noe kjennskap til Thingsplex Advanced UI?

Jeg er lite kjent i Thingsplex, ja.
Men det virker da rart at det er et parameter som er problemet når termostaten kan virke fint i flere måneder så skjer denne feilen uten at jeg har endret på noe som helst i mellomtiden?

For å prøve å gi deg noe bistand uten og være leverandør, så hadde det vært interessant med verdiene for utstyret. En Temperatur-regulering har f.eks en gitt hysterese (konfigurerbar i dette tilfelle). Hysterese definerer hvor mye temperatur differansen på NTC-kabelen (Hvis du kjører via gulvføler eller romføler) er før den legger inn varmekabel sløyfen. Poenget mitt er at man kan føle at utstyret fungerer som det skal, selv om det ikke gjør. Jeg er enig i at parametere ikke skal endre seg uten videre, og at dette kan dreie seg om at produktet ikke fungerer som det skal lenger. Er det kun ett produkt som ikke fungerer som det skal? Jeg tolker ditt opprinnelige innlegg som at du har flere av disse.

Termostatene har hvert fall tilsynelatende sett ut til å virke i det daglige. Som bildet mitt viser gjelder problemet alle termostatene jeg har denne gang.
Andre ganger har det av og til vært én eller noen som har vist samme problem.

Ja, jeg ser det er noe systematisk over dette. Alle reguleringene er av samme fabrikat og FW? Grunnprinsippet er at Futurehome ikke kan definere når varmekabel sløyfen aktiveres via applikasjon, kun via parameter hysterese, aktiveringen av sløyfen er noe som foregår internt i utstyret. Hvis Futurehome applikasjonen stiller om f.eks parameter 1 av en eller annen grunn, så vil dette gi utfordringer for komfortèn.

Alle termostater er kjøpt samtidig, så alle er samme merke og de er på samme FW.
Hadde det vært én om gangen som hadde dette problemet kunne jeg trodd det var enheten det var noe galt med, men her skjer det altså med 5-6 enheter samtidig. Og det etter appen viser et eller annet problem eller en feil pga “!”.

Da må Futurehome gjøre noe rart når du setter temperatur. Ikke godt å vite, uten å vite hva parameterene er når du opplever unormalitet.

Jeg synes det virket rart fordi vedkommende jeg snakket med hos FH sa de ikke kunne se noen problemer eller hva som evt hadde forårsaket det for noen dager siden når den viste “!”. Det virket heller ikke som de kunne se hva som evt kunne gi denne feilmeldingen. Jeg sa jeg evt får ringe de tilbake neste gang “!” er der så får de evt se hva som gjør det.

Problemet er at det er ikke hver gang “!” viser at de henger seg opp så det er vanskelig å svare på. De hadde visst en sak liggende på det virket det som, men de hadde visst heller ingen svar på hva det kunne være.

Jeg syntes denne problematikken er like rar som du gjør, da Z-wave stacken egentlig er en enkel protokoll å håndtere ifht. standarden. Hvordan selve regulatoren responderer, det kan jeg ikke svare for.

Forrige problem jeg hadde sendte jeg en mail på og etter 3-4 svar med ca én måneds mellomrom fikk jeg svar at de hadde funnet problemet og de skulle oppdatere det etter hvert.

Så kanskje hvis jeg sender en mail på dette så vil det kanskje ha samme saksgangen.

Jeg tror oppriktig at dette ikke er ett Futurehome problem, da dette er ett problem som dukker opp sporadisk og ikke systematisk, men jeg kan ta feil. Det virker som at selskapet drukner i henvendelser, så da tar det tid å få svar. Hvis du aktiverer Thingsplex advanced UI via playground og logger på huben via gitt adresse, så kan du kontrollere innstillingene for en eller annen temperatur regulering du har innstallert og problemer med. Dette gjøres under fanen Adapters-Z-Wave-finn utstyr og velg Services-dev-sys og velg parameter i cmd.config.get_report.

I går sluttet min Z-TRM2fx å svare på tiltale fra Futurehome også. Får ikke satt nytt setpoint via futurehome, men via termostaten virker det fint. Mine 1.generasjon heatit og Z-TRM3 funker fint, så ser ut til at problemet kun gjelder Z-TRM2fx🤔